Openingen luchtfilterhuis openmaken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2007 23:48 #1062100 door V700 register
Openingen luchtfilterhuis openmaken is gemaakt door V700 register

Ik had ergens gelezen dat het mogelijk is om bij een volvo 940 LPT bepaalde openingen in het luchtfilterhuis te openen. Aangezien ik een ontzette leek ben op het gebied van dit soort grappen wou ik aan één van de medeforummers vragen ofdat iemand mij dat duidelijk kan maken waardat het zit en hoedat ik deze klus het beste kan doen..

Alvast bedankt! 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 10:00 #1180645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JanV
Daar heeft JanV ooit een leuk stukje over geschreven op het forum. Geloof een jaar of twee geleden. Ik kan het alleen even niet vinden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 13:00 #1180661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan niet missen

Hoi Nick,

kan eigenlijk niet missen. Er van uitgaande dat je het luchtfilterhuis zelf wel weet te vinden (bijrijderskant, helemaal vooraan bij de koplamp, die grote rechthoekige zwarte doos) zou ik zeggen, open die even. Als je hem open hebt, haal je het filter zelf er uit en dan zie je onderin het huis 3 buizen. 1 gaat richting het rechter voorscherm, 1 gaat richting de koplamp en 1 gaat richting de motor. Die richting de koplamp gaat is al open als het goed is. Haal je luchtfilterhuis eruit, da`s zo gepiept en wijst de weg vanzelf. Daarn zou ik zeggen, pak een 7 gaten zaag, zet hem op je boor en boor als eerste het gat dat het rv scherm in gaat open. Daar komt koele lucht door naar binnen namelijk en zal wellicht het meeste effect geven. Vijl de boel netjes af zodat er geen braampjes meer zijn. Zet hem terug, sluit alles weer aan en klaar is ie.

Ben zelf ook a-technisch en ik heb het ook in een half uurtje gepiept.

Groeten,

Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 19:11 #1180686 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nut.

Wat is daar het nut van?

Waarom zou je het niet laten zoals Volvo het bedoeld heeft? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 20:13 #1180692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra opening luchtfilter box

Hallo Nick,

Ik heb bij mijn 940 LPT het volgende gedaan:

Op mijn luchtfilter box waren twee aansluiting voorzien 1 aan de rechterspatscherm, 1 afgesloten poort aan de motor zijde. Tevens zat er in de ruimte boven de filter, aan motorzijde, een polyeterschuim (Geluiddemper?).

De inlaatpoort aan de motorzijde was eenvoudig te openen omdat hierin een losse kunststofdop was geplaatst welke met 2 parkers was geborgd. Parkers er uit en dop weg, poort open. Aan de zijde van de spatscherm was er een restricite geplaatst. Een soort kunststof trompet. OOk deze zat met een parker geborgd. Je snap het al, parker wer, restrictie weg.

Aan de zijde van de motor heb ik een stukje 65mm PVC buis geplaatst, waarover een aluminium ribbelslang past. Deze slang loopt met een korte bocht omlaag, door de beschermplaat (Gatenzaag). Daar heb ik een bochtje PVC 65 mm geplaatst, met daarin een zeefje (Thee zeefje, blokker €0,90) zodat er geen grofvuil mee gezogen kan worden.

Originele luchtfilter vervangen door een K&N filter.

Polyeterschuim boven in de filterbox verwijderd.

Icm verhoogde turbodruk resulteerd dit in een vlotte Volvo, of volgens mijn colega's een vliegende bom.

Door het aanzuigen van de lucht buiten de motor ruimte zou een lagere aanvoer temperatuur verkregen moeten worden. Dit wil ik nog steeds een keer gaan meten, dus tot nu toe zijn het alleen veronderstellingen.

Het nadeel van hiervan is wel dat het aanzuigen van lucht tijdens het accelereren en overschakelen duidelijker hoorbaar is.

Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. 

Groet,

André

• Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 20:17 #1180694 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic Ik heb het ook gedaan
En het nut is zeer beperkt. Ik heb niet echt een verbetering in trekkracht gemerkt, wel in motorgeluiden. Die zijn ietsje harder geworden, dat zie ik niet als voordeel. Een beetje spijt dus, maar het valt wel mee, ik ben er nu aan gewend. Misschien ga ik het weer dichtlijmen met een stuk plastic wat er precies invalt, maar voorlopig geen zin.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 20:29 #1180697 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meer lucht

De acties die hier ondernomen zijn, resulteren in de geschetste problemen.

Betere luchttoevoer moet in principe zorgen voor een betere vulling. Maar een turbo is erg snel op druk en dus merk je (als je dat kunt) alleen dat het allereerste begin van de drukopbouw iets sneller gaat.

Gemakshalve vergeten we, ik ook, dat onze auto's grote limousines zijn. En daarin horen geen rij- en motorgeluiden door te dringen tot het interieur. Vandaar al die stukken rubber en schuim bij het luchtfilterhuis: dat is gedaan om geluiden te dempen.

Hoe u meer vermogen uit uw LPT of HPT kunt halen is al meerdere keren beschreven op het forum.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2007 20:39 #1180702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem?

Ik zou het niet 1, 2, 3 omschrijven als probleem.

Bij mij resulteerde het in iets meer power onderin, zonder geluiden die ineens veel harder waren of zo.

Groeten,

Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2007 11:22 #1180814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ribbels?

dree schreef :
De inlaatpoort aan de motorzijde was eenvoudig te openen omdat hierin een losse kunststofdop was geplaatst welke met 2 parkers was geborgd. Parkers er uit en dop weg, poort open. Aan de zijde van de spatscherm was er een restricite geplaatst. Een soort kunststof trompet. OOk deze zat met een parker geborgd. Je snap het al, parker wer, restrictie weg.

Aan de zijde van de motor heb ik een stukje 65mm PVC buis geplaatst, waarover een aluminium ribbelslang past.

André

Als je consequent restricties wil verwijderen/voorkomen, lijkt me niet dat je een RIBBELslang wil aanbrengen.

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2007 13:05 #1180820 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Niet voor standard LPT

Extra openingen voor een standaard LPT (0.35bar) zal niet zo heel veel effect hebben behalve extra geluiden. Wanneer je echter aan het tunen slaat met bijvoorbeeld een MBC en de turbodruk gaat verhogen, kan de enkele opening van de LPT airbox zorgen voor een "tekort" aan lucht.

De HPT (0.65 bar) heeft dezelfde airbox (maar dan met een deksel met "TURBO" erop) maar die heeft wel de extra opening naar de wielkast. De LPT heeft gewoon het pijpje naar de wielkast maar daar zit een plastic afdekkap op. Bij mij kon ik 'm er gewoon uitdrukken, even bijwerken en klaar was kees.

De meeste extra herrie krijg je door het verwijderen van schuimrubber lining in de deksel, die extra gaten zullen niet zo heel veel uithalen.

Zie ook het <a href="/node/2530" target="_blank" title="B230FK tuning">"lekkere verhaal"</a> van JanV over het opfluffen van een B230FK.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC