780 met B230FT tunen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 09:29 #1061776 door V700 register
780 met B230FT tunen is gemaakt door V700 register
Graag zou ik mijn 780 met B230FT tunen om net boven de grens van 200 pk uit te komen (ca. 220 lijkt mij netjes). Tot nu toe had ik het volgende bedacht:
<div>

</div>
<div>
- een chip die het motormanagement aanpast
</div>
<div>
- een MBC
</div>
<div>

</div>
<div>
In principe zou het mooi zijn om dan meteen ook de inlaat en de uitlaat te vergoten, maar dat wil ik later doen. Via internet zijn er wel bronnen te vinden die zo'n chip en MBC kunnen leveren, maar zijn er ook garages cq leveranciers in Nederland die de onderdelen leveren of zelfs monteren?
</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 18:11 #1178019 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weinig winst

De 780 met B230FT heeft al een soort MBC af fabriek gemonteerd.

Dit heet de Turbo+ kit.

Deze pept het vermogen op van 165 pk (standaard B230FT) naar ongeveer 192 PK.

De winst van extra chips zal niet zo groot worden en de MBC zal ook niet zo veel toevoegen want de turbodruk loopt al zo rond de 0,9 à 0,95 bar.

Ik zou het laten zoals het is, qua vermogen en souplesse is het op deze manier een mooi lopende motor, een MBC op 0,99 bar wordt veel bruter en minder soepel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 21:29 #1178032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je het echt wilt

Kijk dan eens rond op het turbobricks forum! Amerikaanse site. Staat bordevol informatie en tips. Aan te bevelen. 220pk voor een 230FT is een redelijk eitje, maar je moet wel een aantal dingen in de gaten houden. Je vindt er alles terug! Zorg altijd dat je genoeg brandstof kunt leveren, een te arm mengsel is funest. Met een paar tientjes ben je er niet trouwens om 60pk meer terug te verdienen.

Succes,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2007 22:01 #1178040 door V700 register

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 09:10 #1178073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Maarten de Rijke. Weet je
@Maarten de Rijke. Weet je zeker dat de B230FT al met de pluskit is uitgevoerd? Ik ben dat al een paar keer tegen gekomen, maar ben er nog niet uit hoe ik dat kan nakijken. Mijn doel met het evt. tunen is vooral bij lage toeren de trekkracht wat te vergroten. Nu heb ik het gevoel dat de auto wat traga op gang komt. Op zich niet vreemd met zo'n 1600 kg natuurlijk, maar toch.
<div>

</div>
<div>
Groet, Pieter
</div>

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 10:26 #1178079 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Accubak
Pluskit zie je zitten als een set slangetjes tussen de koplamp en de accu, of als ik me vergis tussen de koplamp en het luchtfilter.

Volgens mij staat op de site van jeroen Haring wel een fotootje van het geheel.

Voor zover ik weet, is de 780 met B230FT inderdaad altijd uitgevoerd met pluskit, maar mogelijk is dit bij een amerikaans exemplaar niet zo, of is hij ooit verwijderd bij jouw exemplaar.

Overigens zal de pluskit onderin weinig uitmaken, wat je er feitelijk mee creeert is een hogere turbodruk op bepaalde momenten. En dat zal dus bij de hogere toeren zijn...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2007 10:28 #1178080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plus kit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2007 09:06 #1178164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ee auto van 1600 kg met

Ee auto van 1600 kg met een stevige turbo komt nou eenmaal onderin wat trager op gang. Ik weet niet of het klopt wat ik nu zeg, maar het klinkt alsof je 'm te langzaam vindt als de turbo nog op stoom moet komen. Dit kun je natuurlijk op het turbodruk metertje zien. Zowel MBC als chip helpen daar maar weinig tegen. Wel iets, maar beide mods zijn pas in hun element als de turbo op stoom is en dan heb je het juist niet meer zo hard nodig.

Als het doel is om de turbo wat eerder op stoom te laten komen zou ik dus juist de in- en uitlaat het eerste aanpakken. Als je een T3 hebt zou de stap naar de modernere en kleinere TD04 ook helpen, maar dat is wel relatief ingrijpend. Verder kan een chip voor de ontsteking ECU wat helpen en in de laatste plaats een goeie (!) mbc, die de turbo wat abrupter in zal laten komen (en dus eerder) dan de standaard Turbo+ kit.

Chips heb ik niet, mbc's plus inbouw kan ik je evt. wel aan helpen. Maar persoonlijk vind ik dus dat dat in de laatste plaats zou moeten...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2007 12:29 #1178187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zou nog naar
Je zou nog naar nokkenastiming kunnen kijken, bijv een vestelbaar nokkenas wiel of een andere sleuf in de vaste. Hiermee verschuif je de powerband van de auto naar lagere toeren. Ook een andere nokkenas is een optie, zie verhaal van JanV.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2007 13:07 #1178190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha! Het is inderdaad een
Ha! Het is inderdaad een B230FT+ under the bonnet!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC