versnellingsbak olie m90
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2017 15:00 #1435621
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Niets
Er was gek genoeg niets te merken...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2017 06:53 #1435629
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij mij heel voorzichtig
Bij mij heel voorzichtig omspringen met de koppeling, wilde je geen bonk horen met het schakelen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2017 08:26 #1435632
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gesproken over de olie,
Gesproken over de olie, Valvoline heeft ook een goede olie voor deze bak in het assortiment. Stukje dikker dan de Volvo olie en werkt goed. Mijn bak was (nog) stil, zelfs met het ouderwetse massieve vliegwiel. Kan me voorstellen dat die dikkere olie de boel ook wat stiller zal houden, bij mij dus niet merkbaar. 7 euro p liter. Via Valvoline lube-selector te vinden (kies S/V90, 940 staat er niet meer in).
Dat gezegd, mechanische problemen zal deze olie niet oplossen.
Dat gezegd, mechanische problemen zal deze olie niet oplossen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2017 15:18 #1435641
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Via de Valvoline lube
Via de Valvoline lube-selector is de 940 wel te vinden, ze geven echter geen advies over een geschikt smeermiddel. Dit kan zijn omdat ze geen geschikt smeermiddel hebben of omdat ze het niet weten.
Ik heb gelezen dat de synchromeshes van de M47 bakken relatief veel brons bevatten. Dit maakt de M47 versnellingsbak ongeschikt voor smering met oliën die veel zwavel bevatten omdat het zwavel in de olie het brons van de synchromeshes aantast.
GL-5 oliën bevatten over het algemeen (veel) meer zwavel dan GL-4 oliën. Dit maakt GL-5 oliën dus niet of minder geschikt als smeermiddel voor M47 bakken dan GL-4 oliën.
De door Valvoline voorgeschreven olie voor de M90 versnellingsbak lijkt een GL-4 olie te zijn en v.w.b. het zwavelgehalte dus ook geschikt voor een M47 versnellingsbak. Waarom deze desondanks niet voor de M47 versnellingsbak aanbevolen wordt is mij een raadsel.
Mijn ervaring is dat wanneer je hierover vragen stelt je zelden een inhoudelijk antwoord krijgt en vrij snel naar de voorschriften van de fabrikant van het betreffende voertuig doorverwezen wordt.
Ik heb gelezen dat de synchromeshes van de M47 bakken relatief veel brons bevatten. Dit maakt de M47 versnellingsbak ongeschikt voor smering met oliën die veel zwavel bevatten omdat het zwavel in de olie het brons van de synchromeshes aantast.
GL-5 oliën bevatten over het algemeen (veel) meer zwavel dan GL-4 oliën. Dit maakt GL-5 oliën dus niet of minder geschikt als smeermiddel voor M47 bakken dan GL-4 oliën.
De door Valvoline voorgeschreven olie voor de M90 versnellingsbak lijkt een GL-4 olie te zijn en v.w.b. het zwavelgehalte dus ook geschikt voor een M47 versnellingsbak. Waarom deze desondanks niet voor de M47 versnellingsbak aanbevolen wordt is mij een raadsel.
Mijn ervaring is dat wanneer je hierover vragen stelt je zelden een inhoudelijk antwoord krijgt en vrij snel naar de voorschriften van de fabrikant van het betreffende voertuig doorverwezen wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-03-2017 16:26 #1435643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan heb ik die over het hoofd
Dan heb ik die over het hoofd gezien.
Bij de V90 met de M90 geeft de site VALVOLINE GEAR OIL 75W-80 aan, nummer 866895 voor een 1L kan. Wie weet bruikbaar.
Bij de V90 met de M90 geeft de site VALVOLINE GEAR OIL 75W-80 aan, nummer 866895 voor een 1L kan. Wie weet bruikbaar.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2017 21:28 #1437414
door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic niet gekocht
na lang wikken en wegen heb ik deze v90 toch maar niet gekocht...... ik durfte het niet aan. Inmiddels een andere aangeschaft, dier goed rijdt..... zie plaatje.
deze rijdt fantastisch.
deze rijdt fantastisch.
Moderators: Jerry Stam