780 met B230FT tunen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2007 09:29 #1061776
door V700 register
780 met B230FT tunen is gemaakt door V700 register
Graag zou ik mijn 780 met B230FT tunen om net boven de grens van 200 pk uit te komen (ca. 220 lijkt mij netjes). Tot nu toe had ik het volgende bedacht:
<div>
</div>
<div>
- een chip die het motormanagement aanpast
</div>
<div>
- een MBC
</div>
<div>
</div>
<div>
In principe zou het mooi zijn om dan meteen ook de inlaat en de uitlaat te vergoten, maar dat wil ik later doen. Via internet zijn er wel bronnen te vinden die zo'n chip en MBC kunnen leveren, maar zijn er ook garages cq leveranciers in Nederland die de onderdelen leveren of zelfs monteren?
</div>
<div>
</div>
<div>
- een chip die het motormanagement aanpast
</div>
<div>
- een MBC
</div>
<div>
</div>
<div>
In principe zou het mooi zijn om dan meteen ook de inlaat en de uitlaat te vergoten, maar dat wil ik later doen. Via internet zijn er wel bronnen te vinden die zo'n chip en MBC kunnen leveren, maar zijn er ook garages cq leveranciers in Nederland die de onderdelen leveren of zelfs monteren?
</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2007 18:11 #1178019
door V700 register
De 780 met B230FT heeft al een soort MBC af fabriek gemonteerd.
Dit heet de Turbo+ kit.
Deze pept het vermogen op van 165 pk (standaard B230FT) naar ongeveer 192 PK.
De winst van extra chips zal niet zo groot worden en de MBC zal ook niet zo veel toevoegen want de turbodruk loopt al zo rond de 0,9 à 0,95 bar.
Ik zou het laten zoals het is, qua vermogen en souplesse is het op deze manier een mooi lopende motor, een MBC op 0,99 bar wordt veel bruter en minder soepel.
Beantwoord door V700 register in topic Weinig winst
De 780 met B230FT heeft al een soort MBC af fabriek gemonteerd.
Dit heet de Turbo+ kit.
Deze pept het vermogen op van 165 pk (standaard B230FT) naar ongeveer 192 PK.
De winst van extra chips zal niet zo groot worden en de MBC zal ook niet zo veel toevoegen want de turbodruk loopt al zo rond de 0,9 à 0,95 bar.
Ik zou het laten zoals het is, qua vermogen en souplesse is het op deze manier een mooi lopende motor, een MBC op 0,99 bar wordt veel bruter en minder soepel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2007 21:29 #1178032
door V700 register
Kijk dan eens rond op het turbobricks forum! Amerikaanse site. Staat bordevol informatie en tips. Aan te bevelen. 220pk voor een 230FT is een redelijk eitje, maar je moet wel een aantal dingen in de gaten houden. Je vindt er alles terug! Zorg altijd dat je genoeg brandstof kunt leveren, een te arm mengsel is funest. Met een paar tientjes ben je er niet trouwens om 60pk meer terug te verdienen.
Succes,
Robert
Beantwoord door V700 register in topic Als je het echt wilt
Kijk dan eens rond op het turbobricks forum! Amerikaanse site. Staat bordevol informatie en tips. Aan te bevelen. 220pk voor een 230FT is een redelijk eitje, maar je moet wel een aantal dingen in de gaten houden. Je vindt er alles terug! Zorg altijd dat je genoeg brandstof kunt leveren, een te arm mengsel is funest. Met een paar tientjes ben je er niet trouwens om 60pk meer terug te verdienen.
Succes,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2007 22:01 #1178040
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en kijk eens hier:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2007 09:10 #1178073
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Maarten de Rijke. Weet je
@Maarten de Rijke. Weet je zeker dat de B230FT al met de pluskit is uitgevoerd? Ik ben dat al een paar keer tegen gekomen, maar ben er nog niet uit hoe ik dat kan nakijken. Mijn doel met het evt. tunen is vooral bij lage toeren de trekkracht wat te vergroten. Nu heb ik het gevoel dat de auto wat traga op gang komt. Op zich niet vreemd met zo'n 1600 kg natuurlijk, maar toch.
<div>
</div>
<div>
Groet, Pieter
</div>
<div>
</div>
<div>
Groet, Pieter
</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2007 10:26 #1178079
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Accubak
Pluskit zie je zitten als een set slangetjes tussen de koplamp en de accu, of als ik me vergis tussen de koplamp en het luchtfilter.
Volgens mij staat op de site van jeroen Haring wel een fotootje van het geheel.
Voor zover ik weet, is de 780 met B230FT inderdaad altijd uitgevoerd met pluskit, maar mogelijk is dit bij een amerikaans exemplaar niet zo, of is hij ooit verwijderd bij jouw exemplaar.
Overigens zal de pluskit onderin weinig uitmaken, wat je er feitelijk mee creeert is een hogere turbodruk op bepaalde momenten. En dat zal dus bij de hogere toeren zijn...
Volgens mij staat op de site van jeroen Haring wel een fotootje van het geheel.
Voor zover ik weet, is de 780 met B230FT inderdaad altijd uitgevoerd met pluskit, maar mogelijk is dit bij een amerikaans exemplaar niet zo, of is hij ooit verwijderd bij jouw exemplaar.
Overigens zal de pluskit onderin weinig uitmaken, wat je er feitelijk mee creeert is een hogere turbodruk op bepaalde momenten. En dat zal dus bij de hogere toeren zijn...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2007 10:28 #1178080
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plus kit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2007 09:06 #1178164
door V700 register
Ee auto van 1600 kg met een stevige turbo komt nou eenmaal onderin wat trager op gang. Ik weet niet of het klopt wat ik nu zeg, maar het klinkt alsof je 'm te langzaam vindt als de turbo nog op stoom moet komen. Dit kun je natuurlijk op het turbodruk metertje zien. Zowel MBC als chip helpen daar maar weinig tegen. Wel iets, maar beide mods zijn pas in hun element als de turbo op stoom is en dan heb je het juist niet meer zo hard nodig.
Als het doel is om de turbo wat eerder op stoom te laten komen zou ik dus juist de in- en uitlaat het eerste aanpakken. Als je een T3 hebt zou de stap naar de modernere en kleinere TD04 ook helpen, maar dat is wel relatief ingrijpend. Verder kan een chip voor de ontsteking ECU wat helpen en in de laatste plaats een goeie (!) mbc, die de turbo wat abrupter in zal laten komen (en dus eerder) dan de standaard Turbo+ kit.
Chips heb ik niet, mbc's plus inbouw kan ik je evt. wel aan helpen. Maar persoonlijk vind ik dus dat dat in de laatste plaats zou moeten...
Beantwoord door V700 register in topic Ee auto van 1600 kg met
Ee auto van 1600 kg met een stevige turbo komt nou eenmaal onderin wat trager op gang. Ik weet niet of het klopt wat ik nu zeg, maar het klinkt alsof je 'm te langzaam vindt als de turbo nog op stoom moet komen. Dit kun je natuurlijk op het turbodruk metertje zien. Zowel MBC als chip helpen daar maar weinig tegen. Wel iets, maar beide mods zijn pas in hun element als de turbo op stoom is en dan heb je het juist niet meer zo hard nodig.
Als het doel is om de turbo wat eerder op stoom te laten komen zou ik dus juist de in- en uitlaat het eerste aanpakken. Als je een T3 hebt zou de stap naar de modernere en kleinere TD04 ook helpen, maar dat is wel relatief ingrijpend. Verder kan een chip voor de ontsteking ECU wat helpen en in de laatste plaats een goeie (!) mbc, die de turbo wat abrupter in zal laten komen (en dus eerder) dan de standaard Turbo+ kit.
Chips heb ik niet, mbc's plus inbouw kan ik je evt. wel aan helpen. Maar persoonlijk vind ik dus dat dat in de laatste plaats zou moeten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2007 12:29 #1178187
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zou nog naar
Je zou nog naar nokkenastiming kunnen kijken, bijv een vestelbaar nokkenas wiel of een andere sleuf in de vaste. Hiermee verschuif je de powerband van de auto naar lagere toeren. Ook een andere nokkenas is een optie, zie verhaal van JanV.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2007 13:07 #1178190
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha! Het is inderdaad een
Ha! Het is inderdaad een B230FT+ under the bonnet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





