Tectyleren Volvo 940
- Dick Eduard
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 15:09 #1106475
door Dick Eduard
Tectyleren Volvo 940 is gemaakt door Dick Eduard
Goede middag,
Na 14 jaar in een Volvo Amazon sedan gereden te hebben en speciaal voor de vakantie 4 jaar een 240 sedan in het bezit gehad ben ik nu in het bezit van een 940 estate uit 1996 sedert 2016. De Amazon en 240 heb ik verkocht. De 940 had slechts 186000 km op de teller en dat werd op de site van de RDW als logisch aangegeven. Ik heb het overzicht opgevraagd bij de RDW en ik kreeg keurig vanaf de eerste kilometer een jaarlijks overzicht. Ik heb het afgelopen jaar 8500 km er mee gereden.
De Volvo Amazon en de 240 hadden een volledige tectylbeurt gekregen bij Sjaak van Aalst (Jan van Egmond) Alphen aan de Rijn en daarna steeds de onderhoudsbeurten.
Mijn vraag is nu: " Graag advies over hoe dit aan te pakken bij de 940? Ik heb begrepen dat de 940 vanaf fabriek zeer goed is behandeld inwendig. M.a.w. kan ik volstaan met onderhoudsbeurten?
Daarnaast zijn adviezen over overige zaken de 940 aangaande zeer welkom
Vriendelijke groet
Dick
Na 14 jaar in een Volvo Amazon sedan gereden te hebben en speciaal voor de vakantie 4 jaar een 240 sedan in het bezit gehad ben ik nu in het bezit van een 940 estate uit 1996 sedert 2016. De Amazon en 240 heb ik verkocht. De 940 had slechts 186000 km op de teller en dat werd op de site van de RDW als logisch aangegeven. Ik heb het overzicht opgevraagd bij de RDW en ik kreeg keurig vanaf de eerste kilometer een jaarlijks overzicht. Ik heb het afgelopen jaar 8500 km er mee gereden.
De Volvo Amazon en de 240 hadden een volledige tectylbeurt gekregen bij Sjaak van Aalst (Jan van Egmond) Alphen aan de Rijn en daarna steeds de onderhoudsbeurten.
Mijn vraag is nu: " Graag advies over hoe dit aan te pakken bij de 940? Ik heb begrepen dat de 940 vanaf fabriek zeer goed is behandeld inwendig. M.a.w. kan ik volstaan met onderhoudsbeurten?
Daarnaast zijn adviezen over overige zaken de 940 aangaande zeer welkom
Vriendelijke groet
Dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 15:45 #1435267
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik zou hem zeker een dynitrol behandeling geven
als je er langer dan nog 3 jaar in wil rijden. Ze zijn goed behandeld (grotendeels verzinkt) maar daar komt een einde aan. Na 20 jaar begint de eerste roest op verborgen plekken zeker, Dynotrol vertraagd dat proces aanzienlijk. Jan kan je dat ook uitleggen, eerst een basislaag en daarna onderhouden.
Succes en nog vele jaren.
Succes en nog vele jaren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 15:58 #1435268
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het valt mij op dat sommige
Het valt mij op dat sommige late 940's best wat vliegroest aan de bodem hebben. Misschien andere coating dan vroeger. Lijkt me zeer nuttige dit aan te pakken, nu is het waarschijnlijk nog maar beginnend!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 19:28 #1435271
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zweeds ML station stam
Zit ook even te kijken waar ze dit doen bij mij in de buurt.
Kom bovenstaand adres tegen, schijnen het oudste tectyl bedrijf in NL te zijn en zitten redelijk in de buurt.
Misschien toch eens langsgaan..
Dinitrolstam.nl
Kom bovenstaand adres tegen, schijnen het oudste tectyl bedrijf in NL te zijn en zitten redelijk in de buurt.
Misschien toch eens langsgaan..
Dinitrolstam.nl
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-03-2017 23:41 #1435278
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Altijd doen
Dinitrol vloeit overal lekker tussen, ook op plekken waar je de eerste 20 jaar geen roest had, maar waar het nu echt zal komen. Zelfs Alu auto's hebben (soms zelf erg) last van corrosie, kijk maar naar de spiegels van onze bakstenen (wel een ander soort metaal) en de bloemkolen op de felsnaden van Jaguar motorkappen, of Audi plaatwerk van ouder dan een jaar of 10. Roestpreventie loont altijd als je je auto nog wat langer goed wilt houden.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 09:32 #1435279
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic low budget
Weg bikken en insmeren
Geheel afhankelijk van de historie zie je roest.
Vanaf 88 to 94 zijn de auto's af fabriek het beste behandeld.
Daarna is er minder aan de onderkant gedaan.
Mijn 98er heeft het meeste roest aan de onderkant.
Die auto heeft de eerste 15 jaar het meest te verduren gehad.
De 91er heeft een gat in het schutboard, niet erg want niet groot, is nu gewoon dicht gepropt met kit. Gewoon pech door een opgelopen beschadiging, die niet gezien is.
Met ieder jaar roest weg halen en inspuiten kunnen ze heel oud worden. Heb je dat 2 keer gedaan dan hoef je de volgende jaren nauwelijks meer iets te doen.
Geheel afhankelijk van de historie zie je roest.
Vanaf 88 to 94 zijn de auto's af fabriek het beste behandeld.
Daarna is er minder aan de onderkant gedaan.
Mijn 98er heeft het meeste roest aan de onderkant.
Die auto heeft de eerste 15 jaar het meest te verduren gehad.
De 91er heeft een gat in het schutboard, niet erg want niet groot, is nu gewoon dicht gepropt met kit. Gewoon pech door een opgelopen beschadiging, die niet gezien is.
Met ieder jaar roest weg halen en inspuiten kunnen ze heel oud worden. Heb je dat 2 keer gedaan dan hoef je de volgende jaren nauwelijks meer iets te doen.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 09:42 #1435281
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Na mijn tripje door Zuid
Na mijn tripje door Zuid-Amerika was de onderkant van de 940 (eind 1995), geheel 'getectyleerd' met klei. Da's niet best natuurlijk. Dat is er allemaal vanaf gehaald. Kost veel tijd (en water) maar is beslist noodzakelijk.
En dat was meteen een goed moment om te zien hoe het zat met de roestbescherming en hoe de auto zich de afgelopen 21 jaar en bijna 3 ton had gehouden.
Uiteindelijk zijn er twee spuitbussen tectyl opgegaan. Geen idee of dat veel of weinig is. Het was in ieder geval nodig.
Nu is alles weer netjes schoon en beschermd. Op naar de volgende 21 jaar!
En dat was meteen een goed moment om te zien hoe het zat met de roestbescherming en hoe de auto zich de afgelopen 21 jaar en bijna 3 ton had gehouden.
Uiteindelijk zijn er twee spuitbussen tectyl opgegaan. Geen idee of dat veel of weinig is. Het was in ieder geval nodig.
Nu is alles weer netjes schoon en beschermd. Op naar de volgende 21 jaar!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 10:47 #1435283
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic low budget +1
1 keer per jaar en je krijgt inderdaad steeds minder werk. Mijn zorg is lange tijd geweest dat roest m zou opeten. Maar die angsten zijn allemaal verdwenen.
Mijn auto heeft ook een keer onder de klei gezeten. Kindjes waren toen heel klein dus had niet de tijd om er wat aan te doen. Toen het een keer vroor brokkelde het er allemaal af. Je kan dus ook even naar het noorden rijden
Rob
Mijn auto heeft ook een keer onder de klei gezeten. Kindjes waren toen heel klein dus had niet de tijd om er wat aan te doen. Toen het een keer vroor brokkelde het er allemaal af. Je kan dus ook even naar het noorden rijden

Rob
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 11:14 #1435285
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Ben ook naar het noorden
Ben ook naar het noorden gereden: 20 km naar mijn garagist

- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 11:49 #1435287
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic DHZ ook de holle ruimten!
Ik doe het tectyleren ook zelf, maar wel bruine "tectyl" in alle holle ruimten, en dat zijn er nogal wat. Overal zitten doppies en gaatjes. Je bent er zo een halve dag mee bezig en je moet een lang genoeg slangetje hebben om alles te bereiken.
Moderators: Jerry Stam