Verschil interval distributieriem 230FK 1996 en 1997

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 15:59 #1107968 door V700 register
Ik heb zowel een service boekje van een 940 Malmö uit 1996 als een service boekje van een 940 Nordic uit 1997. Beiden automaat.

Bij de eerste wordt gesproken van een interval van 75.000 km voor het vervangen van de distributie ('nokkenas') riem en bij de
tweede van een interval van 120.000 km.

De motoren zijn gelijk (230 FK, 2.3 LPT) en ik vraag me af waar dat grote verschil in interval vandaan komt. Heeft dat alleen met de
kwaliteit van de riem zelf te maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2018 22:48 #1446812 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Type motor
Bij de redblocks moet de distributieriem elke 75000 km vervangen worden. Voor de whiteblock zescilinders van de MY 97 en 98 is de vervangingsinterval 120000 km.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2018 09:43 #1446820 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je Jan!
Dank je Jan, het leek me al sterk dat er tussen de modeljaren zo'n groot verschil zou zijn. Waarschijnlijk is het service boekje van een ander type Volvo.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2018 22:29 #1447351 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic De vervanging bij de redblocks, kleine correctie
De vervanging bij de redblocks is 75.000 km of 5 jaar. Na vijf jaar is de het rubber al ietwat uitgewoond.

Natuurlijk heb je mensen die het nog even utisellen. Dat kan ook, alleen kom je dan in de 'reservetijd', er is wel een marge. Alleen vind ik die anderhalf a drie tientjes voor een riempje niet de moeite waard om het risico te lopen.

Hoewel, een glimmend gepoetste zuiger met een klep er doorheen staat wel heldhaftig op je bureau, de secretaresse van je baas valt dan bijkans in katzwijm door aanbidding van de dappere Volvoïst..

Daarom zijn bij voorbeeld de de B23 blokken (240) minder stoer, want daar gebeurt dat niet bij een riembreuk... ;-)

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2018 01:03 #1447358 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic T is niet zo
Dat een gebroken riem bij een redblock altijd schade geeft. Zo leest het wat je schrijft nu enigzsins. En is een b23 niet ook een redblock ?? ( dubbel vraagteken omdat ik de vraag én retorisch stel maar ook omdat ik dat niet 100% zeker weet.

Sommige redblocks zijn non interferent en sommige niet.
Er zijn dan dus ook meer redblocks dan de B23 die daarmee ook "minder stoer" zijn.
B230F en B230FK bijvoorbeeld.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2018 10:17 #1447365 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En een B23E uit een 242GT of
En een B23E uit een 242GT of 244GLT is toch echt wel een interferentiemotor.. De H nokkenas heeft de grootste lifthoogte van alles wat Volvo in serie heeft geleverd, alleen de R-sport en andere tunings-nokkenassen kunnen nog een stuk heftiger...
Waar de grens precies ligt weet ik niet, maar de H-, V- en VX-assen zijn zeker interferentie. De A weet ik niet zeker, maar de T die in de meeste turbo's zit is een vrijloper, net als natuurlijk de extreem tamme M, die in de B230F zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-05-2019 10:07 #1454823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nordicar zegt 8 jaar
Ik informeerde recent naar het vervangingsinterval van de distributieriem van mijn auto (940 B230FB) en het antwoord van Nordicar was 8 jaar. Hoe is dat te rijmen met de vijf jaar die ik hier lees?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2019 00:10 #1454836 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Niet
volgens mij niet te rijmen.
Maar Nordicar is niet de eerste beste. Geen idee hoe ze op dit advies komen.
Dat zou wel aardig zijn te weten. Misschien weten ze iets wat wij niet weten.
De kwaliteit van de huidige riemen misschien hoger dan die uit de bouwjaarperiode van de betreffende Volvo.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2019 07:28 #1454839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vrijloper?
En dan zijn de redblocks zogenoemde vrijlopers naar ik dacht; dus bij breuk van de d.riem raken de zuigers de kleppen niet. (niet dat ik het zover zou willen laten komen, maar prettig om te weten)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2019 12:53 #1454843 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Niet alle...
Niet alle redblocks zijn vrijlopers. Bij voorbeeld de B230K met heron verbrandingsruimte is een dergelijk geval. En ook bij de hoog gecomprimeerde B200F zou ik niet graag tijdens het lopen de distributieriem door willen knippen.

Bij Nordicar heeft men in zoverre gelijk dat een riem die er 8 jaar in zit ook bruikbaar is. Maar dat gaat niet altijd op. Ik heb een 240 met B230A gezien waar het metaal aan de zijkant er uit stak en ook een exemplaar waar de flarden er bij hingen na de 80.000 km die destijds werd geadviseerd. Ik heb en toe een 940 in onderhoud die de riem er de eerste keer al ruim 10 jaar in had zitten, maar de koordlagen lieten al min of meer los. Bij de oude B19 en B20 motoren werd vervanging bij 60.000 km geadviseerd.

Je moet ook rekening houden met het mogelijk voortijdig slijten van het lager van de riemspanner.

Het is ook een risico-inschatting, doorrijden tot het uiterste en dus inleveren op de 'reserve' levert technische maar ook psychische ;-) problemen op. 75.000 is een mooie interval voor een redblock waarbij de riem je per kilometer tussen de 0,0001333 tot 0,0004 cent kost, afhankelijk van waar je je A-merk riem betrekt. De besparing op tranquillizers is bij deze interval echter vele malen groter...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC