- Berichten: 1
LPT houd variabel in op LPi...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2021 00:28 #1467322
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zou niet afremmen op de motor kunnen helpen
?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2021 07:10 #1467324
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Afremmen op de motor is beter voor de afkoeling
Een waterpomp geeft bij stationair maar weinig circulatie.
Bij stationair loopt de temperatuur in de kop snel op.
Een efan die regelmatig draait zorgt ervoor dat de temperatuur onder de motorkap een flink stuk lager blijft.
Dat merken de omstanders rond de auto bij het stoplicht wel.
Bij stationair loopt de temperatuur in de kop snel op.
Een efan die regelmatig draait zorgt ervoor dat de temperatuur onder de motorkap een flink stuk lager blijft.
Dat merken de omstanders rond de auto bij het stoplicht wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
21-06-2021 09:26 #1467337
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Hoewel vaporlock weldegelijk
Hoewel vaporlock weldegelijk een probleem bij lpg kan zijn, geloof ik niet dat het hier het geval is. Of in ieder geval niet in de situatie die Rversteeg schetst; afremmen op de motor op de afslag van snelweg.
Je hebt op de snelweg dan al zo veel rijwind, dat de radiateur wel (redelijk) koel blijft want deze wordt immers continu gekoeld door de rijwind. Maar ook onder de motorkap blijft het lekker tochten met een windje van 100 km/u.
Vaporlock zou je eerder verwachten voor een stoplicht, naar een tijdje stilstaan. De temperatuur onder de motorkap kan dan lekker oplopen.
Maar net als bij benzine, blijft de pomp doordraaien, en gaat al het overtollige lpg retour richting tank. Een echte heat-soak kun je dus ook niet hebben.
Vialle heeft in het verleden echter al wel eens problemen met opwarming van de lpg gehad. De vroegere pompen hadden een dermate hoog stroomverbruik, dat deze de lpg te veel opwarmde met wat tijdelijke kuren als gevolg. De pomp is later vervangen voor een exemplaar met een lager stroomverbuik om dit tegen te gaan. Dit staat ergens in Vialle's eigen documentatie beschreven.
Je hebt op de snelweg dan al zo veel rijwind, dat de radiateur wel (redelijk) koel blijft want deze wordt immers continu gekoeld door de rijwind. Maar ook onder de motorkap blijft het lekker tochten met een windje van 100 km/u.
Vaporlock zou je eerder verwachten voor een stoplicht, naar een tijdje stilstaan. De temperatuur onder de motorkap kan dan lekker oplopen.
Maar net als bij benzine, blijft de pomp doordraaien, en gaat al het overtollige lpg retour richting tank. Een echte heat-soak kun je dus ook niet hebben.
Vialle heeft in het verleden echter al wel eens problemen met opwarming van de lpg gehad. De vroegere pompen hadden een dermate hoog stroomverbruik, dat deze de lpg te veel opwarmde met wat tijdelijke kuren als gevolg. De pomp is later vervangen voor een exemplaar met een lager stroomverbuik om dit tegen te gaan. Dit staat ergens in Vialle's eigen documentatie beschreven.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam