stevig gas bij 80 km/u --> even 'dreunen'...

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 10:24 #1071702 door V700 register
stevig gas bij 80 km/u --> even 'dreunen'... is gemaakt door V700 register
Het heerlijke van een lagedruk turbomotor met iets hogere turbodruk is dat je bij relatief lage toerentallen al flink vermogen voorhanden hebt. Met 80 km/u op de snelweg in de vijfde versnelling het gas stevig indrukken leidt al tot een erg vlotte versnelling. Dat gaat alleen gepaard met een soort 'gerommel', alsof je over een niet helemaal egale weg rijdt. De versnelling blijft op dat moment wel soepel, en de motor pakt goed op. Bij hogere toerentallen (van 100 tot 140 bijvoorbeeld) is dat gerommel veel minder. Ik hoor niks wat op pingelen lijkt, dat lijkt me overigens ook bijna onmogelijk als ik op lpg rijd. Herkent iemand dit? Ik meen dat JanV ook een keer een dergelijk verschijnsel heeft vermeld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 10:39 #1223348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Wouter, dit herken ik.
Hé Wouter, dit herken ik. Tenminste, dat denk ik.
Als je bij 80 in z`n vijf rijdt en je geeft gas, dán klappert hij. Maar als je zou terugschakelen naar z`n vier of drie, doet hij het dan ook? Ik vermoed van niet.
Het zou zo maar kunnen zijn dat het komt doordat er nu meer vermogen op de aandrijflijn staat en dat het tussenaslager dat niet helemaal goed kan verwerken. Als dat niet helemaal goed meer is, dan zit er te veel speling op, en gaat de tussenas wat slingeren.
Mijn 940 had dat vóór dat hij getuned werd ook, maar dan alleen onder belasting, dus 2 passagiers achterin. Ná het tunen openbaarde het zich bij alle versnellingen in te laag toerental. Dus zeg, bij 80 in z`n 4 vol het gas er op of bij 80 in z`n 5 vol het gas er op. Als ik een versnelling terugga doet hij het namelijk niet.
Bij mij is de hardyschijf vervangen, want daar zaten scheuren in. Dat heeft wel wát verbetering gegeven, maar het is er nog steeds. Eigenlijk moet ik het tussenaslager vervangen.
Groeten,
Richard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 12:24 #1223354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou persoonlijk NOOIT
Ik zou persoonlijk NOOIT volgas geven onder de 2000 tpm bij hogere versnellingen... dat is niet goed voor de aandrijlijn. Lagerschalen in de motor zullen het ook niet altijg geweldig vinden denk ik zo.. 
Het is geen diesel, ook al voelt het soms wel zo. Feit dat de motor het kan, wil niet zeggen dat het er goed voor is. Wil je snel zijn, terugschakelen (mijn opvatting).
Je hoeft niet van de 5 terug naaar zn 2, ok dat snap ik, maar naar 4 of 3 kan geen kwaad. Van hogere toerentallen slijt 't minder dan van afwringen.. 
Groet!
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 18:28 #1223384 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad
Het is inderdaad bij lagere toerentallen, en vooral als de auto vol zit. Vreemd genoeg heeft het hoge vermogen dat ik voorhanden heb tot resultaat dat ik alleen maar luier ga rijden. Als ik vanaf 120 met cruisecontrol aan moet afzakken tot 90 wegens werkzaamheden is niets zo comfortabel om met behulp van de 'resume' schakelaar de auto vanaf 90 weer op de 120 te krijgen, nog altijd in de vijfde versnelling, vandaar. Snel zijn is niet mijn streven.
Blij te lezen dat er herkenning is in elk geval, mijn vermoeden ging ook al uit naar iets in de aandrijflijn. Ik zal het tussenaslager eens inspecteren, dikke kans dat het rubber rot is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2009 19:56 #1223397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorsteun?
Mijn 940 diesel durft ook soms even te hobbelen als ik laag in toeren het gas er op gooi in een hogere versnelling.
Bij mijn 940 is er een motorsteun niet meer helemaal lekker (de motor loopt echt niet weg, zit alleen niet zo stevig vast als het zou moeten), dus waarschijnlijk is dat bij mij de oorzaak, controleer het even bij de uwe?
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 17:11 #1223485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic transitie geen-boost >>boost
Als dit verschijnsel zich in een hofge versnelling voordoet (bv in 3, 4 of 5) vanuit lage toeren en het gedreun is hoor/volebaar zo rond de 2200-2500tpm dan is dat een boost-spike.
stel dat je 0,7bar hebt ingeregeld op je de MBC maar je hebt 'm met vrij lang slangwerk gemonteerd dan zit er een vertraging tussen het moment dat de boost begint op te lopen en het moment dat de boost wordt gecontroleerd. In die tussentijd kan de boost pieken naar 1bar. En dat is niet OK bij lage toeren! Dit is vooral slecht voor je drijfstangen en lagerschalen.
Oplossing: boost iets <u>verlagen</u>!  (MBC slapper zetten.)
( het feit dat je dat nu pas merkt kan te maken hebben met koude lucht van deze periode. Zeker als je de mbc hebt gemonteerd en hebt ingeregeld bij warm weer.)
Maak jezelf overigens geen illusie, ook een LPG-motor kan pingelen en detoneren! Het gebeurt alleen wat later.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2009 17:26 #1223487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen boostspike

JanV schreef : Als dit verschijnsel zich in een hofge versnelling voordoet (bv in 3, 4 of 5) vanuit lage toeren en het gedreun is hoor/volebaar zo rond de 2200-2500tpm dan is dat een boost-spike.
stel dat je 0,7bar hebt ingeregeld op je de MBC maar je hebt 'm met vrij lang slangwerk gemonteerd dan zit er een vertraging tussen het moment dat de boost begint op te lopen en het moment dat de boost wordt gecontroleerd. In die tussentijd kan de boost pieken naar 1bar. En dat is niet OK bij lage toeren! Dit is vooral slecht voor je drijfstangen en lagerschalen.
Oplossing: boost iets <u>verlagen</u>!  (MBC slapper zetten.)
( het feit dat je dat nu pas merkt kan te maken hebben met koude lucht van deze periode. Zeker als je de mbc hebt gemonteerd en hebt ingeregeld bij warm weer.)
Maak jezelf overigens geen illusie, ook een LPG-motor kan pingelen en detoneren! Het gebeurt alleen wat later.

Mijn turbodrukmeter zit nog altijd gemonteerd. Ik hou 'm altijd in de gaten als ik turboboost gebruik, en er is beslist geen sprake van pieken! Druk loopt keurig op en blijdt op ongeveer 0,7 bar hangen. Het slangwerk is echt zo kort als het maar kan, en het dreunen doet zich bij lagere toeren voor, eerder rond de 2000 toeren of iets daaronder (als je 80 rijdt in de vijfde versnelling). Desondanks denk ik dat ik de druk toch ietsjes lager zet, en ik zal de adviezen met betrekking tot het vermijden van plankgas bij lagere toerentallen ter harte nemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 09:52 #1230946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic update - opgelost
Vervanging van het tussenaslager (de oude was érg ruim geworden in het rubber) heeft het dreunen opgelost.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 10:46 #1230952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens nakijken dus
Zal ik dus eens moeten nakijken bij mijn 940, waar zit dat ding ergens?
Het ergert mij (nog) niet erg, maar als het kan (liefst goedkoop) gefixt worden, zoveel te beter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2009 12:04 #1230960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hier
Zit ongeveer ter plaatse van het midden van de cardanas, onder een afdekplaatje. Als je de mogelijkheid hebt je auto op een brug te zetten kan je voelen in hoeverre je de cardanas op en neer kan bewegen, en kan je visueel het lager en met name het rubber waarin het lager zit checken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD