Twee gaten in de kokerbalk
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-10-2011 23:50 #1089442
door Hendrik Teerink
Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85
Twee gaten in de kokerbalk is gemaakt door Hendrik Teerink
Vorige week ontdekt bij van der Wulp: Twee gaten in de kokerbalk bij het bevestigingspunt van de rechter reactiestang van de rechter voorwielophanging.
Volgens de monteur (die ook APK keurmeester is) geen afkeur maar ik wil er wel wat aan doen natuurlijk. Ben trouwens benieuwd of mijn APK garage er ook zo over denkt (volgende week vrijdag heb ik een afspraak).
Volgens mij zou de beste oplossing zijn een heel stuk uit de kokerbalk (inclusief bevestigingspunt) te slijpen en er een ander stuk uit een sloper in te lassen.
Heeft iemand een sloper waar ik dit stuk uit zou kunnen slijpen?
Heeft iemand dit ook ook al eens meegemaakt?
Weet iemand een goede lasser in de buurt van Leiden?
Volgens de monteur (die ook APK keurmeester is) geen afkeur maar ik wil er wel wat aan doen natuurlijk. Ben trouwens benieuwd of mijn APK garage er ook zo over denkt (volgende week vrijdag heb ik een afspraak).
Volgens mij zou de beste oplossing zijn een heel stuk uit de kokerbalk (inclusief bevestigingspunt) te slijpen en er een ander stuk uit een sloper in te lassen.
Heeft iemand een sloper waar ik dit stuk uit zou kunnen slijpen?
Heeft iemand dit ook ook al eens meegemaakt?
Weet iemand een goede lasser in de buurt van Leiden?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 07:08 #1333192
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lasser
Hallo,
hier verderop in Wassenaar (maaldrift) tegen de stevenshof aan zit altijd handig aanhangers , die doet wel dit soort klussen. Heeft zelf ook 700 series gehad.
Ik zou zeker als de kokerbalk toch open is deze van binnen een behandeling geven .
hier verderop in Wassenaar (maaldrift) tegen de stevenshof aan zit altijd handig aanhangers , die doet wel dit soort klussen. Heeft zelf ook 700 series gehad.
Ik zou zeker als de kokerbalk toch open is deze van binnen een behandeling geven .
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 08:00 #1333195
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic van Velzen in Hazerswoude
van Velzen in Hazerswoude maakt gebruik van een goede lasser. Heb hetzelfde gehad (aan beide kanten).
Pieter
Pieter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 08:33 #1333197
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
dat heb ik ook gehad Hendrik alleen links. Ik vond het wel raar maar werd idd goedgekeurd. Daarna kaal gemaakt, dichtgelast en getectileerd.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 12:48 #1333220
door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic ?
Hebben jullie ook het gehele stuk, inclusief steun-/bevestigingspunt reactiestang erin gelast?
@Frans, heb jij het zelf gelast?
Ik heb al een aanbod gekregen om het uit een sloper te lassen! Da's alvast mooi!
@Frans, heb jij het zelf gelast?
Ik heb al een aanbod gekregen om het uit een sloper te lassen! Da's alvast mooi!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2011 16:31 #1333234
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Hendrik natuurlijk niet. Op dat soort plekken ga ik mijn lascapriolen niet botvieren.
Er is gewoon een stuk plaat in gebakken, that's all.
Er is gewoon een stuk plaat in gebakken, that's all.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-11-2011 18:02 #1335339
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een rondom gesloten balk
Een rondom gesloten balk (kokerbalk) mag voor een derde weg/rot zijn. Dit geldt voor de lengte, maar ook voor de hoogte of breedte/omtrek. De grote van de gaten is dus van belang. Vaak word ook wel naar de plek gekeken, vooral als er dragende delen gemonteerd zijn, of andere balken samenkomen op het rotte punt.
Zelf zou ik kiezen voor het repareren van het huidige stuk, mede om de positie van het bevestigingspunt exact hetzelfde te houden. Repareren met nieuw staal is misschien beter dan tweedehands? Hangt natuurlijk van de staat van het vervangende staal af. In ieder geval alle roest goed weg slijpen, en geen overlap in verband met potentiele nieuwe roestplek.
Succes.
Zelf zou ik kiezen voor het repareren van het huidige stuk, mede om de positie van het bevestigingspunt exact hetzelfde te houden. Repareren met nieuw staal is misschien beter dan tweedehands? Hangt natuurlijk van de staat van het vervangende staal af. In ieder geval alle roest goed weg slijpen, en geen overlap in verband met potentiele nieuwe roestplek.
Succes.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
21-11-2011 21:53 #1337822
door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic lasvraagje
Eén gat is nu netjes dicht gelast. De ander is wat 'rottiger' te lassen, althans, als je het mooi wilt doen. Zoals gezegd: Het gat zit net tegen de steun van de rechter reactiestang van het voorwiel aan.
Onze twijfel is nu:
1) de steun los te slijpen en de gehele balk goed te lassen of:
2) 'oplappen' door een stukje erop te lassen, tegen de voet van de steun aan.
Ik zou graag voor de eerste optie gaan maar vraag me af de steun gemakkelijk terug te plaatsen is en of er dan geen verdere problemen onstaan (stevigheid, uitlijning).
Wat vinden jullie?
@ Ben 740: inderdaad, de positie van de steun blijft bij optie 1 intact. Alleen is overlap niet te voorkomen vanwege de plek van het gat.
Onze twijfel is nu:
1) de steun los te slijpen en de gehele balk goed te lassen of:
2) 'oplappen' door een stukje erop te lassen, tegen de voet van de steun aan.
Ik zou graag voor de eerste optie gaan maar vraag me af de steun gemakkelijk terug te plaatsen is en of er dan geen verdere problemen onstaan (stevigheid, uitlijning).
Wat vinden jullie?
@ Ben 740: inderdaad, de positie van de steun blijft bij optie 1 intact. Alleen is overlap niet te voorkomen vanwege de plek van het gat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 09:32 #1337850
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
heb '2' gedaan en dat zit perfect, zelfs als je er elke dag onder zou liggen om hem schoon te maken of om de buren te laten kijken hoe mooi de onderkant is.
- Hendrik Teerink
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
22-11-2011 19:12 #1337946
door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic :-)
inderdaad, als het maar goed vast zit...
Moderators: Jerry Stam