Schuifdak onderhoud en smeren
- J.S. Duursma
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb jarenlang van een opleiding "werktuigbouw" mogen genieten (alhoewel), iets van de materie ken ik dus wel:achnaton schreef : Toen ik schamper opmerkte dat dat wel erg veel was voor iets waarin ongeveer een dubbeltje aan grondstoffen is verwerkt kreeg ik te horen (met een glimlach): "We willen u de grondstoffen ook wel leveren voor een dubbeltje". Tweede hands zijn ze vaak net zo slecht als die je al hebt.
Je betaald natuurlijk nooit alleen voor de grondstoffen, maar ook voor:
- Het ontwerpen van het eindproduct
- Het in de vorm brengen van het eindproduct
- Eventueel het aanpassen van de vorm, omdat het dan beter past, beter werkt, minder materiaal benodigd, etc.
- Het ontwerp van de verpakking
- Het materiaal van de verpakking
- Het "verenigen" van produkt en verpakking
- Het opslaan van het produkt
- Het transport van het product
- Het werk van de directeur
- Het werk van de administratie
- Het werk van de receptioniste(n)
- Het werk van de schoonmakers
- Het werk van het kantinepersoneel
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-

Gerard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hartelijk dank voor het college over hoe een prijs tot stand kan komen.
Opgeleid ben ik nauwelijks maar na zo'n 20 jaar ervaring in de zakenwereld matig ik mij enig idee aan hoe een gezonde prijs tot stand komt. Dat daar naast de grondstoffen ook andere opslagen inzitten wist ik.
Volgens mij is hier echter iets anders aan de hand. Hier wordt namelijk een markt afgeschot. Feitelijk is Volvo monopolist en kunnen ze vragen wat ze willen (tot aan een bepaalde pijngrens natuurlijk). Helaas is de markt voor nieuwe Volvo 700/900 daksnorren waarschijnlijk te klein om nieuwe toetreders aan te trekken.
Binnen een kapitalistisch marktsysteem vind ik kunstmatig afgeschotte markten en prijzen verwerpelijk, dat leidt bijna altijd tot ongezonde prijsvorming. De verhouding tot de inspanning raakt zoekt.
I.i.g. was mijn pijngrens bereikt bij € 40,- en ga ik niet over tot aanschaf van het onderdeel en blijf verder prutsen met het oude. Anderen doen dat wel en da's natuurlijk ook best.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nu begrijp ik die opmerking over de Zonnekoning ook beter, hoor hoor!! En ik heb nog een toevoeging aan dit onberispelijke verhaal.
In een vorig leven ben ik automonteur geworden en heb een keer stage gelopen bij een louche autodealertje in apeldoorn. Een paar joekels van jonge auto/import/exportsloperijen (waaronder Bunte) in de buurt, Walhalla gewoon. Eén van de trucjes die hij uithaalde was ammoniak in een zwetend motorblok gooien. Dat had twee gevolgen: hard geworden kurken pakkingen zetten uit en keerringen worden weer zacht, lees: het blok zweet niet meer (voor een tijdje) De ammoniak werkt als een soort weekmaker voor rubberachtige kunststoffen, en je raadt het al, het is ook nog eens een perfecte ontvetter. Maak er bij je eerste schoonmaakbeurt gebruik van en merk op dat het rubber een beetje gaat kleven. Dit wordt snel weer minder als je je dak een paar keer open en dicht maakt. Wanneer je nu de daaropvogende weken elke zaterdag (nationale autowasstraatdag) een met ammoniak vochtig gemaakt doekje de rand afveegt totdat het een beetje stroef blijft, heb je weer een zomer lang een perfectafdichtend snorretje. (Zuurvrije vaseline is inderdaad nog steeds het meest gebruikte middel als anticorrosiemiddel voor je accupolen en om rubbers preventief tegen vorst te beschermen. In de zomer kleeft het echter ook vuil aan en daar ben je dan weer niet zo blij mee)
Indien je wagen in een lommerrijke omgeving staat en ook nog regelmatig in de garage of naast het huis, zal er heel snel groene aanslag in je snorretje verschijnen. Schoonmaken (zie vorige alinia). Een koperen draadje van 10cm lengte in het gootje en alleen op de plek van het draadje wordt de omgeving een beetje groen. Het in en uitstromende water verspreidt koperspoortjes door het rubberen gootje en voorkomt nieuwe aanslag. (mos) Don't buy it, try it! (ff offtopic, zie je op tegen het schoonmaken van je met mos begroeide dakpannen? Span een blank draadje koper over je nokvorst en klaar is klara. Wel na de eerste fikse regenbuien je dakgoot ff leegtrekken, anders zit opeens je afvoerpijp zomaar dicht:-)
En eindelijk weer terug naar de topicstarter:-)
Ik weet niet hoe het met de Volvo dakjes is (had jij die nu ook?) maar de zwengelhouder met transportwieltje zit bij mij met twee rode schroefjes vast (van afblijven) maar we zitten tenslotte op een Volvo forum. Openmaken, fotootje schieten als je onzeker van de positie bent, en voorzichtig de draadjes eruit voor zover mogelijk, baantjes schoonmaken, invetten met molykote en weer terug dat spul. Niet tegen het dakje duwen, want dat ligt er dus zo vanaf.Als je het aandurft, haal je het hele dak eraf, zie je meteen waarom het niet meer soepel beweegt. Wél zorgen voor verse kit en een kitspuit.

Suc6, Boy

PS: een mooi stevig koperen draadje krijg je door een VMVK draadje te strippen. Elke electricien levert je dat voor een paar dubbeltjes. En als je zegt dat je 10 cm nodig hebt wordt ie nieuwsgierig en krijg je het voor niks;-)

- V700 register
- Nieuw lid
-
Da's messing, maar als het kopergehalte hoog genoeg is doet het zowiezo de truc die jij beschrijftBoy Bakhuys schreef : PS: een mooi stevig koperen draadje krijg je door een VMVK draadje te strippen. Elke electricien levert je dat voor een paar dubbeltjes. En als je zegt dat je 10 cm nodig hebt wordt ie nieuwsgierig en krijg je het voor niks;-)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
En dat wordt steeds moeilijker om dat te vinden..........Boy Bakhuys schreef : de puristen halen een écht koperdraadje.....
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Niet alleen puristen. Criminelen schijnen er ook gek op te zijn.Boy Bakhuys schreef : Maarten, je hebt helemaal gelijk, de puristen halen een écht koperdraadje.....
BTW zo'n koperdraadje op je dak (van je huis) werkt dat niet uitnodigend op bliksemschichten?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-