Tectyleren Volvo 940
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 16:23 #1435292
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Van Egmond is een goed en
Van Egmond is een goed en nuttig adres. Als je zelf aan de slag gaat: werk alleen met doorzichtig spul: zwarte tectyl werkt averechts als er ook maar het geringste spoortje vocht of roest onder ingesloten wordt. Dat wordt dan geheid een gat, voordat de tectyl eraf valt omdat er geen staal meer onder zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
10-03-2017 17:17 #1435294
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Dinitrol Metallic
Hier hetzelfde: zowel destijds bij de Amazon, de 240 als nu de 940 behandel ik aan de onderkant altijd met Dinitrol Metallic. Ik koop op internet een aantal spuitbussen en geef mijn auto een anti-roestbehandeling. De onderkant krijgt dan een mooie koperen kleur. De Dinitrol metallic beschermd tegen steenslag en pekel en wordt niet keihard.
Holle ruimtes (portieren, dorpels, motorkap, achterklep en overal waar nog meer dopjes zitten) bagger ik in de zomer altijd vol met Dinitrol ML en/of Fluidfilm, dit wordt niet hard en blijft kruipen en vloeien in de felsnaden. Eerst in de zomer met endoscoop bekeken of bijv. de dorpels schoon/leeg en roestvrij zijn daarna behandelen.
Ik doe dat meestal op het einde van de zomer omdat dan alles mooi droog is. De eerste keer kost je dat een halve dag, daarna is jaarlijks in een uurtje langslopen voordat de winter begint afdoende. Roest is mij sindsdien onbekend. (foto's zijn van de 240)
groet,
Pascal
Holle ruimtes (portieren, dorpels, motorkap, achterklep en overal waar nog meer dopjes zitten) bagger ik in de zomer altijd vol met Dinitrol ML en/of Fluidfilm, dit wordt niet hard en blijft kruipen en vloeien in de felsnaden. Eerst in de zomer met endoscoop bekeken of bijv. de dorpels schoon/leeg en roestvrij zijn daarna behandelen.
Ik doe dat meestal op het einde van de zomer omdat dan alles mooi droog is. De eerste keer kost je dat een halve dag, daarna is jaarlijks in een uurtje langslopen voordat de winter begint afdoende. Roest is mij sindsdien onbekend. (foto's zijn van de 240)
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dick Eduard
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 18:56 #1435301
door Dick Eduard
Beantwoord door Dick Eduard in topic Tectyleren Volvo 940
Mensen, allemaal bedankt ik kan aan de slag.
Groet
Dick
Groet
Dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 19:47 #1435302
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke endoscoop?
Ik heb een endoscoop van een paar tientjes van de duitse corrosions-dingus-website en daar kan ik niets mee. Geen focus geen overzicht te weinig resolutie, geen idee wat ik zie. Welke gebruik jij? Ze zijn der ook van een paar 1000 euro maar dat is me te dol
. Ister iets betaalbaars waar je wat aan hebt? Ik spuit het nu op goed geluk vol....
Hartelijk dank Rob

Hartelijk dank Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
10-03-2017 20:53 #1435304
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic endoscoop
Rob, ik heb geen idee welk merk endoscoop dat was. Iemand had er op een sleuteldag eentje mee en die is toen gebruikt.
Ik kon toen duidelijk zien dat de dorpels schoon en vrij van rommel/dennennaalden/blad waren.
groet,
Pascal
Ik kon toen duidelijk zien dat de dorpels schoon en vrij van rommel/dennennaalden/blad waren.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Donders
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2017 23:53 #1435308
door Pieter Donders
Beantwoord door Pieter Donders in topic Tectyleren
Ik ben geen voorstander van regelmatig tectyleren.
Het is beter je auto jaarlijks te inspecteren op vliegroest of beschadigingen.
Ik ken klassiekers met een prachtig uitziende tectylbodem. Bij grondige inspectie bleek er toch onder de laag lucht te zijn gekomen met als gevolg een aanzienlijke roestvorming.
Mijn advies : regelmatig controleren ( 1x per jaar) en eventueel een dunne laag tectyl.
Holle ruimtes zijn volgens mij af fabriek behandeld en niet aan schade onderhevig..
groet,Pieter
Het is beter je auto jaarlijks te inspecteren op vliegroest of beschadigingen.
