780 met B230FT tunen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 23:35 #1179722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 780 V6 Turbo

Heren,

Wie van jullie durft het aan om een B280E te gaan voorzien van een turbo van Garrett of zo. (Ik weet dat Volvo ooit heeft geëxperimenteerd met een 2,5 liter V6 van de Renault Alpine met een turbo in de 780, nog voordat het 780-model op de markt kwam. Het zelfde blok dus als de B280...

Wat zou in dat geval het resultaat zijn...?

Groet, Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2007 07:12 #1179725 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Resultaat
Die B250FT die in de 780 had moeten komen, is indertijd gepresenteerd als hebbende 170 pk. Dus niet zoveel vermogen, maar net iets meer dan de B230FT later had. Warmtehuishoudings-problemen hebben er indertijd voor gezorgd dat er geen exemplaren de fabriek uit gekomen zijn, en afgelopen zomer op VROM heb ik half en half begrepen dat er zelfs geen experimentele exemplaren meer van bekend zijn.

Dezelfde motor is later ook in de Alpine's en in de 25 V6 Turbo geleverd, vermogen in de 25 dacht ik 177 pk. De ultieme Douvrin-V6 voor weggebruik is waarschijnlijk de Hartge 3,0 uit de Safrane Bitrubo: 24 kleppen, twee turbo's en 300 pk.

Overigens zou ik op zo'n V6 altijd uitgaan van een ontwerp met twee kleinere turbo's in plaats van 1 grote. Waarschijnlijk ook makkelijker om daar een spruitstuk voor te maken, hoewel het wel passen en meten zal worden. En voor wie het daadwerkelijk gaat doen: de B280F nokkenassen zijn waarschijnlijk een beter uitgangspunt voor een turbo, die van de E zijn nogal wat scherper, en dat kon weleens grotere overlap betekenen.

• Hedwig Lambrechts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2007 09:35 #1179729 door Hedwig Lambrechts
Beantwoord door Hedwig Lambrechts in topic pk

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Die B250FT die in de 780 had moeten komen, is indertijd gepresenteerd als hebbende 170 pk. Dus niet zoveel vermogen, maar net iets meer dan de B230FT later had. Warmtehuishoudings-problemen hebben er indertijd voor gezorgd dat er geen exemplaren de fabriek uit gekomen zijn, en afgelopen zomer op VROM heb ik half en half begrepen dat er zelfs geen experimentele exemplaren meer van bekend zijn. Dezelfde motor is later ook in de Alpine's en in de 25 V6 Turbo geleverd, vermogen in de 25 dacht ik 177 pk. De ultieme Douvrin-V6 voor weggebruik is waarschijnlijk de Hartge 3,0 uit de Safrane Bitrubo: 24 kleppen, twee turbo's en 300 pk. Overigens zou ik op zo'n V6 altijd uitgaan van een ontwerp met twee kleinere turbo's in plaats van 1 grote. Waarschijnlijk ook makkelijker om daar een spruitstuk voor te maken, hoewel het wel passen en meten zal worden. En voor wie het daadwerkelijk gaat doen: de B280F nokkenassen zijn waarschijnlijk een beter uitgangspunt voor een turbo, die van de E zijn nogal wat scherper, en dat kon weleens grotere overlap betekenen.

De B230FT in de 780 heeft altijd meer pk dan de vermelde 170 pk.

Waarom niet gewoon een turbo motor van de renault erin hangen?

Groeten.
Hedwig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2007 17:50 #1180896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic twijfelen

jwielsma schreef :

Jullie snappen dat ik dan gelijk de twee chips vervang en de drukregelaar op 1 bar zal zetten.

Dan nog eens een wat doorluchtiger uitlaatsysteem als de huidige verrot is en je hebt een perfecte rijmachine die vanaf de 1800  gaat trekken als zijn grote broers en bij 2500 zelfs ruim 320nm

Waar kun je die chip's hier bestellen? Is het makkelijk voor een a-technisch iemand te installeren?

BTW, ik weet dat ik kan lezen, maar als jij toevallig alles weet, scheelt t weer wat tijd (en tijd is geld zegmaar ;))

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC