"group buy" MBC's (zijn binnen)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2008 12:28 #1063818
door Willem van Strik (GAST)
"group buy" MBC's (zijn binnen) is gemaakt door Willem van Strik (GAST)
Allen,
In een ander draadje waren een aantal belangstellenden voor een master boost controller (MBC).
Aangezien er een aantal belangstellenden waren, maar even een nieuw draadje om de bestellingen te inventariseren.
Er zijn twee modellen mogelijk, werking is bij beide ongeveer gelijk. Het gaat om een beveiligd 'ball and spring' ontwerp. Dus geen 'bleeder' (regelbaar 'lekje') maar een drukventieltje wat pas opent rond de ingestelde druk, zodat de drukopbouw sneller gaat dan bij de in NL shops meer gebruikelijke bleeders.
Het eerste model heeft een messing huis, en een duimschroef om de druk in te stellen. Dit model kost, afhankelijk van douane-kosten, ongeveer 30 euro.
Het tweede model is wat mooier afgewerkt, is van geanodiseerd aluminium, en heeft een wat nettere stelknop. Dit model zal rond de 50 euro gaan kosten.
Een eerste bestelling (van 12 stuks) is onderweg, hiervan zijn er al een aantal buiten dit forum verkocht. Als de belangstelling groot genoeg is, bestellen we direct een volgend doosje, levering zal dan iets later zijn natuurlijk. Dus, heb je haast, meld je dan snel, heb je minder haast, dat kan ook...
In principe ga ik ervan uit, dat iedereen het eenvoudige model wil. Wil je het andere, dan graag even specifiek vermelden.
Tot nu toe aangemeld:
- Cojones (eenvoudig model)
- Wimzwolle (eenvoudig model)
- Hans dus (eenvoudig model)
- Baseman (eenvoudig model)
- Tkornman (???)
Zodra ze binnen zijn, zal ik met de belangstellenden contact opnemen.
Update: zijn inderdaad binnen. Er zijn voldoende exemplaren beschikbaar, ook als er nog een paar mensen bijkomen. De eenvoudige versie komt uit op 30 euro, de luxere versie op 45 euro. In beide gevallen is dat bij afhalen in lelystad: eventuele verzendkosten komen er nog bij, maar ik kan ze natuurlijk ook naar evenementen meenemen. Morgen neem ik via PB contact op met de vier (vijf?) belangstellenden die hieronder staan.
In een ander draadje waren een aantal belangstellenden voor een master boost controller (MBC).
Aangezien er een aantal belangstellenden waren, maar even een nieuw draadje om de bestellingen te inventariseren.
Er zijn twee modellen mogelijk, werking is bij beide ongeveer gelijk. Het gaat om een beveiligd 'ball and spring' ontwerp. Dus geen 'bleeder' (regelbaar 'lekje') maar een drukventieltje wat pas opent rond de ingestelde druk, zodat de drukopbouw sneller gaat dan bij de in NL shops meer gebruikelijke bleeders.
Het eerste model heeft een messing huis, en een duimschroef om de druk in te stellen. Dit model kost, afhankelijk van douane-kosten, ongeveer 30 euro.
Het tweede model is wat mooier afgewerkt, is van geanodiseerd aluminium, en heeft een wat nettere stelknop. Dit model zal rond de 50 euro gaan kosten.
Een eerste bestelling (van 12 stuks) is onderweg, hiervan zijn er al een aantal buiten dit forum verkocht. Als de belangstelling groot genoeg is, bestellen we direct een volgend doosje, levering zal dan iets later zijn natuurlijk. Dus, heb je haast, meld je dan snel, heb je minder haast, dat kan ook...
In principe ga ik ervan uit, dat iedereen het eenvoudige model wil. Wil je het andere, dan graag even specifiek vermelden.
Tot nu toe aangemeld:
- Cojones (eenvoudig model)
- Wimzwolle (eenvoudig model)
- Hans dus (eenvoudig model)
- Baseman (eenvoudig model)
- Tkornman (???)
Zodra ze binnen zijn, zal ik met de belangstellenden contact opnemen.
Update: zijn inderdaad binnen. Er zijn voldoende exemplaren beschikbaar, ook als er nog een paar mensen bijkomen. De eenvoudige versie komt uit op 30 euro, de luxere versie op 45 euro. In beide gevallen is dat bij afhalen in lelystad: eventuele verzendkosten komen er nog bij, maar ik kan ze natuurlijk ook naar evenementen meenemen. Morgen neem ik via PB contact op met de vier (vijf?) belangstellenden die hieronder staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2008 12:38 #1190730
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Top! Wil inderdaad de
Top! Wil inderdaad de eenvoudige. Fijn dat het geen bleeder is.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 13:51 #1196839
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Master?
Wat is een master boost controller? Is dat het merk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 13:54 #1196841
door V700 register
Rob K.
Beantwoord door V700 register in topic Handmatig
Ik dacht dat het een manual boost controller was?Bossie schreef : Wat is een master boost controller? Is dat het merk?
Rob K.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 13:59 #1196842
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad.
Daar staat MBC ook voor. Ik dacht dat Willem wellicht een specifiek merk wilde verkopen en dat het een merknaam is.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 14:07 #1196843
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check.
Doe mij ook maar zo'n ding.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 14:42 #1196846
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC ?
misschien een rare vraag, maar wat doet een mbc eigenlijk voor de moter??[edit moderator: Lap tekst verwijderd omdat uit de vraag ook zo duidelijk is waar het over gaat. Tevens dubbele posting weggehaald]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 14:57 #1196847
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad...
Inderdaad erg interessant maar voorgaande vraag is wel een belangrijke vind ik. Wat doet het met de motor? Is het veilig? Ik heb helemaal geen ervaring met MBC's, iets meer boost is altijd welkom maar liever niet ten koste van de motor he...
Groet,
Tamas
Groet,
Tamas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 15:28 #1196848
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Veilig
Of het veilig is bepaal je zelf...Als je hem gelemaal open zet blaas je eenvoudig je motor op of spuug je de schoepen van je turbo door je uitlaat naar buiten. Als je gewoon een beetje meer vermogen wilt kan het echt geen kwaad. Als je het extra vermogen vaak gebruikt slijt je motor natuurlijk sneller. Als hij harder moet werken slijt hij harder, logish...
Met de standaard computer kun je de druk geloof ik redelijk veilig opvoeren tot 0.8 Bar. (0.65 bar bij een 2.3 is ongeveer 165 pk, en je wint bij deze motoren ongeveer 10 Pk per 0.1 Bar). Maarten de Rijke zit geloof ik op 1 Bar (~200 pk) en die auto doet het ook nog steeds prima geloof ik.
Het veiligste kun je de druk langzam wat hoger opvoeren. Ondertussen goed luisteren naar je motor zodat je zeker weet dat hij niet gaat pingelen. Klinkt en loopt hij nog goed? Geen schokken, backfires, rook etc...? Dan kun je nog iets verder... Zo ver je durft... De Turbomotoren van onze bakstenen zijn prima bestand tegen meer dan 250 pk als je ze goed verzorgt...
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je motor perfect onderhouden is en geen ernstige slijtage vertoont. Dus bougies, kabels, verdeler, olie en filter net even iets vaker vervangen dan voorgeschreven.
Met de standaard computer kun je de druk geloof ik redelijk veilig opvoeren tot 0.8 Bar. (0.65 bar bij een 2.3 is ongeveer 165 pk, en je wint bij deze motoren ongeveer 10 Pk per 0.1 Bar). Maarten de Rijke zit geloof ik op 1 Bar (~200 pk) en die auto doet het ook nog steeds prima geloof ik.
Het veiligste kun je de druk langzam wat hoger opvoeren. Ondertussen goed luisteren naar je motor zodat je zeker weet dat hij niet gaat pingelen. Klinkt en loopt hij nog goed? Geen schokken, backfires, rook etc...? Dan kun je nog iets verder... Zo ver je durft... De Turbomotoren van onze bakstenen zijn prima bestand tegen meer dan 250 pk als je ze goed verzorgt...
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je motor perfect onderhouden is en geen ernstige slijtage vertoont. Dus bougies, kabels, verdeler, olie en filter net even iets vaker vervangen dan voorgeschreven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2008 15:36 #1196849
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mbc
Met een mbc kun je manueel de turbodruk verhogen. Met standaard ecu zegt men dat 0.8 bar de grens is met een gechipte ecu rond de 1 bar.
Een mbc kan zonder chip een pk of 20 opleveren met chip rond de 40-50pk. Heb je een turbo van voor 89 dan hoef je je pas zorgen te gaan maken als je er 230-250 pk uit perst, na 89 ligt die grens eerder bij 300 pk, de motoren die later nog van oliessproeiertjes voorzien zijn kunnen nog wat beter tegen het vermogen.
Volvo heeft de eigen motoren meestal te sterk gemaakt, in het geval van de B21/B23 extreem te sterk, in het geval van de 85-88/89 B200/230 valt dit wel wat tegen maar in het geval van de 89+ redblocks hebben ze een groot deel van de overmatige robuustheid weer terug gekregen.
De slijtage van de motor hangt heel veel af van de rijstijl en het onderhoud. De impact die slecht onderhoud en niet warm rijden heeft is imho veel groter dan 50 pk meer.
 
Verstandigste is icm een mbc een goede turbodrukmeter van bijvoorbeeld vdo te monteren, met een leesbare schaal, dan kun je tenminste goed afstellen.
Een mbc kan zonder chip een pk of 20 opleveren met chip rond de 40-50pk. Heb je een turbo van voor 89 dan hoef je je pas zorgen te gaan maken als je er 230-250 pk uit perst, na 89 ligt die grens eerder bij 300 pk, de motoren die later nog van oliessproeiertjes voorzien zijn kunnen nog wat beter tegen het vermogen.
Volvo heeft de eigen motoren meestal te sterk gemaakt, in het geval van de B21/B23 extreem te sterk, in het geval van de 85-88/89 B200/230 valt dit wel wat tegen maar in het geval van de 89+ redblocks hebben ze een groot deel van de overmatige robuustheid weer terug gekregen.
De slijtage van de motor hangt heel veel af van de rijstijl en het onderhoud. De impact die slecht onderhoud en niet warm rijden heeft is imho veel groter dan 50 pk meer.
 
Verstandigste is icm een mbc een goede turbodrukmeter van bijvoorbeeld vdo te monteren, met een leesbare schaal, dan kun je tenminste goed afstellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