Ik ken klassiekers met een prachtig uitziende tectylbodem. Bij grondige inspectie bleek er toch onder de laag lucht te zijn gekomen met als gevolg een aanzienlijke roestvorming.
Mijn advies : regelmatig controleren ( 1x per jaar) en eventueel een dunne laag tectyl.
Holle ruimtes zijn volgens mij af fabriek behandeld en niet aan schade onderhevig..
groet,Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-03-2017 07:27 #1435312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja
Ik denk dat het een persoonlijk iets is wat men wilt of niet (wel of niet tectyleren) en ook wat voor auto het is. Ik doe het al sinds jaar en dag altijd zelf, zeker bij oldtimers en mijn eigen 760 (1983). Het belangrijkste bij het schuten / tectyleren van de onderzijde is dat de auto goed schoon en droog is en ontdaan van alle roest (dus er nooit zo over heen blaffen met die spuit), altijd eerst zorgen dat de boel goed schoon is !
Als je het met een spuit doet (onderschroefbus) zorg er dan voor dat de spuit die je gebruikt van een fatsoenlijke kwaliteit is en let op de nozzle (deze moet groot genoeg zijn om de bitumen er door te kunnen laten). Je beter een te grote als een te kleine nozzle gebruiken overigens. Je kunt met die bitumen de gehele onderkant pakken incl wielkasten (blijf een beetje weg van de uitlaat want stinkt als een dolle). Goede bitumen is vrij stroperig, vandaar ook dat je 'm met een compressor en spuit moet opbrengen, en blijft iets flexibel om steenslag op te vangen.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid om toentertijd van mijn dealer alle flessen op te kunnen kopen want de oude bitumensoort, lees absoluut niet mileuvriendelijk zoals die nieuwere soorten. Als je dit gebruikt zorg voor voldoende ventilatie onder je auto want je word zo 'high' als een konijn van die zooi. Mijn ervaring is dat met die oude bitumen de auto beter word beschermd als met dat moderne spul.
De holle ruimtes kun je idd ook doen met bijvoorbeeld of blanke of amber tectyl (ik doe dit ook altijd met de spuit en een lange slang (standaard al langer als degene die erbij geleverd word, zodat je ook overal kunt komen). Controleer het werk erna altijd idd met een camera, vroeger ging dit allemaal op gevoel. De gaatjes kun je afdichten met speciaal daarvoor geschikte pasdopjes.
Als je een auto hebt die compleet gegalvaniseerd is, is het inspuiten van die holle ruimtes onzin, in mijn ogen.
En inderdaad, ook ik heb auto's met een prachtige onderkant gezien, tot het moment dat je een schroevendraaier pakte en er dwars doorheen stak. Zag er aan de onderkant geweldig uit, maar was zo rot als een mandje en omdat het zover was doorgerot eigenlijk niet meer fatsoenlijk, of tegen hele hoge kosten, reparabel. het was vroeger ook een erg vaak gebruikt verkoopdingetje. De auto aan de onderkant ven snel in de bitumen blaffen en werd dan verkocht als zijnde 'altijd keurig onderhouden en heeft zzelfs zijn tectylbeurten altijd netjes gehad' , terwijl het ding gewoon kats verrot was. Als ik dus een auto koop en deze is aan de onderkant helemaal nieuw zwart, of zo goed als nieuw, word ik altijd zeer wantrouwend ineens.
Als je het met een spuit doet (onderschroefbus) zorg er dan voor dat de spuit die je gebruikt van een fatsoenlijke kwaliteit is en let op de nozzle (deze moet groot genoeg zijn om de bitumen er door te kunnen laten). Je beter een te grote als een te kleine nozzle gebruiken overigens. Je kunt met die bitumen de gehele onderkant pakken incl wielkasten (blijf een beetje weg van de uitlaat want stinkt als een dolle). Goede bitumen is vrij stroperig, vandaar ook dat je 'm met een compressor en spuit moet opbrengen, en blijft iets flexibel om steenslag op te vangen.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid om toentertijd van mijn dealer alle flessen op te kunnen kopen want de oude bitumensoort, lees absoluut niet mileuvriendelijk zoals die nieuwere soorten. Als je dit gebruikt zorg voor voldoende ventilatie onder je auto want je word zo 'high' als een konijn van die zooi. Mijn ervaring is dat met die oude bitumen de auto beter word beschermd als met dat moderne spul.
De holle ruimtes kun je idd ook doen met bijvoorbeeld of blanke of amber tectyl (ik doe dit ook altijd met de spuit en een lange slang (standaard al langer als degene die erbij geleverd word, zodat je ook overal kunt komen). Controleer het werk erna altijd idd met een camera, vroeger ging dit allemaal op gevoel. De gaatjes kun je afdichten met speciaal daarvoor geschikte pasdopjes.
Als je een auto hebt die compleet gegalvaniseerd is, is het inspuiten van die holle ruimtes onzin, in mijn ogen.
En inderdaad, ook ik heb auto's met een prachtige onderkant gezien, tot het moment dat je een schroevendraaier pakte en er dwars doorheen stak. Zag er aan de onderkant geweldig uit, maar was zo rot als een mandje en omdat het zover was doorgerot eigenlijk niet meer fatsoenlijk, of tegen hele hoge kosten, reparabel. het was vroeger ook een erg vaak gebruikt verkoopdingetje. De auto aan de onderkant ven snel in de bitumen blaffen en werd dan verkocht als zijnde 'altijd keurig onderhouden en heeft zzelfs zijn tectylbeurten altijd netjes gehad' , terwijl het ding gewoon kats verrot was. Als ik dus een auto koop en deze is aan de onderkant helemaal nieuw zwart, of zo goed als nieuw, word ik altijd zeer wantrouwend ineens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2017 22:57 #1436038
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gegalvaniseerd is niet heilig
Gegalvaniseerd is niet heilig, zeker niet na 20/30 jaar. Tuurlijk roest het niet meer extreeem, maar dat komt eerder door de betere ventilatiekanalen van de 700/900 reeks dan bij zijn voorgangers als de 200/100 serie.
Niet voor niks dat de 700/900 nog met dinitrol gaten fabrieksaf kwamen. Heb al een hoop wagens uit Zweden geimporteerd. En genoeg 86ers gezien die in betere staat waren dan een 94er of nieuwer. Die laatste kwamen niet eens meer met een dinitrol behandeling uit de fabriek, eerdere modellen nog wel.
Niet voor niks dat de 700/900 nog met dinitrol gaten fabrieksaf kwamen. Heb al een hoop wagens uit Zweden geimporteerd. En genoeg 86ers gezien die in betere staat waren dan een 94er of nieuwer. Die laatste kwamen niet eens meer met een dinitrol behandeling uit de fabriek, eerdere modellen nog wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-04-2017 07:21 #1436047
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Nieuwerwetse producten
Er zijn ondertussen betere producten op de markt dan tectyl. Denk eens aan Mike Sanders fett of Fluid Film.
Zoek even op deze site, ooit heb ik eens een test geupload van antiroestmiddelen. Dat was een 3 jaar lange test en erg informatief.
Het nadeel van antiroestmiddelen op minerale oliebasis zoals tectyl en Dinitrol hebben het nadeel dat ze na verloop van tijd uitdrogen. De producten op basis van wax en vet kennen dat nadeel niet en bieden op de langere termijn een betere bescherming.
In de afgelopen jaren heb ik er nu 9 auto's behandeld met Mike Sanders Fett, waaronder enkele zeeeeerrrr roestgevoelige Franse en Italiaanse klassiekers. Ze zijn nu allemaal probleemloos. (qua roest dan). Onze Volvo's (een 240 en een 740), een Ami 8 Super en een 2cv zijn van deze 9 auto's allemaal daily's die zomer en winter buiten staan.
Zoek even op deze site, ooit heb ik eens een test geupload van antiroestmiddelen. Dat was een 3 jaar lange test en erg informatief.
Het nadeel van antiroestmiddelen op minerale oliebasis zoals tectyl en Dinitrol hebben het nadeel dat ze na verloop van tijd uitdrogen. De producten op basis van wax en vet kennen dat nadeel niet en bieden op de langere termijn een betere bescherming.
In de afgelopen jaren heb ik er nu 9 auto's behandeld met Mike Sanders Fett, waaronder enkele zeeeeerrrr roestgevoelige Franse en Italiaanse klassiekers. Ze zijn nu allemaal probleemloos. (qua roest dan). Onze Volvo's (een 240 en een 740), een Ami 8 Super en een 2cv zijn van deze 9 auto's allemaal daily's die zomer en winter buiten staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam