LPT houd variabel in op LPi...

  • Michiel Meedema
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2021 10:34 #1110729 door Michiel Meedema
LPT houd variabel in op LPi... is gemaakt door Michiel Meedema
Beste Forumleden,

Sinds lange tijd speelt het probleem dat de Volvo op LPG met het LPi systeem in houd... nou is dit inhouden vooral een effect van stotteren, net of ie van de 2 slagen 1 mist op gas... of dat ie op een pootje minder loopt... soms hersteld dit vanzelf, maar de snelste methode is even op benzine en binnen 2 minuten kan je alweer terug... Dit is een euvel dat ie al jaren heeft en niet tot grote irritatie leid (aangezien dit maar 2x per maand "kan" voorkomen), maar zou toch wel willen proberen te achterhalen waar het probleem door ontstaan...

Heeft iemand een idee waar ik het kan zoeken...?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2021 17:30 #1467283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic had de oudere Vialle
had de oudere Vialle installatie niet (toch) een filtertje dat zo nu en dan vervangen moest worden? Bougies / pomp kan natuurlijk ook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2021 10:23 #1467291 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na afremmen op de motor?
Ik heb af en toe hetzelfde fenomeen, maar alleen na wat langer afremmen op de motor, bijvoorbeeld aan het einde van de afrit van de snelweg.
Ik vermoed dat één van de injectoren soms iets nadruppelt (ook door het hoge vacuüm) en dan bevriest. Staat nog op het lijstje om opgelost te worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2021 13:00 #1467293 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Inspuitpijpjes
Had ongeveer hetzelfde en bij mij waren de inspuitpijpjes de boosdoener.
Afspraakje bij Timen maken en weet bijna zeker dat het daarna opgelost is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-06-2021 09:22 #1467302 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic leiding isoleren
Jur heeft het over koelen van de leiding, maar ik denk dat als je de LPG leiding isoleert er ook al een temperatuurdaling van de LPG optreedt? Ik denk ook dat vapour-lock een waarschijnlijke oorzaak is? Maar dat er meer usual suspects zijn, zoals de inspuitpijpjes. Eerst de leiding goed isoleren, desnoods tijdelijk, als het probleem blijft de inspuitpijpjes aanpakken?

Succes.

Gas? daar kookten we vroeger op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2021 02:59 #1467310 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Reinier
Volgens mij zou je een punt kunnen hebben. Dat is een kwestie van trial and error, gewoon proberen. De leiding isoleren is simpel, dat kun je doen met een hittebestendig koord zoals ook bij kachels wordt gebruikt om venstertjes af te dichten, vroeger toen het nog mocht gebruikte men asbestkoord. De injectoren inpakken zal weinig zin hebben, die krijgen de warmte via het inlaatspruitstuk en dat kun je moeilijk isoleren, door de isolatie zouden ze alleen maar de warmte beter vast houden. Maar ik heb wel een bericht gelezen van een Amerikaanse gasspecialist die een dikkere isolerende inlaatpakking zei te hebben gemonteerd. In hoeverre dit op waarheid berust durf ik niet te zeggen.

In mijn ogen is het probleem niet zo groot omdat het maar af en toe optreedt en het gemakkelijker is om even om te schakelen op benzine in plaats van geweldige constructies te gaan uitvoeren waar je bovendien veel tijd, moeite en geld in stopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-06-2021 09:15 #1467311 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic glas in plaats van asbest
Glasvezel koord is heel erg hittebestendig, beter voor je longen, minder prettig voor je handen (handschoenen gebruiken!). Maar daar waar het niet te heet wordt kan je ook cv leiding isolatie weer over het glas kunnen schuiven. Het moet uiteindelijk niet te vettig worden want dan brand het veel te goed.

Succes, reinier

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2021 07:37 #1467315 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Temperatuur beinvloeding
Koudere thermostaat bij een efan gekoelde lpt heeft geen enkele zin.
In de beschreven situaties staat de thermostaat al geruime tijd volledig open.

Wat je zou kunnen doen is de efan vervroegd te laten draaien en wel met een extra sensor op de onderbuis van de radiateur.

Ik doe dat bij 60 graden. Loopt de temperatuur in het hele koelsysteem te hoog op, maw je hebt geen koude buffer aan koelwater meer over, dan slaat de efan eerder aan om de koude buffer te herstellen.

In de standaard Volvo situatie loopt de temperatuur in de kop op tot 102 graden voordat de efan aanslaat. Het hele koelsysteem is dan al te warm, om directe koeling te geven bij stilstand(file, stoplicht,stad,etc..). Juist op die momenten krijg je dan een extra overshoot in tempteratuur in de kop tot boven de 110 graden.
Vervolgens een flinke temperatuur verhoging onder de motorkap,

Is je turbo dan ook nog oververhit dan hoor je het daar in de koelleiding borrelen en knetteren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2021 17:17 #1467301 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Vapour Lock
Dit kwam soms voor in de oude tijd bij carburateurmotoren. Een vapor lock (damp slot, vert.) was een gasbelletje in de benzineleiding dat kon ontstaan doordat de leiding verhit raakte door de motorwarmte. Het vormde als het ware een 'slot in de leiding'. Doordat de motor behoorlijk heet wordt bij langere tijd met hoge snelheden rijden en je snelheid minderde trad het op omdat de benzinedruk dan ineens lager werd, en de damptemperatuur hierdoor werd verlaagd. Het trad op net voor de carburateur omdat de bezinedruk laag was omdat de vlotternaald anders zou worden ingedrukt waardoor het benzineniveau in de carburateur te hoog wordt en de motor te rijk gaat lopen. In dit geval was de oplossing de leiding ver van het hete motorblok te houden. Het komt ook voor bij remleidingen, wanneer remcilinders of remklauwen te heet worden gaat het rempedaal sponzig aanvoelen, een bekend euvel in de racerij.

Ik moest hieraan denken toen ik bovenstaande klacht had gelezen en ik mijn brein over het probleem pijnigde, er van uitgaande dat in voorkomende gevallen de motor (gasklep) juist zou zijn afgesteld.

Het leek mij minder waarschijnlijk omdat bij injectiemotoren de brandstof druk hoger is waardoor, net als bij koelvloeistof het kookpunt wordt verhoogd.

Maar omdat G3 installaties met vloeibaar LPG werken dat wordt ingespoten zou dit mogelijk een oorzaak kunnen zijn. Het intrigeerde mij en ik ben de litteratuur in gedoken en heb ook gezocht op het internet. En tot mijn verbazing stuitte ik wereldwijd op gevallen van vapour lock bij direct ingespoten vloeibaar LPG.

Het zou simpel kunnen worden voorkomen, wanneer vapour lock de oorzaak is, door een thermostaat te monteren met een lagere temperatuur of door de leiding en de injector te koelen.Een oplossing die ook werd aangedragen is om een ingreep te doen in de regelkarakteristiek van motortemperatuur en instelling van de lambdasonde, dit was in enkele gevallen een oplossing voor het probleem, hoewel dit mij persoonlijk te ver zou gaan. Simpeler is om na een snelle rit bij voorbeeld op de afslag van de snelweg even om te schakelen op benzine aangezien het kookpunt hiervan hoger ligt.

Het is maar een slag in de lucht, maar zeker het proberen waard wanneer de klacht sporadisch of regelmatig optreedt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2021 17:34 #1467317 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic mooie moplossing voor je probleem.
Adrian, dat vind ik een goede oplossing voor je fileprobleem. Een vapour lock, als het er inderdaad een is, los je waarschijnlijk daarmee niet op.Je zou dan in dit geval het inlaatspruitstuk moeten koelen met een fan. En dat lijkt mij heel lastig. Maar misschien toch iets om op door te denken, hoewel het verschijnsel sporadisch voor lijkt te komen. Alhoewel, een vloeistofgekoeld inlaatspruitstuk is in combinatie met een isolerend pakkingblok ook wel erg sjiek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD