MBC /turbodruk meter over?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2008 12:10 #1220854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die actuator van IPD is voor
Die actuator van IPD is voor Garrett turbo's. Is dus geen plug and play installatie. vergt het zelf maken van een beugeltje etc.
Voor een kleine winst met een Garrett turbo zou je enkele ringen onder de bevestiging van de wastegate kunnen doen, net een paar mm is genoeg. dan voorzichtig kijken wat ie doet, liefste met een turbodrukmeter. Makkelijkste is een simpele boostcontroller. Kost 25-35 euro en je kunt de druk makkelijk wat hoger draaien. Niet te enthousiast, ik zou met standaard uitlaat en enkele andere modificaties niet al te ver gaan (bovendien is de standaard turbo best klein dus zal deze snel inefficient worden op hoge druk).
Als je een LPT hebt zou ik de luchtfilterbox ook zo ver openmaken als de FT modellen ook hebben. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2008 10:40 #1221055 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een mbc over?
Ik ben ook nog opzoek naar zo'n MBC 2dehands of nieuw geen voorkeur. Graag een pm'tje als iemand wat heeft liggen.
bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 16:38 #1221411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ligt er nog steeds

gdehaas schreef :

Jan-Geert schreef : iemand die er nog 1tje voor mij heefT?

kheb er nog 1 liggen. kom maar halen (voor komende vrijdag)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2008 15:43 #1222556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC en turbodrukmeter
Hi,
Ik heb sinds kort (newbie) een 940 uit 96 met aanduiding ic zit een turbo op..
mijn droom auto! 
kan iemand mij vertellen waarom je een MBC wil en waar je een turbodruk meter monteerd?
 
thnx
pwr 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2008 17:13 #1222562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
Met een MBC kun je de druk waarop de waste gate opent (en daarmee verdere drukopbouw voorkomt) omhoog leggen. van de 0.35 bar en 135 pk van de LPT (de low pressure turbo, die als i.c. op kenteken staat) naar 0.65 bar en 165 pk (van de HPT) of nog verder, tegen de 1 bar en richting de 200 pk. Als je boven de 0.6-0.8 gaat, zijn er wel andere aanpassingen nodig om motorschade te voorkomen als je vaak maximale boost aanspreekt. Je kunt een HPT dashboard zien te vinden, daar zit onder de toerenteller een turbodrukmeter zonder schaalverdeling. Aftermarket is ook mogelijk. Voor het juist afstellen van de MBC is een turbodrukmeter met schaalverdeling nodig om te kunnen zien hoe ver je gaat. Daarna kun je die weer weghalen. Ik zag van de week iemand op MP met MBC's, je kon van hem ook een drukmeter huren (of kopen) om m af te regelen. Wat voor MBC's dat zijn, wat de kwaliteit is en hoe betrouwbaar deze persoon is weet ik niet, ik heb alleen de MP advertentie gezien en vermeld dat hier.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 20:53 #1222721 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Classic

Mathy schreef : Hallo Henk

henk 940LPT schreef : (classic is volgens mij geen officiële aanduiding)

Misschien niet in Nederland, maar in Duitsland heb ik al bakstenen zien rondrijden met "classic" achterop. Staat overigens erg mooi.
groetjes
Mathy

Dank je Mathy:)
Ik heb mijn 940 Classic geimporteerd uit Duitsland.

Maar om niet af te dwalen van de discussie. Hoe weet ik of ik een LPT of een HPT heb?
De VIN decoder op de site, klopt volgens mij niet helemaal...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2008 21:08 #1222722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic HPT

henk 940LPT schreef : Je kunt een HPT dashboard zien te vinden, daar zit onder de toerenteller een turbodrukmeter zonder schaalverdeling.

Henk,
Ik heb een turbodrukmeter onder mijn toerenteller. Dan weet ik dus zeker dat ik een HPT heb?
Is dat ook nog op een andere wijze, onomstotelijk vast te stellen?

henk 940LPT schreef : Als je boven de 0.6-0.8 gaat, zijn er wel andere aanpassingen nodig om motorschade te voorkomen als je vaak maximale boost aanspreekt.

Stel dat ik de druk inderdaad tot zo tussen de 0,6 en 0,8 wil opvoeren, voldoen de aanpassing van het motormanagement zoals nu op Turbobricks wordt aangeboden dan wel? Of moet ik ook andere aanpassingen doorvoeren?
Overigens denk ik niet dat ik vaak, lange tijd op hoge trubo druk zal rijden. Maar ik wil wel graag maatregelen nemen om te voorkomen dat de boel opgeblazen kan worden. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 08:14 #1222733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat is het nu?

favroom schreef :  

henk 940LPT schreef : Als je boven de 0.6-0.8 gaat, zijn er wel andere aanpassingen nodig om motorschade te voorkomen als je vaak maximale boost aanspreekt.

Stel dat ik de druk inderdaad tot zo tussen de 0,6 en 0,8 wil opvoeren, voldoen de aanpassing van het motormanagement zoals nu op Turbobricks wordt aangeboden dan wel? Of moet ik ook andere aanpassingen doorvoeren?
Overigens denk ik niet dat ik vaak, lange tijd op hoge trubo druk zal rijden. Maar ik wil wel graag maatregelen nemen om te voorkomen dat de boel opgeblazen kan worden. 

Deze boodschap staat toch wat haaks op de verhalen die ik tot nu toe op het forum aantref over hogere drukken op een LPT.
Wat ik (heel kort gezegd) heb begrepen is dat bij een LPT (B230FK) de turbodruk tot MAXIMAAL 0,8 bar opgevoerd kan worden. De enige aanpassing die dan gedaan moet worden is het openen van de luchtfilterbox, zodat voldoende lucht aangezogen kan worden én het eventueel opnieuw inleren van de ECU zodat je zeker weet dat bij hogere toerentallen het mengsel niet te arm wordt. Aanpassingen van motormanagement geldt pas BOVEN de 0,8 bar. De range van 0,6 - 0,8 bar die nu genoemd wordt vind ik wel wat ruim.
Er zijn leden die op 0,85 bar rondrijden zonder enige aanpassing. Stel dat je inderdaad voortdurend die volledige 0,85 bar opbouwt, dan kan ik me voorstellen dat  er aanpassingen nodig zijn. Zelf rijd ik op maximaal 0,7 bar, en alleen op de snelweg bij inhaalmanouvres wordt de volledige druk regelmatig opgebouwd (ook omdat het zo heerlijk is om in de 5e versnelling van 80 tot 120-130 te versnelling). Bij een enkel stoplichtsprintje ga ik ook weleens tot 0,7 bar, maar dat versnelt echt dermate hard dat dat niet vaak voorkomt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2008 10:27 #1222739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelijk
Wouter, je hebt gelijk, de 0.6 die ik noem is zeker te laag.Een turbodrukmeter onder de toerenteller is een aanwijzing, maar kan ook naderhand in een LPT zijn ingebouwd. Hier bij de vereniging is dat ook gedaan. Je zou eens naar het vermogen op het kentekenbewijs kunnen kijken. De LPT heeft 99 kW, de HPT 121 kW.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD