Barnfind
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-08-2021 22:16 #1110855
door Pascal Kogelman
Barnfind is gemaakt door Pascal Kogelman
Ik heb onlangs een schuurvondst aangeschaft , wederom als (corona) projectje ,net als vorig jaar met de 740 "Joe". Het betreft een handgeschakelde 940 sedan uit 1997 met origineel 280.000 km gelopen afkomstig vd eerste eigenaar. Gekocht van een kleindochter wiens opa op 90 jarige leeftijd overleden is, de auto was toen opa nog leefde overdekt gestald maar had een tijdje ongebruikt buiten gestaan en zag er niet uit. Er zat mos aan de raamrubbers, de lakkleur was bijna niet meer te herkennen zo vies. Het interieur was ook smerig en onder de motorkap zat alles onder een laagje aangekoekte viezigheid. De onderhoudshistorie konden ze er niet meer bij vinden, ze zou het haar oma nog navragen. Volgens kleindochter kreeg de auto regelmatig een beurt. Alleen van de laatste onderhoudsbeurt + APK van afgelopen januari was een nota. De distributieriem was in 2019 nog vervangen evenals de remolie zo vertelde de stickers onder de kap mij, dus dat zat wel goed. Een proefrit gemaakt, rustig de vloeistoffen op temperatuur laten komen. Het reed niet verkeerd, alleen de snelheidsmeter deed het niet en de schakelaar vd verlichting werkt niet zoals het hoort. Verder klinkt er een zoemgeluid van achteren (wiellager?), doet de handrem weinig meer (afstellen) en vertonen de achterbanden droogtescheurtjes.
Opa was niet op zijn hoofd gevallen: hij had destijds een 940 HTP gekocht met zwart leer in de kleur Black Berry Metallic en een 1041 as met Eaton ALD sperdifferentieel (dat wist ik niet, daar kwam ik achter toen ik vanuit de berm optrok met). De meest vlotte variant uit zijn tijd.
Lang verhaal kort: ik heb de gok gewaagd en heb de auto gekocht en ben er 1,5 uur lang mee naar huis gereden, zonder radio want de code vd CR-802 hadden ze niet meer. Deze heb ik inmiddels via hulp vh forum weten te achterhalen, dus we hebben weer muziek in de tent.
Het reed vorstelijk en onderweg kwam ik erachter dat de cruise control niet meer functioneerde, dat was ik vergeten te testen tijdens de proefrit. De rest doet het wel: 4 elektrische ramen, elektrische antenne. Wel zit er een alarm op en moet telkens de startblokkering eraf gehaald worden dmv het rode staafje in een gleufje in het dashboardkastje te stoppen, voordat je kunt starten. Maar dit is wel te verwijderen/overbruggen voor wie daar waarde aan hecht. De rit naar huis was geen straf, de auto reed als een trein. De turbo komt er goed in en met name de stilte in het interieur vier mij op: geen rammeltjes of kraakjes. Mijn 945 (1998) rijdt lang niet zo stil.
Ik heb ondertussen de airco laten vullen (is weer ijskoud) en 2 nette Dunlop all season banden erop laten zetten, daarna werd het tijd om te zien of er onder dit lelijke eendje misschien wel een mooie zwaan zit ...
Hier wat plaatjes van VOOR de poetsbeurt.
groet,
Pascal
Opa was niet op zijn hoofd gevallen: hij had destijds een 940 HTP gekocht met zwart leer in de kleur Black Berry Metallic en een 1041 as met Eaton ALD sperdifferentieel (dat wist ik niet, daar kwam ik achter toen ik vanuit de berm optrok met). De meest vlotte variant uit zijn tijd.
Lang verhaal kort: ik heb de gok gewaagd en heb de auto gekocht en ben er 1,5 uur lang mee naar huis gereden, zonder radio want de code vd CR-802 hadden ze niet meer. Deze heb ik inmiddels via hulp vh forum weten te achterhalen, dus we hebben weer muziek in de tent.
Het reed vorstelijk en onderweg kwam ik erachter dat de cruise control niet meer functioneerde, dat was ik vergeten te testen tijdens de proefrit. De rest doet het wel: 4 elektrische ramen, elektrische antenne. Wel zit er een alarm op en moet telkens de startblokkering eraf gehaald worden dmv het rode staafje in een gleufje in het dashboardkastje te stoppen, voordat je kunt starten. Maar dit is wel te verwijderen/overbruggen voor wie daar waarde aan hecht. De rit naar huis was geen straf, de auto reed als een trein. De turbo komt er goed in en met name de stilte in het interieur vier mij op: geen rammeltjes of kraakjes. Mijn 945 (1998) rijdt lang niet zo stil.
Ik heb ondertussen de airco laten vullen (is weer ijskoud) en 2 nette Dunlop all season banden erop laten zetten, daarna werd het tijd om te zien of er onder dit lelijke eendje misschien wel een mooie zwaan zit ...
Hier wat plaatjes van VOOR de poetsbeurt.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
18-08-2021 22:52 #1468101
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Barnfind, het vervolg
Ik ben 2 dagen bezig geweest om de auto weer toonbaar te krijgen. Eerst heb ik de auto 2 keer met hogedruk gewassen om zoveel mogelijk mos aanslag, spinnenwebben en andere viezigheid eraf te blazen. Daarna heb ik de auto met de hand gewassen. Ondertussen de 940 op de brug bekeken: de onderkant is knetterhard, alleen de accubak wordt minder. De binnenkant heb ik uitgezogen, er kwamen veel bonnetjes/parkeertickets etc. onder de stoelen vandaan die aangaven dat de auto inderdaad de laatste jaren gebruikt werd. Toen het zwarte leer gevoed met ledervet en alle schakelaars, ventilatieroosters etc. met een tandenborstel met schoonmaakmiddel gereinigd. In de isolatiedeken onder de motorkap zat een gat en toen ik daar de stofzuigermond in stak kwam er een compleet ratten/muizen nestrommel uit. Ook dit verwijderd. Ik had daarna wel een nieuwe stofzuigerzak nodig. Daarna de lak gekleid om alle hars, teer en andere verontreiniging uitt de poriën vd lak te halen.
Daarna de lak gepoetst en gevoed en toen kwam de oorspronkelijke kleur weer aardig naar voren. Ook onder de motorkap met ontvetter in de weer geweest en met de sproeikop vd tuinslang schoongespoten (natuurlijk wel de elektrische componenten eerst in plastic verpakt) en daarna weer wat glans erop gewreven. Toen ik de grill verwijderde om beter te kunnen poetsen zag ik dat de onderste koelrib vd condensor er los aanhing. Toen ik deze vastpakte brak deze af, dus nu een rijtje minder capaciteit. Ik merk er niets van met de ECC aan. Verder heb ik de CIS klep schoongemaakt en het luchtfilter vv.
Al met al zijn er heel wat uren in gaan zitten, maar nu is "Opa" weer toonbaar.
Ik twijfel nog wat ik zal doen, zelf de laatste punten op de i zetten qua onderhoud of dit aan een volgende eigenaar gunnen. Ik denk dat laatste, op zoek gaan naar een liefhebber die van deze solide basis een prachtauto kan maken of er gewoon zo mee kan rijden. Deze en heeft er dan een knappe auto aan die steeds zeldzamer wordt in deze uitvoering en met deze opties.
Als ik het red ga ik er misschien zondag mee naar het Volvo treffen in Best en leg daar een bordje te koop achter de ruit. Ik heb mijn blauwe 940 estate ook nog, waar ik geen afstand van wil doen. Voorlopig rijd ik eerst lekker in "Opa", de 940 HPT, zoals de auto hier thuis al genoemd wordt.
Hieronder een aantal foto's van NA het poetsen.
groet,
Pascal
[Moderator: Plaatjes erin geplakt]
Daarna de lak gepoetst en gevoed en toen kwam de oorspronkelijke kleur weer aardig naar voren. Ook onder de motorkap met ontvetter in de weer geweest en met de sproeikop vd tuinslang schoongespoten (natuurlijk wel de elektrische componenten eerst in plastic verpakt) en daarna weer wat glans erop gewreven. Toen ik de grill verwijderde om beter te kunnen poetsen zag ik dat de onderste koelrib vd condensor er los aanhing. Toen ik deze vastpakte brak deze af, dus nu een rijtje minder capaciteit. Ik merk er niets van met de ECC aan. Verder heb ik de CIS klep schoongemaakt en het luchtfilter vv.
Al met al zijn er heel wat uren in gaan zitten, maar nu is "Opa" weer toonbaar.
Ik twijfel nog wat ik zal doen, zelf de laatste punten op de i zetten qua onderhoud of dit aan een volgende eigenaar gunnen. Ik denk dat laatste, op zoek gaan naar een liefhebber die van deze solide basis een prachtauto kan maken of er gewoon zo mee kan rijden. Deze en heeft er dan een knappe auto aan die steeds zeldzamer wordt in deze uitvoering en met deze opties.
Als ik het red ga ik er misschien zondag mee naar het Volvo treffen in Best en leg daar een bordje te koop achter de ruit. Ik heb mijn blauwe 940 estate ook nog, waar ik geen afstand van wil doen. Voorlopig rijd ik eerst lekker in "Opa", de 940 HPT, zoals de auto hier thuis al genoemd wordt.
Hieronder een aantal foto's van NA het poetsen.
groet,
Pascal
[Moderator: Plaatjes erin geplakt]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2021 12:57 #1468107
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekker bezig
Zo ! Die kan weer fatsoenlijk over straat !
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2021 22:19 #1468110
door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Lekker ..
Ziet er weer prima uit. Goed werk en vooral veel plezier met Opa !!
Groet
Wim
Groet
Wim
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2021 09:04 #1468120
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mooie resultaten!
Mooie resultaten!
Snelheidsmeter werkt niet (goed), cruise control werkt niet.
Dat heeft waarschijnlijk een gezamenlijke oorzaak, en de eerste verdachte is de signaalkabel vanaf de sensor in de achteras. Elbert Bos heeft een reparatiesetje hiervoor.
Snelheidsmeter werkt niet (goed), cruise control werkt niet.
Dat heeft waarschijnlijk een gezamenlijke oorzaak, en de eerste verdachte is de signaalkabel vanaf de sensor in de achteras. Elbert Bos heeft een reparatiesetje hiervoor.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-08-2021 10:53 #1468123
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Gisteren
Gisteren tijdens een rit ging plotseling de snelheidsmeter weer meedoen ook de dagteller en km teller liepen weer op. Helaas een paar minuten later, na een korte stop, staakten beiden weer. Is dat dus die sensor op de achteras?!? Hij heeft het dus even gedaan.
Groet,
Pascal
Groet,
Pascal
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-08-2021 10:53 #1468124
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Gisteren
Gisteren tijdens een rit ging plotseling de snelheidsmeter weer meedoen ook de dagteller en km teller liepen weer op. Helaas een paar minuten later, na een korte stop, staakten beiden weer. Is dat dus die sensor op de achteras?!? Hij heeft het dus even gedaan.
Groet,
Pascal
Groet,
Pascal
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2021 13:10 #1468125
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic contact
Het is moeilijk te zeggen. Maar het werkt dus wel. Begin simpel en neem alle stekkers onderhanden met contactreiniger vanaf de sensor op de achteras tot tellerbak. De massa-aansluitingen niet vergeten. Zijn de contacten schoon dan kun je vuile contacten uitsluiten.
Niet schuren aan contacten, schoonmaken met een borsteltje mag. Dan spaar je het oppervlaktelaagje.
Daarna eventueel pas verder zoeken. Succes!
Niet schuren aan contacten, schoonmaken met een borsteltje mag. Dan spaar je het oppervlaktelaagje.
Daarna eventueel pas verder zoeken. Succes!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-08-2021 14:06 #1468128
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meestal is dat gewoon een
Meestal is dat gewoon een draadbreuk in de kabel vanaf die sensor. Het beste te zien met de auto op de brug natuurlijk, of eronder kruipen als hij op assteunen staat.
Als je in de buurt van Woerden zit, moet je maar even een PB sturen: ik heb die reparatiesetjes liggen en heb een brug.
Als je in de buurt van Woerden zit, moet je maar even een PB sturen: ik heb die reparatiesetjes liggen en heb een brug.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
21-08-2021 08:14 #1468134
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Bedankt
Bedankt voor de tips en het aanbod Jur en Willem! Woerden ligt niet echt in de buurt maar mocht ik er gebruik van willen maken dan laat ik dat weten, Willem.
Ik ga eerst eens onder de auto naar de snor zoeken en vandaar uit naar voeren werken.
De cruise-control pakt trouwens ook niet, is dat logisch zo lang de snelheidsmeter/dagteller het ook niet doen of staat dit los van elkaar?
Ik heb de schakelaar en drukknop op de stengel al gereinigd met contactspray (was een gore, versierde plakbende) die gaan nu weer soepel, de kabel en de vacuumbalg lijken wel oke maar als je de cruise inschakelt gebeurt er nog niets.
groet,
Pascal
Ik ga eerst eens onder de auto naar de snor zoeken en vandaar uit naar voeren werken.
De cruise-control pakt trouwens ook niet, is dat logisch zo lang de snelheidsmeter/dagteller het ook niet doen of staat dit los van elkaar?
Ik heb de schakelaar en drukknop op de stengel al gereinigd met contactspray (was een gore, versierde plakbende) die gaan nu weer soepel, de kabel en de vacuumbalg lijken wel oke maar als je de cruise inschakelt gebeurt er nog niets.
groet,
Pascal
Moderators: Jerry Stam