MBC of andere wastegate?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Boost spikes zijn in EBC weg te regelen (Gain instelling, proportionele band instelling voor de wtb-ers onder ons). Turbo druk loopt dan "rustig" naar zijn ingestelde waarde toe zonder overshoot.henk 940LPT schreef : verschil in regeling (boost spikes met de xBC) speelde ook door mijn gedachten maar was er niet zeker van. Jij bevestigt mijn gedachten, in een goed verwoord/uitgelegd stuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu begrijp ik het (denk ik) pas. Door de ringen te plaatsen trek je inderdaad de actuator een fractie scheef, terwijl het ding een verticale kracht zou moeten overbrengen naar de wastegate.Door de scheefstand ontstaat een (hele kleine) horizontale kracht, met als belangrijkste resultaat dat de verticale kracht lager wordt. Bij dezelfde veersterkte zal de actuator dus nét iets later geneigd zijn om de verticale krachtcomponent over te brengen: wastegate blijft wat langer dicht.JanV schreef :
Op de foto in mijn eerdere posting kan je zien dat de stang van die actuator afstelbaar is (je varieert de lengte)Wouter1973 schreef : En hoe zat het nou met die ringen? Is dat toch een manier om de niet verstelbare standaard LPT actuator aan te passen?
Bij een LPT-actuator is dit <u>niet</u> afstelbaar maar met het plaatsen van een paar ringen tussen actuatorbeugel en het turbohuis bereik je 100% exact hetzelfde effect: je verhoogt de pre-load op de veer in het actuatorpotje.
Als dit verhaal klopt, is het nog wel van belang dat je maar aan één zijde van de actuator ringen gaat plaatsen, zodat ie inderdaad een fractie scheef komt te staan.
Klopt dit verhaal? Want dan zou het betekenen dat ik het principe snap. Meestal een voorwaarde om iets wel of niet toe te gaan passen

- V700 register
- Nieuw lid
-
Stél...ik maak een T-stukje op de juiste plaats, en ik ga veiligheidshalve op een opening zitten van ongeveer 2 - 2,5 mm. Jan V meldde in een ander bericht dat het nadeel is dat dit luchtlek een iets verhoogt brandstofverbruik veroorzaakt. Stel nu dat ik op de opening van die 2 a 2,5 mm een slang aansluit, en deze op de één of andere manier weer in het lichtaanvoercircuit terugbreng, ergens tussen luchtmassamater en inlaatspruitstuk. Dan is het luchtlek opgelost toch?
Waarom vraag ik dit? Om de volgende reden: ik krijg het idee dat een MBC óf een T-stukje exact hetzelfde doen. De MBC is weliswaar te verstellen, maar het T-stukje is natuurlijk ook met verschillende openingen te plaatsen. Zou er vanuit deze optiek iets op tegen zijn om met een goede turbodrukmeter het effect te bepalen van T-stukjes met verschillende openinggroottes? Volgens mij zijn een paar plastic T-stukjes nog altijd goedkoper dan een MBC, vandaar.
Zijn er al ervaringscijfers wellicht? Er zijn volgens mij een aantal mensen die met T-stukje rondrijden of hebben rondgereden. Kan er iets gezegd worden (orde van groottes) over openingen in T-stukjes en bijbehorende turbodruk? Bijvoorbeeld: een opening van 2 mm leidt tot ongeveer 0,5 bar, een opening van 3 mm tot ongeveer 0,8 bar...zoiets? Jan V wellicht?
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik heb dat geprobeerd met een opening van 1,5mm en had continue fuel cuts. Reed echt dramatisch slecht. Daarom heb ik toch gekozen voor een MBC.
Groeten,
Richard
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
De conclusie dat een T-stukje hetzelfde effect heeft als een MBC is feitelijk waar. Beide zorgen ervoor dat de wastegate later opengaat:
- T-stukje zorgt ervoor dat er drukverlies is in het slangetje van compressor naar wastegate waardoor er meer druk nodig is voordat de wastegate open gaat.
- MBC geeft de druk naar de wastegate pas door als een vooraf ingestelde drempelwaarde bereikt is.
Wat betreft de kosten: T-stukjes zijn inderdaad goedkoper dan een MBC, echter een MBC kost maar een paar tientjes (de mijne (dawes devices = 3barracing) was iets van $29 inclusief versturen (is nu wel iets duurder)) en die kan veilig afgesteld worden. Een T-stukje die een iets te grote opening heeft kan je je motor kosten en dat is dan weer iets meer dan een paar tientjes.
Mijn advies: neem een MBC, stel die af m.b.v. een goede drukmeter en je kan er veilig maar lekker grof tegen aan.
Mijn 940 met 505000 op de teller loopt met 0.85bar op de MBC nog steeds 210 op de GPS weliswaar alleen tijdens het uitlaten op de Autobahn in de vakantie en gedurende een korte tijd want ik wil 'm nog even houden. Ik zag overigens net dat de MBC er alweer iets van 120.000 km inzit dus het hoeft geen problemen op te leveren bij normaal gebruik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij heb je wat te snel gelezen Wouter. MBC zit er dacht ik 120.000 km in, met een totale stand nu met 5 ton. 120.000km is natuurlijk ook niet mis.Hein Wolda schreef : Ik zag overigens net dat de MBC er alweer iets van 120.000 km inzit dus het hoeft geen problemen op te leveren bij normaal gebruik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt gelijk...maar zelfs dan....kom ik met mijn kilometerstand nog wel op iets vergelijkbaars.henk 940LPT schreef :
Volgens mij heb je wat te snel gelezen Wouter. MBC zit er dacht ik 120.000 km in, met een totale stand nu met 5 ton. 120.000km is natuurlijk ook niet mis.Hein Wolda schreef : Ik zag overigens net dat de MBC er alweer iets van 120.000 km inzit dus het hoeft geen problemen op te leveren bij normaal gebruik.