geluid na tunen 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik bij de turbo kijk, zie ik dat een simpel MBCtje naar de actuator is gezet. Ik neem aan dat deze de druk laat opbouwen aan de inlet van de MBC totdat de uitlaat weer 0.4 bar is waar normaal bij een LPT de actuator reageert?
Kan het dan ook zijn dat de actuator/wastegate wat vervuild, stroef is waardoor hij te langzaam reageert en dat ik met de lage druk er geen last van had?
Is het chippen (zoals ik gedaan heb) niet een manier om meteen de juiste fuel maps te hebben zodat inleren bij deze druk niet meer nodig is?
Kan het zijn dat de MBC gewoon niet goed is en dat die spiking in de hand werkt?
Is de detonatie die men dan zou constateren een pre-ignition of erna en kan ik daar na enkele keren dit verschijnsel kort te hebben gehad al mijn motor serieus beschadingd hebben?
(Gemert niet gered dus ik stuur ff het formulier op. Was het geslaagd?)
Gr
Michel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jansse schreef : Na jullie uitgebreide antwoorden heb ik nog even over mijn probleem nagedacht en kom nog op wat vragen:
Als ik bij de turbo kijk, zie ik dat een simpel MBCtje naar de actuator is gezet. Ik neem aan dat deze de druk laat opbouwen aan de inlet van de MBC totdat de uitlaat weer 0.4 bar is waar normaal bij een LPT de actuator reageert?
De MBC neemt gewoon de taak van de veer over die in de WGA zit. pas als in de MBC-veerspanning wordt overwonnen (door de boost van de turbo) wordt het boostsignaal doorgegeven aan de WGA. <u>Tot dat moment</u> heerste er gewoon normale atmosferische druk in het WGA-kannetje en is de WG volledig gesloten. Als eenmaal de MBC opengaat op bv 0,8bar dan komt ineens die 0,8 bar in het WGA-kannetje terecht en die kan maximaal 0,35-0,4bar weerstaan dus zal meteen de WG worden geopend.
Kan het dan ook zijn dat de actuator/wastegate wat vervuild, stroef is waardoor hij te langzaam reageert en dat ik met de lage druk er geen last van had?
Dat <u>kan</u> het geval zijn maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk als de auto regelmatig in gebruik is en regelmatig met boost rijdt. De WG en WGA zijn dan immers vaak in gebruik en openen en sluiten met enige regelmaat.
Is het chippen (zoals ik gedaan heb) niet een manier om meteen de juiste fuel maps te hebben zodat inleren bij deze druk niet meer nodig is?
Bij goed! chippen van deze auto's worden 2 dingen gedaan:
A de basis-inspuitmappings worden verruimd, het afstelbereik waarbinnen LH2.4 zich kan aanpassen wordt iets verlegd naar de rijke kant, vooral bij de hogere toeren en boostniveau's. Maximaal vermogen van een benzine-turbomotor wordt ongeveer geleverd bij een B luchtverhouding van 1:12,5 dat is dus flink rijker en dat is ook goed voor de betrouwbaarheid omdat de motor hierdoor koeler draait. bij stationair en zo schoon mogelijk draaien wordt de verhouding 1: 14,5-14,7 gehanteerd. Het inleren geldt alleen voor de brandstof-ecu. Of je nu een standaard ecu of een gechipte hebt, beiden moeten zich inleren (de ecu slaat de ideale correctiemappings op en gebruikt die zolang het eindresultaat (schoon draaien, terugkoppeling van lambd-sensor) hetzelfde blijft. maar het komt voor een gechipte ecu iets kritischer omdat de krachten in de motor groter zijn, het specifiek vermogen van de motor is omhoog gegaan dus een verkeerde afstelling/inregeling zal eerder leiden tot motorschade. Dat is de reden dat je het inleren zorgvuldig moet doen.
B de ontstekingscomputer (EZ116K) wordt voorzien van een optimalere mapping die meer vervroegt als er geen boost is en die minder vervroegt als er fullboost is. Het effect is makkelijkere pick-up vanaf stationair draaien en eerdere spoolup van de turbo, ook wat zuiniger draaien bij lage toeren. Maar bij hoge toeren en fullboost iets veiliger draaien zodat niet steeds de klopsensor gaat ingrijpen.
In mijn auto zijn beide ecu's gechipt.
Kan het zijn dat de MBC gewoon niet goed is en dat die spiking in de hand werkt?
Dat kan maar het zijn zulke simpele dingen van binnen dat er nauwelijks iets mis mee kan zijn. Wat hooguit het geval kan zijn is dat er een te zware veer in zit waardoor je niet fijn genoeg kan afstellen aan de onderkant van het drukbereik. Een slappere veer zou dan uitkomst kunnen bieden. Verder zou je eens kunnen proberen om de MBC een slagje slapper af te stellen om te kijken of het detoneren minder wordt zo steeds verder tot het weg is.
Is de detonatie die men dan zou constateren een pre-ignition of erna en kan ik daar na enkele keren dit verschijnsel kort te hebben gehad al mijn motor serieus beschadingd hebben?
detoneren is ongecontroleerde spontane voorontsteking en het kan veel schade aanrichten als je er niet meteen op reageert en het lang en vaak laat gebeuren, als je steeds meteen van het gas bent gegaan is de kans groot dat er geen schade is.
Je moet het echt zien te voorkomen...dus maximale turbo-druk terugnemen. MBC slapper afstellen.(of er echt altijd 'omheen' rijden door niet te veel gas te geven bij lage toeren ) Lees nogmaals mijn opmerkingen in mijn eerdere posting. Die zijn belangrijk en nuttig om spiking tegen te gaan. Probeer eerst die dingen, ga daarna de MBC slapper zetten indien dan nog nodig.
grt
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom toch een MBC?? Dingen zijn zeer slecht( lees : <u>niet</u>) af te stellen. Na een hoop ge-etter en de ene na de andere fuel-cut ben ik voor een Blitz EBC gegaan, werkt echt heel erg goed. max druk 0.95, alarm/begrenzing op 1,05 bar zeer goed instelbaar en regelbaar. Investering meer dan waard!!!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Achteraf baal ik nu want ik vraag me af of ik nu schade heb waar ik niet mee door kan rijden.
Stationair loopt de motor nog wel soepel en met gas eigenlijk ook en ik vraag me eigenlijk af of je dat snel hoort als er drijfstangen krom zijn of zuigers gebarsten. Ik neem aan van wel.
De motor reageert nog goed op het gas, komt snel terug van de toeren en klinkt niet erg anders.
Wat ervaar je bij een fuel cut? Kan dat ook gebonk geven of valt dat gewoon alle trekkracht weg?
En wat kost een EBC?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Echte motorschade merk je meteen ! 100% zeker.
Ik heb toen ik de MBC nog gebruikte ook in het begin wel detonatie gevoeld, daar heb ik echter geen schade van gehad. Ik ben nu 30000km verder.
Een EBC kost een paar honderd euro. 250 of zo.merken: Apexi, Blitz, Greddy, Smartboost. Je kan dan ook de boost nummeriek aflezen (in bar of psi) op een meter in de auto.
Je kan meerdere boostniveau's inprogrammeren. Bv voor zuinigrijden en een powersetting. Sommige dure kan je zelfs zo programmeren dat de boost bij lage toeren lager is als bij hoge. Ideaal. Of een volgas 10 of 20sec overboost inprogrammeren. Je kan er veel mee.
De laagst mogelijke boost blijft uiteindelijk natuurlijk wel afhankelijk van de gemonteerde WGA, die blijft immers de basis. Als de EBC meteen alle lucht door de signaalslang laat gaan moet immers altijd nog de veer in de WGA worden overwonnen.
EBC in combinatie met de orginele LPT WGA is ideaal.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Ik ben net terug van RICA en ze hebben nog eens intensief rondgereden in m'n auto. Zoals ik zelf dus ook een aantal keer heb ervaren, ervaarden ook zij weer dat bokkige, gevoel/geluid, waarbij de auto kort achter elkaar bonkig inhoudt.
Volgens hen is dat zeker geen detonatie (ook na mijn herhaaldelijk vragen), maar eerder een paar gemiste slagen (zwakke bobine/bougies) bij verder toeren maken pak ie wel weer op en op hoge toeren zoeft ie goed door.
Als ik bovenstaande lees kan het dus ook een fuelcut zijn.
Ook met een herprogrameerde chip (iets rijker mensgel onderin) hebben ze het er niet uit kunnen krijgen en de aanbeveling gemaakt om dan eens het onstekingsgebeuren te checken.
Al met al dus wel iets om te vemijden want ook dit zal niet goed zijn.
Motor zoeft wel soepel door met weinig bijgeluid dus dat motorschade zal wel meevallen.
Ik vind wel dat ik sinds de hogere druk een iets luidruchtigere motor heb met iets meer hoogfrequente vibraties, voelbaar in mijn pedalen. Dat is eigenlijk hetgeen me triggerde of er iets niet goed zat. Kan vast ook de freqeuntie zijn van een turbo die sneller draait...
Wat kan je toch veel tijd kwijt in je liefhebberij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ontsteking is inderdaad super belangrijk op een turbo-auto en dan zeker nog eens extra op een die op LPG loopt.
Ik heb zeer goede ervaringen met bougies van NGK type BPR7ES, niet duur goeie (Japanse) kwaliteit. Ik zet ze dan op electrode afstand 0,7mm
Verder is de verdelerkap en de rotor vaak een zwaar verwaarloosd onderhoudspunt. Vernieuwen op een auto van 10j oud kan geen kwaad.
Anders eerst eens goed van binnen en buiten schoonmaken.
De bougiekabels: deze worden over de tijd ook steeds slechter. daar is veel aftermarket vervangingsspul voor te krijgen maar steeds hoor ik weer dat de orginele Volvo-kabels de beste zijn.
eigenlijk is dit alles onderdeel van de zgn. stage-0 tuning. Voordat je uberhaupt start met tuning moet de auto standaard optimaal zijn.(= stage 0)
- V700 register
- Nieuw lid
-
We hebben weer proefgereden en merkten dat hoe hoger de versnelling, hoe lager de toeren waarbij de motor kort hapert, wanneer sneller het gas wordt ingetrapt. Zij vonden dat het wel klonk als detonatie en geen ontstekingprobleem, maar zijn bereid om te testen of het de verdelerkap/bougies/rotor kan zijn. Als dat niet helpt kan ik met dat gegeven terug naar RICA.
Verder zagen we dat de karterontluchtingslang los was geschoten op het punt waar deze terug op de lucht inlet komt NA de luchtmassameter, dus waarschijnlijk verklaart dat het onrustigere gedrag met vibraties omdat er dan valse lucht wordt aangezogen en het brandstofmensgel niet optimaal is. Na dit vast te zetten leek het beter te rijden (maar de het ' detoneren' bleef)
Ik heb wel het gevoel dat ik steeds iets verder kom en het beter snap, dus bij deze nogmaals hartelijk dank voor jullie eindeloze meedenken.
Groet
Michel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alvast bedankt!

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik neem aan dat je het tunen bedoelt? Dat heb ik bij RICA laten doen.