Olie van de versnellingsbak vervangen?

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2019 17:21 #1456047 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja.
dat geeft Volvo nu aan. Dat kan zeker.
Maar ten tijde dat de M47 bakken nieuw waren was er wellicht geen GL4.
En was het (oorspronkelijke) Volvo advies ATF-F of G.
Je kijkt er nu naar met kennis van nu.
Maar lijkt me dat je niet verkeerd zit met je keuze. Zeker niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2019 17:58 #1456051 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Op
die screenshots van oude werkplaatsinstructies die Noppen gepost heeft zie je dat ook terug. Daar staat ATF en niet GL4.
Je "moet" het advies voor ATF in de context van de tijd zien dus.
Da's wat ik bedoelde te zeggen. GL 4 is een goede opvolger voor de M47 bak en ik denk dat het ook wel in M46 kan. Vermijd echter GL5. maar dat heb ik al twee keer geroepen geloof ik . :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2019 09:40 #1456076 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dit is het enige wat ik er
Dit is het enige wat ik er over kon vinden.
Komt uit een officieel Volvo document (dus niet van 1 of andere onderdelen leverancier die zijn catalogus niet op orde heeft)

Staat dat het synthetisch 10W50 zou zijn.
Of het ooit een directe opvolger heeft gehad kan ik niet achterhalen.






Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2019 09:41 #1456077 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Nu incl plaatje:

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2019 18:36 #1456082 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Da's
voor trucks denk ik.
Volvo trucks staat bovenaan de afbeelding ook
Niet voor de personen auto's denk ik.
Zie ook GL5 staan. en hoeveelheden van 25 of 208 liter.
Zie ook dat in je eerdere screenshots ( wat ook Volvo documentatie is) het ging om 1161423 en in de afbeelding die je nu plaatst staat 1161243. Ander part number.
Niet hetzelfde goedje dus. Zou niet op deze laatste info koersen met een bakoliewissel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2019 12:12 #1456092 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die "1161423" is voor een M90
Die "1161423" is voor een M90... had er eigenlijk niet bij op gehoeven in de screenshot.
"1161243" is voor de M46/M47.

Klopt dat die laatste screenshot voor trucks is, maar dat doet niets af aan het onderdeel nummer en de specificatie die erbij staan.

Volvopartswebstore.com geeft ook aan dat het een groot verpakking is, maar zegt niets over viscositeit.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2019 18:55 #1456101 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Tsja
Het is dat je het zegt nu en wat duiding er bij geeft.
Vond het er niet duidelijker op worden door die screenshot op zich omdat je er niet uithaalt voor welke type bak. Excuseer dat ik het zeg.
Maar denk dat de strekking ondertussen wel duidelijk is. Wat wel goed is en wat niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2019 02:24 #1456115 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Dat overvallen zal Idd
Dat overvallen zal Idd vanwege de 5e versnelling zijn.
De m47 is niet mijn favoriete bak omdat ie met veel hard rijden snel kapot is.
M'n stiefvader heeft vroeger een nieuwe 940 en 740 gehad en beide bakken rond de 80.000 kapot vanwege de 5.
Deze Volvo's reden geregeld lange stukken 180/190 over de Duitse Autobahnen.
De m47 is de bak met verreweg de sterkste 4 {is nl prise direct) maar de 5 is een 5e versnelling op de m46 qua ontwerp.
Prachtig maar met 1 probleem.
Koeling.
Die 5 zit om zo maar te zeggen in een achteraf kamertje waar geen goede stroming van Olie is.
Bij fors gebruik gaat ie er uiteindelijk aan omdat er onvoldoende olie koeling is.
Is denk dat dit beetje overvullen bedacht is om deze oververhitting tegen te gaan.
Of dit ook zal werken, geen idee maar zal denk ik zeker geen kwaat doen.

Deze info heb ik van bti (Fabian), hij heeft het mij zelfs laten zien.
Ik begreep niet waarom hij een m47 gebruikte bij een 400+,pk getunede 740.
Na zijn uitleg werd het mij duidelijk.
M47 is mega sterk op de 5 na.
Als je dit koeling probleem weet op te lossen kan je ook lang volgas in de 5.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2019 18:26 #1456125 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic klopt
is vanwege de 5. Die zit vrij hoog in de bak.
Hier nog een goed werkende 5 bij 4 ton.
Maar ja, blaas ook geen 180 km/h
Scheelt wellicht ook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD