van 180 naar 204 PK voor een 3.0 24v

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2006 21:56 #1147881 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Leuk dat de eerste topic in
Leuk dat de eerste topic in motorsport weer op 2CV's en slingemotoren moet uitlopen. Anyways.. over je ECU , ten eerste in de 960 zit die ook op de plek waar de  740 en 940 ook hebben zitten : bij de bijrijderkant onder het dashboardkastje. De ECU is het management systeem van alle elektrische zooi in je wagen.  In de 700 serie ook nog een 2e ecu. ook wel de EZK genoemd ( zit in het dashboard onder je stuur tussen allemaal kabels verstopt) die regelt het injectiesysteem.  Ik neem aan dat in het 960 ontwerp het ook zo opgebouwd is. Hou er dus rekening mee dat je ze waarschijnlijk allebei nodig zult  hebben aangezien je een aanpassing aan het injectiesysteem wilt maken.   Ik ben benieuwd of het je lukt. Ben zeker benieuwd wat de resultaten en de kosten hiervoor zijn. Ik weet inmiddels wel dat ECU’s de wereld “kunnen”  kosten. Ik heb ze voor mijn 740 van 50 tot 500 euro gezien. Tip van Borrie is dus om even goed te zoeken.
Bekijk mijn website
Lidnr 745

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2006 22:16 #1147891 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Bouke 960 estate  Ik weet
Bouke 960 estate
 Ik weet bij de eerste serie 960 de ecu links aan de bestuurders kant op een rottige plek tegen de zijkant van de auto zit. Ga je rechts zoeken dan vind je de ABS computer.

gr. Bouke 

• Marco
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2006 13:36 #1147911 door Marco
Beantwoord door Marco in topic Een uitdaging...
Als je gaat besluiten een andere ECU te plaatsen moet je allereerst het juiste type zien te vinden. Als je een tweedehands wilt gebruiken is dit niet éénvoudig, aangezien er nogal wat variaties bestaan. Even een opsomming voor de verschillende specificaties: ECU voor wagens met of zonder EGR (pulsair systeem), met of zonder af-fabriek Volvo Guard systeem, handgeschakeld of automaat, motronic 1.8 of 4.3/4.4. En dan natuurlijk nog de verschillende cilinder inhouden en het verschil tussen de b6xx4f en b6xx4g. Zelf ben ik ook op zoek geweest naar een b6304f1 ECU voor model ´97.
Verder is nog van belang dat bij automaten naast de passende ECU een specifieke losse automaat computer zit (afkorting hiervoor even kwijt). Deze vormen een team en zijn op elkaar afgesteld. De ECU verwacht bijvoorbeeld bepaalde signalen voor schakelmomenten en de automaat unit verwacht een specifiek signaalbeeld van de ECU, passend bij het vermogen/koppelverloop van de motor.
De volgende uitdaging is het vinden van het juiste partnummer waarmee je bij een sloopbedrijf kunt aankloppen. Het partnummer dat op de ECU staat komt niet altijd overeen met het nummer in de VADIS. Daarnaast hanteert Volvo nog zogenaamde ruilnummers, welke op hun beurt weer afwijken van de af-fabriek nummers. Om alles netjes op een rijtje te krijgen ben je gauw een uurtje zoet met een behulpzame Volvo magazijn meester. Nadat ik zelf alle benodigde gegevens had verzameld ben ik gaan zoeken, redelijk kansloos kan ik inmiddels zeggen. Zeker aangezien niet elk sloop- en garagebedrijf zit te wachten op een lijstje nummers met de vraag deze te matchen tussen een bult ECU´s.
Heb hierna contact gehad met RICA en zij zeggen voor rond de 250,- Euro de bestaande computer te kunnen voorzien van de orginele 204 pk software. Dit hebben zij ooit veiliggesteld bij wagens die in het verleden bij hen zijn getuned. Of dit wel zondermeer gaat werken moet ik nog verder uitzoeken.
Nog even een aanvulling op de beide motoren b6304f1 en b6304f2 (type 95 en 96). Deze zijn niet volledig identiek. De f2 versie heeft tammere nokkenassen om meer koppel bij een lager toertal te kunnen creëren.
De controlunits voor automaat en motor zitten aan de bestuurderskant. De ECU zit tegen de linker wand. De unit voor de automaat zit tegen het schutbord, links van de stuurkolom. Als je behoefte hebt aan de partnummers en ruilnummers die ik heb verzameld, wil ik deze wel weer opzoeken en plaatsen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2006 14:29 #1147928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic uitgebreid
Goh, wat een uitgebreid antwoord joh! Dankjewel.
Citaat: "Nog even een aanvulling op de beide motoren b6304f1 en b6304f2 (type 95 en 96). Deze zijn niet volledig identiek. De f2 versie heeft tammere nokkenassen om meer koppel bij een lager toertal te kunnen creëren. ", einde citaat.

Betekent dit dat alleen een ecu-wissel (als dat al lukt) je een aanslag pleegt op de nokkenassen?

<sup> Martijn (lidnr 577, V90<font size="2">-B6304F2</font>)</sup>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 15:39 #1159634 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nokkie-nokkie
om een oud onderwerp maar weer eens uit het stop te halen (het wordt een gewoonte), heb ik toch nog een vraag over dit gebeuren. Ik ben niet technisch genoeg om te begrijpen waarom tammere nokkenassen meer koppel onderin geven. Wat zou het gevolg zijn van ECU naar 204pk en behoud van de &#39;tammere&#39; nokkenassen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 16:52 #1159639 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chip
Ik hoor nogal eens dat men er een chip in laat zetten.
Bij dieselmotoren
En zo van 100pk naar 130 of 140 pk gaan.
Kan dit ook bij benzine motoren.
Chip is simpel en niet duur.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 16:59 #1159640 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Turbo
Een turbo is eigenlijk bijna een voorwaarde voor een goede "chiptune".Bij een gewoon aanzuigende motor is de vermogenswinst veel lager.Met de chips waar ik het wel eens over heb kan mijn ongeblazen B234F maar 16 Pk en 30Nm winnen.Een B230FK krijgt er wel 80Pk en 105 Nm bij als je er de juiste chip in hangt. Nogal een verschil dus.
<a href=" forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817 "> forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
Als er een goede chip is voor de 6-cilinders zal dat waarschijnlijk een pk of 20 opleveren gok ik. Of Volvo moet deze motoren zo ontzettend tam aansturen dat er veel meer winst te behalen is, maar dat denk ik niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 17:05 #1159642 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Link
Bedankt En leuke link erbij.
&#160;

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 18:06 #1159650 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Turbobrickssite en 16 kleppers
Hallo Jeroen, Volvisti
16 pk extra vind ik niet gek. Da&#39;s toch 10%. Of in totaal zo&#39;n 170 pk. Maar als je daarvoor van euro 95 naar 98 RON moet, loont het zich amper. Want volgens mij kost die rond de 10% meer.
Jammer dat er op die site geen plaatje staat van de vermogens- en koppelwinst voor de B234F.
Wat dan wel weer heel erg leuk is, is de vermogenstoename van de B204xT. 200 + 70 = 270 pk. Dat wil wel.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2007 18:19 #1159652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic joehoe!!
hoe zit het nou met die nokkenassen? Moet je die vervangen als de computer ineens meer vermogen gaat regelen? Wat is het gevolg als je dat niet doet?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC