MBC /turbodruk meter over?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor een kleine winst met een Garrett turbo zou je enkele ringen onder de bevestiging van de wastegate kunnen doen, net een paar mm is genoeg. dan voorzichtig kijken wat ie doet, liefste met een turbodrukmeter. Makkelijkste is een simpele boostcontroller. Kost 25-35 euro en je kunt de druk makkelijk wat hoger draaien. Niet te enthousiast, ik zou met standaard uitlaat en enkele andere modificaties niet al te ver gaan (bovendien is de standaard turbo best klein dus zal deze snel inefficient worden op hoge druk).
Als je een LPT hebt zou ik de luchtfilterbox ook zo ver openmaken als de FT modellen ook hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
bedankt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
gdehaas schreef :
kheb er nog 1 liggen. kom maar halen (voor komende vrijdag)Jan-Geert schreef : iemand die er nog 1tje voor mij heefT?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb sinds kort (newbie) een 940 uit 96 met aanduiding ic zit een turbo op..
mijn droom auto!
kan iemand mij vertellen waarom je een MBC wil en waar je een turbodruk meter monteerd?
thnx
pwr
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank je Mathy:)Mathy schreef : Hallo Henk
Misschien niet in Nederland, maar in Duitsland heb ik al bakstenen zien rondrijden met "classic" achterop. Staat overigens erg mooi.henk 940LPT schreef : (classic is volgens mij geen officiële aanduiding)
groetjes
Mathy
Ik heb mijn 940 Classic geimporteerd uit Duitsland.
Maar om niet af te dwalen van de discussie. Hoe weet ik of ik een LPT of een HPT heb?
De VIN decoder op de site, klopt volgens mij niet helemaal...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Henk,henk 940LPT schreef : Je kunt een HPT dashboard zien te vinden, daar zit onder de toerenteller een turbodrukmeter zonder schaalverdeling.
Ik heb een turbodrukmeter onder mijn toerenteller. Dan weet ik dus zeker dat ik een HPT heb?
Is dat ook nog op een andere wijze, onomstotelijk vast te stellen?
Stel dat ik de druk inderdaad tot zo tussen de 0,6 en 0,8 wil opvoeren, voldoen de aanpassing van het motormanagement zoals nu op Turbobricks wordt aangeboden dan wel? Of moet ik ook andere aanpassingen doorvoeren?henk 940LPT schreef : Als je boven de 0.6-0.8 gaat, zijn er wel andere aanpassingen nodig om motorschade te voorkomen als je vaak maximale boost aanspreekt.
Overigens denk ik niet dat ik vaak, lange tijd op hoge trubo druk zal rijden. Maar ik wil wel graag maatregelen nemen om te voorkomen dat de boel opgeblazen kan worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Deze boodschap staat toch wat haaks op de verhalen die ik tot nu toe op het forum aantref over hogere drukken op een LPT.favroom schreef :
Stel dat ik de druk inderdaad tot zo tussen de 0,6 en 0,8 wil opvoeren, voldoen de aanpassing van het motormanagement zoals nu op Turbobricks wordt aangeboden dan wel? Of moet ik ook andere aanpassingen doorvoeren?henk 940LPT schreef : Als je boven de 0.6-0.8 gaat, zijn er wel andere aanpassingen nodig om motorschade te voorkomen als je vaak maximale boost aanspreekt.
Overigens denk ik niet dat ik vaak, lange tijd op hoge trubo druk zal rijden. Maar ik wil wel graag maatregelen nemen om te voorkomen dat de boel opgeblazen kan worden.
Wat ik (heel kort gezegd) heb begrepen is dat bij een LPT (B230FK) de turbodruk tot MAXIMAAL 0,8 bar opgevoerd kan worden. De enige aanpassing die dan gedaan moet worden is het openen van de luchtfilterbox, zodat voldoende lucht aangezogen kan worden én het eventueel opnieuw inleren van de ECU zodat je zeker weet dat bij hogere toerentallen het mengsel niet te arm wordt. Aanpassingen van motormanagement geldt pas BOVEN de 0,8 bar. De range van 0,6 - 0,8 bar die nu genoemd wordt vind ik wel wat ruim.
Er zijn leden die op 0,85 bar rondrijden zonder enige aanpassing. Stel dat je inderdaad voortdurend die volledige 0,85 bar opbouwt, dan kan ik me voorstellen dat er aanpassingen nodig zijn. Zelf rijd ik op maximaal 0,7 bar, en alleen op de snelweg bij inhaalmanouvres wordt de volledige druk regelmatig opgebouwd (ook omdat het zo heerlijk is om in de 5e versnelling van 80 tot 120-130 te versnelling). Bij een enkel stoplichtsprintje ga ik ook weleens tot 0,7 bar, maar dat versnelt echt dermate hard dat dat niet vaak voorkomt.
- V700 register
- Nieuw lid
-