MBC of andere wastegate?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 11:52 #1070375 door V700 register
MBC of andere wastegate? is gemaakt door V700 register
Vooruitlopende op de aanschaf van een 940 LPT heb ik een vraag. Er is natuurlijk al veel over geschreven, en ik heb al het hele forum afgezocht maar krijg niet echt duidelijkheid over de volgende kwestie:
Voor het verhogen van de turbodruk (standaard 0,35 bar) naar een beschaafde maar hogere druk (zeg 0,7 bar) begrijp ik uit alle forumdiscussies over dit onderwerp dat met name oplossingen gezocht worden in de richting van het monteren van een MBC, die vervolgens met behulp van een turbodrukmeter op de juiste waarde wordt ingesteld.
Ik vind via google echter ook de mogelijkheid tot het monteren van een andere wastegate. Die zijn verkrijgbaar met de juiste afstelling voor een bepaalde turbodruk, zo zijn er wastegates voor 0,6 bar of voor 0,8 bar (of hoger) verkrijgbaar. Simpel redenerend zijn deze dus al afgesteld op de juiste turbodruk, en zou je zonder turbodrukmeter de standaard wastegate kunnen vervangen door een exemplaar voor een turbodruk van bijvoorbeeld 0,6 bar.
Even voor de duidelijkheid: ik zou zelf voor een beschaafde verhoging gaan, max 0,8 bar.
Kan ik dan simpelweg de wastegate vervangen door een andere, en ben ik dan klaar? Of is dit te simpel geredeneerd?
Ik krijg de indruk dat zowel mbc als andere wastegate tot hetzelfde resultaat leiden, maar misschien is dit helemaal niet waar. Graag een reactie van de kenners en/of (ervarings-)deskundigen.

Groet, Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 12:08 #1214704 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Wouter, of je simpelweg
Hoi Wouter,
of je simpelweg een andere wastegate kunt nemen versus een mbc durf ik niet te zeggen. Ik denk echter dat je in beide gevallen met de chips aan de slag moet (LH en EZK) om er voor te zorgen dat je motormanagement ook goed met de hogere druk om kan gaan en je dus geen fuel cuts krijgt.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 12:16 #1214705 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk
De opmerking die Richard maakt is een goede, vraag is bij welke druk je aan de slag moet. Misschien red je het zonder chips tot de 0.65 bar van de HPT ? Of heeft die standaard al andere chips in LH en EZK ?Wastegate, ik heb m nooit open gemaakt, maar is het niet een klepje met aan de ene kant de druk uit je inlaatspruitstuk en aan de andere kant een veer ? In die andere MBC's zou je dan een zwaardere veer verwachten, wat je met de MBC doet is de druk van de inlaat manipuleren. Ball&spring type MBC is/zijn beter dan bleeders omdat de eerste bij een bepaalde druk helemaal van open naar dicht gaan, de bleeders hebben alleen een kleinere doorlaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 12:25 #1214707 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja, da`s ook een goeie
Tsja, da`s ook een goeie Henk. Ik durf niet te zeggen of de LPT chips zonder aangepaste software wellicht ook al om zouden kunnen gaan met 0,65bar zoals bij de hpt. Mijn gevoel zegt echter, dat de LH en EZK software van de HPT al ruimer geprogrammeerd is, zodat er marge is als er boostspikes zijn. Ik kan mij niet indenken dat de software in de LPT chips ook zoveel marge heeft om met 0,65bar om te gaan in plaats van 0,35bar. Maar, da`s een ongefundeerd gevoel.
Dit lijkt mij typisch iets wat JanV wel kan beantwoorden.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 12:40 #1214709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 0.8bar
Ik dacht dat je met de LPT veilig tot 1bar druk kunt rijden zonder verdere aanpassingen aan de software.Voor zover ik het gelezen heb op turbobricks en hier is er geen verschil tussen de lpt en de hpt op de turbodruk na.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 13:01 #1214710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij was er hier
Volgens mij was er hier laatst ook een topic over. JanV gaf daarin een uitgebreide uitleg hoe e.e.a. zat qua software en volgens mij was de strekking van het verhaal dat het in ieder geval verstandig was om hoe dan ook zowel de LH als de EZK software aan te passen. Dat zou beter zijn voor (het behoud van) de motor.
Ik heb zelf lang geleden de tips en trics hier op het forum geprobeerd (t stukje bijvoorbeeld, wat hetzelfde effect geeft) maar daar kwamen wel fuel cuts bij kijken die ik nu met de mbc en aangepast software niet heb. Mijn mbc staat op 1 bar.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 13:15 #1214711 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de FK modellen hebben
de FK modellen hebben andere software. tot FT nivo zal het best goed gaan hoor, verder dan dat zou ik het niet weten.
Je kunt ook enkele ringen onder de wastegate drukdoos bevestiging doen als tijdelijke oplossing, een beetje daar tussen kan geen kwaad, maar let op dat de boost nog wel geregeld blijft, niet dat deze ongeregeld gaat stijgen. door de truc met de ringen verkort je effectief het stangetje van de actuator, waardoor de klep ook minder ver open kan gaan. Een kleine verkorting gaat goed, maar ga niet te extreem.
MBC werkt goed. werkt wel stuk beter met goede uitlaat, dan kan de motor de hitte beter kwijt..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 15:13 #1214718 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus...
Mijn eigenlijke vraag was of het klopt dat OF een andere wastegate OF een MBC niet twee verschillende oplossingen zijn die tot hetzelfde resultaat leiden, namelijk een hogere turbodruk.
Als dat zo is, lijkt me een wastegate van bijvoorbeeld een HPT een gemakkelijke oplossing, omdat je dan zonder turbodrukmeter al zeker weet dat de druk op maximaal 0,65 bar staat.
Uit alle discussies heb ik in elk geval geconcludeerd dat een turbodruk tot 0,8 bar zonder aanpassing van het motormanagement mogelijk is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 15:16 #1214719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Volgens mij leidt het tot hetzelfde resultaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2008 15:17 #1214720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Wouter "Uit alle
Hé Wouter
"Uit alle discussies heb ik in elk geval geconcludeerd dat een turbodruk tot 0,8 bar zonder aanpassing van het <a href="/taxonomy/term/505"><acronym>motormanagement</acronym></a> mogelijk is."
Hoe je tot die conclusie komt snap ik even niet. Volgens mij wordt daar geen zekerheid over gegeven namelijk. Ik zou er niet op durven gokken. Als je absoluut veilig en met zekerheid van je nieuwe lpt wilt kunnen genieten althans.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC