Compressor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2012 21:57 #1095817
door V700 register
Compressor is gemaakt door V700 register
Hallo,
Al tijden ben ik aan het kijken om een compressor te kopen.
Stel dat ik er een luchtratel op wil gebruiken, iemand idee wat ik aan lucht nodig heb?
Ik lees dat een ratel een 200 liter per minuut nodig heeft, maar bij de meeste compressors staat hoeveel lucht ze aanzuigen.
Volgens mij als je 1 liter licht aanzuigt ( en ja ik zou dat uit kunnen rekenen hoe veel precies) komt er geen 1 liter samen gedrukte lucht uit.
Dus, iemand een idee hier over?
En nee heel belangrijk is zo'n ding niet, maar wel leuk
Ow en 2e hands zo'n ding kopen, is dat wat?
Of zijn er dingen waar je echt op moet letten dan?
Al tijden ben ik aan het kijken om een compressor te kopen.
Stel dat ik er een luchtratel op wil gebruiken, iemand idee wat ik aan lucht nodig heb?
Ik lees dat een ratel een 200 liter per minuut nodig heeft, maar bij de meeste compressors staat hoeveel lucht ze aanzuigen.
Volgens mij als je 1 liter licht aanzuigt ( en ja ik zou dat uit kunnen rekenen hoe veel precies) komt er geen 1 liter samen gedrukte lucht uit.
Dus, iemand een idee hier over?
En nee heel belangrijk is zo'n ding niet, maar wel leuk

Ow en 2e hands zo'n ding kopen, is dat wat?
Of zijn er dingen waar je echt op moet letten dan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2012 22:07 #1376139
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je de temperatuurstijging door het samenpersen buiten beschouwing laat is druk 1 * volume 1 gelijk aan druk 2 * volume 2. Druk/volume 1 is die van buitenlucht en druk/volume 2 zijn die van de comprimeerde lucht. Kort gezet is 6 liter lucht van 1 bar ongeveer 1 liter lucht van 6 bar (of 2 liter van 3 bar). Temperatuurstijging laat dezelfde hoeveelheid lucht meer volume in nemen of bij gelijkblijvend volume een hogere druk.
Qua capaciteit: Je hoeft natuurlijk niet continu te ratelen (hoop ik). Als je even moet wachten tot hij weer voldoende op druk is, is voor hobby-doeleinden meestal geen probleem. Als het vat maar groot genoeg is om tijdens één keer ratelen voldoende flow bij voldoende druk te geven mag de capaciteit wat lager zijn.
Qua capaciteit: Je hoeft natuurlijk niet continu te ratelen (hoop ik). Als je even moet wachten tot hij weer voldoende op druk is, is voor hobby-doeleinden meestal geen probleem. Als het vat maar groot genoeg is om tijdens één keer ratelen voldoende flow bij voldoende druk te geven mag de capaciteit wat lager zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2012 22:31 #1376141
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grappig, schiet mij te
Grappig, schiet mij te binnen dat als je gelijke temp houdt, je een adiabatische compressie hebt 
Apart hoe zulke woorden na 20 jaar weer boven komen.
Maar, houd in dat een compressor met 240 liter aanzuig volume er bij 8 bar 30 aan overhoudt. Inderdaad om even iets los of vast te tikken kom je een heel eind.

Apart hoe zulke woorden na 20 jaar weer boven komen.
Maar, houd in dat een compressor met 240 liter aanzuig volume er bij 8 bar 30 aan overhoudt. Inderdaad om even iets los of vast te tikken kom je een heel eind.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2012 22:56 #1376144
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Lidl
Zag er net eentje in de Lidl folder. Vanaf 31/12/12 voor 99,99. Tevens de accessoires voor weinig erbij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 07:27 #1376151
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mensen
die me een beetje volgen via het 850forum weten dat ik hier onlangs ook mee bezig ben geweest met de compressor van mij.
Belangrijk is allereerst de vraag wat wil je er mee ? Je hebt een totaal ander iets nodig als je alleen een keer een bandje op wilt pompen en af en toe eens eens een keer iets wilt losrammelen of dat je er vaak / continue mee wilt werken.
2)wat voor stroomvoorziening heb je, waar wil je gebruik van maken. Van een hobby ding op 220V (dan ben je meteen begrenst in het vermogen van de compressor) of op 380V (onbegrenst)
3)In mijn ogen, wil je er ook iets echt mee kunnen, heb je minimaal 2.5 PK nodig om iets echt los te krijgen. Als voorbeeld; de compressor van mij levert 340 ltr/min, is gekoppeld aan een 200 ltr ketel en is 2.5 PK. Krijg hier in combinate met een goede Rodcraft luchttol ook echt alles mee los.
4)De ene luchtsleutel is de andere niet, let hier dan ook op tijdens de aanschaf. Let op het losdraaimoment (is iets heel anders als het vastdraaimoment !). De meeste verkopers blèren over wel 1350 Nm en dit is dus vast, dat wilt absoluut niet zeggen dat die luchtsleutel dit moment ook bij losdraaien levert. Ik persoonlijk heb liever een luchttol die genoemd moment bij het losdraaien opbrengt als bij he vastdraaien...... Dit ook gezien mijn werkzaamheden ermee.
Belangrijk is allereerst de vraag wat wil je er mee ? Je hebt een totaal ander iets nodig als je alleen een keer een bandje op wilt pompen en af en toe eens eens een keer iets wilt losrammelen of dat je er vaak / continue mee wilt werken.
2)wat voor stroomvoorziening heb je, waar wil je gebruik van maken. Van een hobby ding op 220V (dan ben je meteen begrenst in het vermogen van de compressor) of op 380V (onbegrenst)
3)In mijn ogen, wil je er ook iets echt mee kunnen, heb je minimaal 2.5 PK nodig om iets echt los te krijgen. Als voorbeeld; de compressor van mij levert 340 ltr/min, is gekoppeld aan een 200 ltr ketel en is 2.5 PK. Krijg hier in combinate met een goede Rodcraft luchttol ook echt alles mee los.
4)De ene luchtsleutel is de andere niet, let hier dan ook op tijdens de aanschaf. Let op het losdraaimoment (is iets heel anders als het vastdraaimoment !). De meeste verkopers blèren over wel 1350 Nm en dit is dus vast, dat wilt absoluut niet zeggen dat die luchtsleutel dit moment ook bij losdraaien levert. Ik persoonlijk heb liever een luchttol die genoemd moment bij het losdraaien opbrengt als bij he vastdraaien...... Dit ook gezien mijn werkzaamheden ermee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 09:06 #1376152
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic in mijn beleving is het
<h5>in mijn beleving is het luchtgereedschap zeker zo belangerijk als de compressor. Het meeste (standaard) gereedschap werkt bij 6.3 bar. Dat levert een compressor van 100 euro ook al. Het aantal liters bepaalt hoevaak je moet wachten voordat de comtressor weer op druk is.</h5>mijn mening is als je niet professioneel bezig bent met je lucht gereedschap dan is hobbyspul ook geschikt.
gr tonnie
gr tonnie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 09:23 #1376153
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Banden
Zal voornamelijk banden pompen zijn en af en toe een slagmoersleutel om dingen echt los te maken.
En in het voorjaar 3 sets wielen wisselen lijkt mij ook ideaal , 56 wiel moeren is een hele klus
( 2 maal 5 gaats en 1 maal vier gaats)
Maar ik zag nu dat je een slagmoer sleutel hebt en ook een luchtratel.
Zal allebei dan willen. Maar die zijn ook niet zo duur.
En in het voorjaar 3 sets wielen wisselen lijkt mij ook ideaal , 56 wiel moeren is een hele klus

Maar ik zag nu dat je een slagmoer sleutel hebt en ook een luchtratel.
Zal allebei dan willen. Maar die zijn ook niet zo duur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 09:57 #1376156
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je nog vage plannen hebt om te gaan spuiten (auto, of in huis) dan zou ik dat ook meenemen in de keuze. Opbrengst is dan belangrijk (l/min), als het luchtvat leeg is, moet de compressor het ook bij kunnen houden om in een keer door te kunnen spuiten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 14:13 #1376179
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik had eerst zo'n 25 liter
ik had eerst zo'n 25 liter keteltje. Inderdaad voor banden op te pompen, schoonblazen en zo prima geschikt. Maar voor de slagsleutel vond ik het al niks, telkens te lang wachten want je kan niet lekker doorratelen. Toen ik ook nog eens iets wilde gaan zandstralen en spuiten ging dat eigenlijk niet daarmee en nu heb ik een 100 liter ketel op 220 volt.
Nu is iets losratelen makkelijk te doen. Maar er is ook een keerzijde, als ik alleen mar de banden wil bijpompen moet ik eerts die hele 100 liter ketel op druk krijgen dus dat duurt dan wel weer wat langer.
Dat is overigens mijn eigen schuld. Ik heb op meerdere plaatsen (werkbank, garage, carport) een aansluiting en het slangerwerk daarnaartoe is niet luchtdicht voor 8 bar. Ach ja...
Nu is iets losratelen makkelijk te doen. Maar er is ook een keerzijde, als ik alleen mar de banden wil bijpompen moet ik eerts die hele 100 liter ketel op druk krijgen dus dat duurt dan wel weer wat langer.
Dat is overigens mijn eigen schuld. Ik heb op meerdere plaatsen (werkbank, garage, carport) een aansluiting en het slangerwerk daarnaartoe is niet luchtdicht voor 8 bar. Ach ja...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2012 16:52 #1376195
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Compressor
Als je bij de compressor goedkope isoleerafsluitertjes naar je afnemers zet ben je van het lekprobleem af.
groet
Chris
groet
Chris
Moderators: Jerry Stam