Gat in uitlaat-na 4 jaar, origineel volvo. Pech of inferieur spul?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2011 22:00 #1088347
door V700 register
Gat in uitlaat-na 4 jaar, origineel volvo. Pech of inferieur spul? is gemaakt door V700 register
4 jaar geleden (ik was toen nog geen V700 lid) heb ik de complete uitlaat van downpipe tot demper laten vervangen bij de APK garage. Ze hebben toen bij de volvo dealer alles origineel gekocht want dat was goedkoper dan imitatie. Alleen de katalysator was niet van volvo. En nu een sportief geluid, zit er een gat van zeker 4 cm2 in de bocht die over de achteras heen gaat. Bijna aan de bovenkant van de bocht. Da's toch vreemd, de uitlaat roest wel wat maar alleen op de lassen en klemmen. De demper en kat zijn nog mooi metaalkleurig. En dan een gat in de bovenkant van die bocht? Ik snap dat niet. Bij mijn weten komen de gaten op de plek waar condenswater blijft staan bij korte ritten. We maken overigens wel veel korte ritten. Het enigste dat ik kan bedenken is dat bij het buigen van die bocht het materiaal erg vervormd en ook dun is. Of zou die bocht op de een of andere manier beschadigd kunnen zijn? Hoe dan ook, na de klachten begin deze week van Timen over een nieuwe uitlaat die ook al na een paar jaar was doorgeroest en Lobbes (forumalias) had ook al zo'n verhaal, ga ik toch denken dat het geen garantie meer is op kwaliteit als het in een volvo doos zit. Ik ga dit gat dichtmaken met van die hittebestendige tape en een stuk blik met slangenklemmen want de demper is nog goed. En als die dan ook af is maar eens kijken voor rvs. Nou ja ik wilde dit even delen, lucht wel weer wat op...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2011 23:19 #1325518
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kwaliteit loopt terug......
M'n originele Down-pipe heeft er 16 jaar onder gezeten.
De mantel is er een paar jaar geleden al af gevallen.
Maar de buis zelf is nog goed!
Zelfs de Tapeindjes bovenaan draaide ik na een paar dagen in de WD-40 zo los.
De mantel is er een paar jaar geleden al af gevallen.
Maar de buis zelf is nog goed!
Zelfs de Tapeindjes bovenaan draaide ik na een paar dagen in de WD-40 zo los.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 08:33 #1325530
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ook
Ook ik heb binnen 4 jaar een gaatje, in de einddemper. Onder de pijp van de S-bocht. Tot nu toe bijna dagelijkse ritten van 25km heen en 25km terug, op LPG. Volgende keer misschien toch maar RVS...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 12:42 #1325547
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kwaliteit
Wellicht nog een stel uitlaten van voor de specifieke kwaliteitseisen van 1988 (?) Alhoewel een 740 uitlaat wellicht niet zal passen onder de 940 van Henk.Maar voor een 740 is het heel goed mogelijk, dat er nog een bij een dealer lag. Staat er wel een europees keurmerk in ?
De huidige uitlaten van na de kwaliteitseisen van 1988 zijn bijna voor de volle 100 % reeds van een hoogwaardige kwaliteit RVS, dus een specifieke RVS uitlaat als die duurder is, dan de standaard uitlaat is gewoon weggegooid geld.
De huidige uitlaten van na de kwaliteitseisen van 1988 zijn bijna voor de volle 100 % reeds van een hoogwaardige kwaliteit RVS, dus een specifieke RVS uitlaat als die duurder is, dan de standaard uitlaat is gewoon weggegooid geld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 13:16 #1325549
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kwaliteitseisen
Beste Pierre, kun je meer vertellen over die kwaliteitseisen? 1988 lijkt me sowieso wat te ver in het verleden. mijn auto (en die van Henk ook) is uit 1997 en er is bij mij 4 jaar geleden specifiek spul voor een 940 turbo opgekomen. Maar ondanks dat wil ik die eisen wel eens nalezen, om te kijken of ik er niet alsnog wat mee kan richting leverancier van die uitlaat. RVS 'achtig' is de pijp zeer zeker niet, dat is wel duidelijk...
Maar de demper is nog wel mooi metaalkleurig. Misschien gelden die eisen alleen de demper en niet de pijp? Dat zou een fraai staaltje zijn van strikte naleving van regelgeving in dat geval.

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 13:39 #1325551
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic RVS?
Ik kan me ook niet voorstellen dat er vanaf toen alleen RVS gebruikt is. Alle uitlaten die ik onder 900's gezien heb (origineel en namaak) zijn gewoon van gealuminiseerd staal.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 15:03 #1325554
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ook al gegoogled
Ik weet dat er rond het jaar 1988 een europese richtlijn is gekomen over de kwaliteitseisen voor alle in Europa verkochte uitlaten, daarvoor mochten fabrikanten willekeurig welke staalsoort gebruiken. De vervangingsuitlaten van voor 1988 hadden gemiddeld slechts een levensduur van pakweg 3 tot 4 jaar. Alhoewel de meeste automerken bij 1e montage al weleen veel betere kwaliteit ( lees hoger RVS gehalte ) monteerde.
De huidige uitlaten moeten in ieder geval van een europees keurmerk ( CE ) voorzien zijn.
De huidige uitlaten zijn natuurlijk van gealuminiseerd staal, maar ook dat staal heeft een veel hoger chroomgehalte dan vroeger, waardoor het "roesten" vergelijkbaar tegengegaan wordt, als bij 100% RVS. De huidige uitlaten van nieuwe auto's gaan makkelijk 15 jaar mee. Het is dat ze regelmatig vervangen moeten worden, omdat ze door verkeersdrempels eronderuit gereden worden, anders zou er geen uitlaat meer verkocht worden.
De huidige uitlaten moeten in ieder geval van een europees keurmerk ( CE ) voorzien zijn.
De huidige uitlaten zijn natuurlijk van gealuminiseerd staal, maar ook dat staal heeft een veel hoger chroomgehalte dan vroeger, waardoor het "roesten" vergelijkbaar tegengegaan wordt, als bij 100% RVS. De huidige uitlaten van nieuwe auto's gaan makkelijk 15 jaar mee. Het is dat ze regelmatig vervangen moeten worden, omdat ze door verkeersdrempels eronderuit gereden worden, anders zou er geen uitlaat meer verkocht worden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 15:18 #1325555
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan zomaar kloppen
Dat had ik ook, en dus...
een <a href="/node/14279" target="_blank">Simons</a>
een <a href="/node/14279" target="_blank">Simons</a>
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 15:52 #1325557
door Gert-Jan De Jong (GAST)
Beantwoord door Gert-Jan De Jong (GAST) in topic .
Ik zou persoonlijk geeneens overwegen om een originele Volvo uitlaat te kopen. Simons, BSR of in RVS op maat laten maken is niet heel veel duurder en gaat veel langer mee. Wil je perse de originele look behouden rijd je met je auto langs een goede lasser en laat je de S-bocht in RVS namaken en aan je einddemper lassen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2011 16:03 #1325559
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De S-bocht, aka "het kinderarmpje" zou voor mij wel een must zijn. Eén van de karakteristieke dingen aan de oude Volvo's (200, 700, 900 serie). :)Maar nu alleen mn einddemper slecht is vervang ik die eerst wel even "los". RVS pas als ik vanaf de kat (of incl. de kat) moet vervangen.
Moderators: Jerry Stam