versnellingsbak olie m90

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2017 20:33 #1106519 door Wim de Jong
versnellingsbak olie m90 is gemaakt door Wim de Jong
Het gaat over een V90 uit 1997, handgeschakeld, met een M90 bak.
De bak kraakt een beetje bij het schakelen van de eerste, naar de tweede versnelling.
Als je heeeeeel langzaam schakelt, hoor je niets, maar gewoon kraakt hij best wel.
Terug van drie naar twee geen enkel geluid, dat kan je vrij snel doen, niets mis mee.

Misschien helpt olie wissel wel, is nog nooit gedaan.
Inmiddels al 430000 op de teller, dus.......

Ik weet dat het artikel nummer 1161645 is, maar......

- hoeveel olie zit erin? 1 liter fles is genoeg?
- en zijn de vulopening makkelijk bereikbaar? tot de olie eruit loopt, dan is de bak vol?
- ik neem aan de drain plug zit onderaan, da's makkelijk. Maar voordat ik de prut eruit laat lopen, wil ik eers kijken of het me lukt natuurlijk. :)

alvast bedankt !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2017 21:23 #1435562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Info
Check even hier: volvo700vereniging.nl/node/35588
Onderaan staat informatie over de olie.

Zelfde pagina, maar dan buiten deze site (en nog wat uitgebreid): sites.google.com/site/ppvolvo940/home/te.../m90-versnellingsbak

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2017 22:17 #1435564 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic Geweldig !
precies alle info die ik zocht.... dus 2 flesjes is genoeg.
bedankt!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2017 07:31 #1435570 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar budgetteer maar een
Maar budgetteer maar een nieuw vliegwiel en dergelijke. Met een beetje pech ook de synchromesh-ringen als er te lang met een slecht vliegwiel is doorgereden. Typische kwaal van de M90 en DE reden waarom die dingen slechter zijn dan de M46.
Technisch misschien beter, maar zeker niet goedkoper of onderhoudsvriedelijker dan de oude bakken.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-03-2017 09:27 #1435575 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Synchromesh
Versleten synchromesh-ring door een slecht vliegwiel?
Naar mijn weten heeft dit niet, tot nauwelijks invloed op de ringen.
In ieder geval zie ik het verband tussen de twee niet, maar als ik het mis heb dan hoor ik het graag.

Probleem ontstaat door te lomp en te snel schakelen, en dan met name de 3e versnelling was altijd een zwak punt. Er zit een ring op de derde versnelling welke de neiging heeft los te komen bij verkeerd/lomp/snel/grof schakelen. Er wordt vaak onterecht gesproken over een synchromesh-ring of iets soortgelijks. Een officiële naam is er volgens mij niet, maar stop-ring omschrijft hem beter.

Als ik me niet vergis, is dit toch ook aangepakt bij latere versies van de M90? Er staat me iets van bij dat hier een aantal wijzigingen op zijn doorgevoerd om dit zwakke punt aan te pakken.

Het vliegwiel kan inderdaad wel eens aan vervanging toe zijn. Ik ga er vanuit dat je net als ik ook een dubbel-massa vliegwiel hebt. Die hebben helaas niet het eeuwige leven, en orgineel-nieuw zijn ze vrijwel onbetaalbaar (ik geloof rond de €1000)
Goede tweedehands zijn nog wel te vinden, en anders is het geheel voor een redelijk prijs om te bouwen naar een enkel-massa vliegwiel met goed verkrijgbare Volvo onderdelen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2017 13:19 #1435584 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De van twee naar drie kwam
De van twee naar drie kwam bij de mijne ook los, bij 270.000 km. Bij de zogenaamd verbeterde bak.
Wat denk je als de koppeling bonkt doordat die versleten is: krijgen die ringen dan extra op hun donder? Ik denk dat de prijs van de enig juiste koppelingset de oorzaak is, en die ringen het gevolg van te lang doorrijden met versleten spul.
Het blijft wat mij betreft een matige bak, met als enige bestaansrecht dat er geen M46 bellhouse is voor een whiteblock...

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2017 17:42 #1435589 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Dubbelmassa vliegwiel
Kapotte M90's, breek mij de bek niet open.

Bij stukgelopen bak nr 2 kwamen we dankzij Henk Huisman erachter dat het dubbelmassavliegwiel stuk was. Door het kapotte vliegwiel krijgt de krukaslagering op zijn donder, met lang genoeg doorrijden komt er speling op. Die speling is dan weer funest voor de bak. Dus, ja, zo kan een M90 ook stuk. In mijn geval, blok en bak.

In jouw geval, eerst maar eens olie wisselen en zorgen dat het op het juiste peil staat. Dan verder kijken :-)

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2017 01:21 #1435606 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic krukaslagers / vliegwiel lijken wel goed.
De motor loopt heerlijk rustig, ook stationair. Geen enkele trilling in het blok. hieruit concludeer ik dat het vliegwiel, en krukaslagers wel goed zijn. Niets mis mee. ook rijdend in elke versnelling trilt er helemaal niets.
Alleen een kraak bij het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling.
Vanuit de derde naar de twee is ook prima, geen kraken, en dat kan je best snel doen.
Dan lijkt het mij dat de synchromesh ringen wel goed zijn, anders kraakt hij toch altijd als je de tweede versnelling kiest? Of maak ik hierin een denkfout?

Nou ja, eerst maar een oliewissel, dat kost me de kop niet, denk ik.
is er misschien nog wat te stellen met wat rubbers / pook van en naar de bak?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2017 12:09 #1435616 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Defect DMF
Wat waren de symptomen van het defect tweemassavliegwiel? Rammelen of zo?

• Wim de Jong
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-03-2017 13:38 #1435619 door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic vliegwiel.
heb wel een tijd geleden met m'n v50-d2 een defect dualmass vliegwiel gehad. het was inderdaad een behoorlijk rammelen, vooral bij optrekken vanuit stilstaand. ook terug naar twee hoorde je echt wat rammelen.
stationair liep de auto best wel te schudden.

niets van dit alles bij de v90.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC