Op LPG merkbaar minder vermogen dan op benzine

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 20:33 #1463791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daniel
Daniel, ontzettend bedankt voor je interessante en uitgebreide reactie. Dat helpt zeker in het begrijpen van waar ik tegenaan loop. Op mijn vorige 850 T-5 had ik een BRC Genius gasinstallatie, die kon ook prima overweg met de standaard 225 paardjes, nauwelijks verschil merkbaar met rijden op benzine.
Ik vond die ontsteking vervroegen ook al vreemd. Op de 142 die ik ooit had inderdaad met stroboscoop erbij aan de verdeler draaien, maar dat leek me op een 940 van '97 toch onwaarschijnlijk.
Anyway, de auto rijdt stukken beter nu. Voor het moment acceptabel minimaal verschil tussen lpg en benzine. Ik ben niet iemand die hoog vermogen extreem en altijd benut.
Vind je aanbod trouwens erg sympathiek. Als ik eens in de buurt ben (dat gebeurt niet vaak) neem ik zeker even contact met je op! Nogmaals dank.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2020 01:50 #1463798 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Fijn dat ie momenteel goed
Fijn dat ie momenteel goed loopt.
Je ecu zal zich steeds steeds bij trimmen.
Enige wat je krijgt wanneer je settings tav benzine en lpg timing ver uiteen staan is dat ie na een reset eerst weer een tijd slecht loopt.
Als ie veel te veel bij moet trimmen krijg je ook een motorstoring, dan gaat je lambda lampje op je dash aan vanwege fueltrim buiten bijregelwaarden.

@Dronten,
Vogels vgi is dampgasinjectie, heeft geen lpg pomp zoals vialle lpi.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2020 14:23 #1463830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vebruik
Nog even afsluiten met verbruik. Ondanks de mitsen en maren over horizontale ondergrond, aanspreken van vermogen, meten over meerdere ritten, etc wil ik toch terugkoppelen dat het verbruik behoorlijk is verbeterd.
Waar ik voorheen over honderden kilometers (voornamelijk snelweg, steady 100 km/u op de cruise control) niet veel beter uit kwam dan 1:7, ben ik de afgelopen 350 km op een verbruik van 1:7,5 uitgekomen. Let wel: voornamelijk korte ritten, veel vlot accelereren (want ik wilde uitproberen of het vermogen op lpg nu echt was verbeterd) en zonder enige poging om heel zuinig te rijden.
Kortom: laat niemand je iets wijs maken, je moet ook met zo'n baksteen zonder al teveel moeite op 1:7,5 - 1:8 kunnen uitkomen qua gemiddeld verbruik. Is dat echt anders, dan is er iets aan de hand.

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2020 15:02 #1463831 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Mooi man!
Da's heel netjes met zo'n rijstijl. Ik heb ooit net geen 1 op 9 gehaald met m'n 940 automaat, B230FB op LPG ook. Echt als een slak en alleen maar 90 op N-wegen gereden. :D

Ondanks het feit dat m'n 960 op werkelijk alle fronten beter is, mis ik hem soms toch.. :(

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2020 18:08 #1463833 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Verbruik is met automaat
Verbruik is met automaat aanzienlijk hoger dan met een handgeschakelde 940.
Ik heb jou verbruik met mn automaat bij jou genoemde rijgedrag, dus met wat pittiger rijden 1/7 a 1/7,5.
Met rustriger rijden toch wel minder verbruik.
Heb 490.000km erop zitten.
Vergeet niet, verbruik met zomer en winter lpg is verschillend.
In de winter is het verbruik iets hoger vanwege ander butaan/propaan verhouding.

Grtz

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-11-2020 20:18 #1463834 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic 1 op 9,1
Afgelopen zaterdag op en neer naar Groningen gereden (ruim 250 km) en de gehele route heb ik mij netjes aan de snelheid gehouden. Van huis naar Zwolle is een afstand van 11 km gereden (80 km/weg over de dijk). In de bebouwde kom van Zwolle 50 km/uur en bij Zwolle de snelweg op en de cruise control op 104 km/uur gezet. In Groningen stad 10 minuten van stoplicht naar stoplicht. Terugweg idem en na 250 km weer lpg getankt bij mijn vaste tankstation: Hartholt in Windesheim . Ik heb het aantal gereden km gedeeld door het aantal liters lpg en mijn verbruik die dag kwam op : 9,1 km/liter uit. Dat is voor mij een persoonlijk record! Meestal rijd ik 1 op 7,6 en bij langere afstanden een keer 1 op 8. Ik rijd dan ook meestal kortere stukjes.
Ik rijd een Nautic Blue 940 uit 1998 LPT + MBC (170 pk) + AW71 automaat met een Vialle LPI met ruim 371.000 km op de teller. Het rijdt nog steeds als een vorst.
groet,
Pascal

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC