740TIC 1 op 2
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jerry schreef :
Die zit nu niet meer achter op de kop maar zoals gebruikelijk bij een 240 naast de motor.
Dat is een kanp stukje knutselwerk dan?
Heb je daar een foto-tje van?
Ik ken mijn redblok en het 6-cilinderblok uit mijn 164, maar een 940-redblok met de ontsteking aan de zijkant kan ik me niet bedenken. Dus uit nieuwsgierigheid zou ikhet graag eens zien.
Overigens denk ik, dat daar wellicht je probleem zit.
Volgorde misschien?
Temperatuursensortje 'vergeten'?
Hij moet trouwens toch ook enorm naar onverbrande benzine meuren of niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bas,
Bij alle nieuwere 240-s zit de ontsteking gewoon aan de linkerkant, mijn b200f heeft dat ook en dat is gewoon origineel, het is ook niet moeilijk te maken, een vriesplug linksvoor verwijderen en een vorkje monteren, als je mazzel hebt heeft de hulpas al een tandwiel en dan stelt het helemaal niets voor, anders moet je er een hulpas in zetten met tandwiel.
Groeten,Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Oke, weer iets geleerd.
Volvo is echt plug&play dus.
Is de turbo nog wel goed? zit er veel speling in het asje? klinkt namelijk al een verotte turbo.. maar alleen daarvan zal hij niet 1 op 2 gaan lopen. wel heel beroerd overigens
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
- V700 register
- Nieuw lid
-
te laat afgesteld?
Het zou me niet verbazen als dit het geval zou zijn.
Even een tandje verzetten zou ik zeggen.
Groet,
Erik

- V700 register
- Nieuw lid
-
De turbo is niet nieuw meer maar ook nog lang niet versleten maar ook met een versleten turbo moet de wagen knap kunnen lopen, de nokkenas heb ik nog niet gekontroleerd maar zou hij dan 1 op 2 gaan draaien als die verkeerd staat?
Als we de brandstof toevoer afknijpen gaat hij heel mooi stationair lopen daarom denk ik dat de nokkenas wel goed staat.
Ik wil het nog wel even contoleren maar eerlijk gezegt heb ik er even helemaal geen zin meer in.
De ecu is nagekenen en die blijkt goed te zijn.
De luchtweger is al uitgewiseld met een ander en dat loste het probleem ook niet op.
Wie er verstand van heeft en tijd zin en ruimte heeft mag zich melden, dan gaat hij op een autoambulance en komen we hem brengen.
Langskomen mag ook, de auto staat in breda op de brug en er is koffie.
En alleen een paar goede tips zijn natuurlijk ook welkom.
Mvg Jerry.

- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Niet de nokkenas die een tandje verkeerd staat (oftewel niet de distributie), maar je ontsteking.
De ervaring leert, dat de eerste verdachte van een dergelijke storing het laatste is waaraan gerommeld is. In dit geval hebben jullie gerommeld met de ontsteking (je moest wel, het past tenslotte anders niet) en ik zou dus beginnen met drie keer zelf controleren en tien keer laten controleren, of dat wel correct geinstalleerd is. Niet te snel overtuigd zijn dat dat wel goed zal zitten, dat hebben we al eens eerder zien gebeuren (TurboCoos!).
Turbo zou alleen roet in het eten kunnen gooien als hij vast zit, anders heb je gelijk en kost het hooguit wat PK's. ik zouw el eglijk de hele timing van de motor mee controleren, alles stap voor stap, zodat je dat allemaal zeker voor elkaar hebt. Niet omdat hij op een bepaalde situatie wel aardig loopt denken "dat dat wel goed zit" maar echt meten=weten!
Als je hier documentatie voor nodig hebt, hoe je dat doet, vraag maar, dat kunnen we wel regelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem,
Dat is wat ik bedoel.
Gaat snel fout en lijkt in orde.
Met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen maar was het niet zo:
Cilinder 1 op tuimelen en de ontsteking zo monteren dat de rotor richting en haaks, op het blok staat. (je moet de montage dus verdraaid beginnen, rekening houdend met de schuine vertanding)
Groet,
Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Willem
Zou je voor mij die informatie kunnen bemachtigen over het op tijd zetten van de ontsteking en eventueel alles wat nog meer
van belang zou kunnen zijn.
De onsteking word toch geregeld door de opnemer achter op het blok bij het vliegwiel en daar valt toch niks aan te verstellen?
Ik heb de eerste cilinder op het bovenste dode punt gezet en daarna de ontsteking gemonteerd met de rotor op de kabel voor
de eerste cilinder.
De onsteking heeft geen centrifugaal vervroeger en een breed contact opervlak van de rotor dus dat lijkt me goed.
Mvg Jerry.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Jerry,
Op het moment dat je de ontsteking juist gemonteerd hebt, heb je verdere informatie eigenlijk niet nodig.
Als de ontsteking 1 (of 2) tandjes verkeerd gemonteerd is geweest dan zal het managmentsysteem proberen deze afwijking te compenseren.
Dit lukt maar deels omdat de afwijking groter is dan het maximale regelbereik en vandaar de slecht lopende motor.
Je hebt geen centrifugaalvervroeger omdat het managmentsysteem de vervroeging (benodigde ontstekingsverstelling) automatisch regelt.
BDP-sensor achter op het blok kan je schoonmaken en weer monteren.
Verdere afstelling is niet mogelijk.
Groet,
Erik