Op LPG merkbaar minder vermogen dan op benzine

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2020 20:13 #1110237 door V700 register
Op LPG merkbaar minder vermogen dan op benzine is gemaakt door V700 register
Toen ik mijn 940 van een ander forumlid overnam, werd me al verteld dat de auto gechipt was (ik geloof 0,9 of 1,0 bar), met aangepaste wastegate en nog wat andere aanpassingen. Dat werkt prima, en op benzine accelereert ie als een malle.
Op LPG is dat een ander verhaal: op zich best vlot, maar vooral onderin de toeren een stuk gezapiger. Het zou waarschijnlijk met opnieuw afstellen / kalibreren opgelost zijn. Het betreft overigens een Vogels G3 installatie.
Met dit verhaal vandaag naar een welbekende lpg specialist in Helvoirt geweest, waar ik voorheen ook vaker ben geweest en altijd zeer tevreden weer ben weggereden. Hij is bijna 3 uur bezig geweest met nieuwe software installeren, kalibreren, 4-gasmeting, bougies nakijken, maar het probleem is niet opgelost. Uitstoot is perfect. Alle instellingen zijn ook goed. Bougies, kabels, verdeler, bobine ook goed. Hij loopt heel mooi en netjes, zonder bokken of stotteren, maar pakt op LPG nog steeds later op. Waar je op benzine onder de 3000 toeren al met volle turbodruk als een dolle accelereert, komt die duw in de rug er op lpg beduidend later in. Pas bij 4000 toeren lijkt het allemaal goed op te pakken, daaronder is het wat gezapig.
Met zichtbare frustratie (hij vond het niet leuk dat hij het probleem niet kon oplossen) heeft deze bekende lpg specialist me de 940 weer mee naar huis gegeven. Enige mogelijkheid die er nog openstond, kreeg ik te horen, was dat de ontsteking op LPG niet (genoeg) vervroegd zou worden (vanwege tragere verbranding van LPG t.o.v. benzine). Herkent iemand dit probleem, of zijn er nog andere zaken die ik kan nakijken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2020 22:23 #1463768 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Welk merk lpg installatie zit
Welk merk lpg installatie zit er nu in?
En welke motor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 09:12 #1463773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motor / installatie
Er zit een Vogels installatie in (G3). En volgens mij is het een B230FK (standaard LPT motor, in mijn geval gechipt).
Het gekke is dat ik vanochtend bij mijn rit naar het werk het idee kreeg dat het al veel beter reed op LPG, stuk vlotter dan voorheen. Misschien is er toch een soort inleren nodig voor effect van afstellen merkbaar is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 11:38 #1463777 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ik dénk dat
Het zou kunnen dat je lambdasonde eerst een tijdje de "nieuwe" waarden moet meten en aan de hand daarvan kan regelen wat er nu moet gebeuren qua inspuiting en ontsteking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 11:48 #1463778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verbruik
Ik hou het even in de gaten de komende tijd. Het voelt al stukken beter dan dat het was in elk geval. En ik hoop dat het ook iets met het verbruik gaat doen. Tot nu toe kwam ik, ook bij veel snelwegkilometers met 100 km/u, nog niet veel gunstiger uit dan 1:7. Dat moet toch beter kunnen bij een goede afstelling, lijkt me.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 12:04 #1463779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontsteking
Nu ik het toch over verbruik heb, een dergelijk hoog verbruik op lpg (1:8 - 1:9 moet moet overwegend 100km/u cruise control op snelweg in lock-up toch haalbaar zijn) is dan toch ook wel een aanwijzing dat ontstekingstijdstip te laat is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 12:40 #1463780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic voorontsteking
Ik begrijp dat de naspecialist de voorontsteking ook iets heeft aangepast. Stond op 12, nu op 14 graden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 14:11 #1463784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG verbruik
Een "liter" LPG bevat zo'n 20% minder energie dan een liter benzine. Dus bij gelijke rijstijl is het verbruik op LPG altijd minimaal 20% hoger dan op benzine. Komt nog bij dat een benzinemotor niet specifiek voor gebruik op LPG is ontworpen, dus in de praktijk heeft die voor dezelfde prestaties dan nog iets meer dan 20% extra LPG nodig.
Zelf rij ik tussen 1:7.5 en 1:8 met een handgeschakelde LPT. Als je in jouw geval dan ook nog eens gebruik maakt van het extra vermogen door de hogere turbodruk én een automaat vind ik 1:7 nog niet zo vreemd. Echt een zuinigheidswonder gaat een redblock nooit worden.
Bereken het verbruik trouwens over meer dan één tankbeurt. Of je auto wat scheef staat bij het tanken maakt zomaar een paar liter meer of minder uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 17:56 #1463786 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik heb thuis ook nog een
Ik heb thuis ook nog een vogels installatie thuis liggen.
Nieuw zal ik die persoonlijk voor turbo motoren met hogere turbodruk niet meer kopen maar dat is je probleem niet.

Ik had op lage hele lage toeren in het begin ook iets minder power maar boven de 2000 rpm was het aardig gelijk met benzine.
Moet ff denken, is alweer 4 jaar geleden.
Heb je de goedkopere injectorrail(aeb of zo iets) of die dure japanse injectoren?
Die rail heeft een soort inspuitopeningen heb metalen inschoefbare nozzels.
Daar hebben we toen een maatje kleinere in gezet om in lage toeren meer/betere controle te verkrijgen (met succes).
Ik wilde uiteindelijk toch nog experimenteren met juist grotere maar de auto is total loss rereden.
Moet de installatie nog inbouwen in vervangende 940.
Ik weet wel dat er een 6mm toevoerslang van tank naar verdamper zat maar er beter een 8mm had kunnen zitten.
Wij hadden problemen met ook int begin wei ig power lage toeren maar ook problemen met vol gas.
Met die kleinere injectoropeningen en turbodruk op 0,5 liep het 100%.
De auto specificatie geeft aan 135 pk dus kan gasinbouwer en vogels niets verwijten.
De aanpassingen die gedaan zijn zijn samen met vogels zelf in Son gedaan.
Anders ff daarmee contact opnemen met Frank.

Ik heb ook software met interface gekocht op internet.
Kan je zelf nog finetunen.
Als je eea instelt terwijl je ecu ook nog aan het inleren is dan ben jij en je ecu continu aanpassingen aan het verrichten.
Als je een 984 ecu heb dan is ie relatie snel ingeleerd.
De ouderen hebben wat langer nodig.
Als je 100 km wisselende omstandigheden op benzine hebt gereden, dan laptop aan de gas installatie aan sluit dan kan kan je injector tijden vergelijken.

Er wordt een omrekening gemaakt naar gas injectoren.
Je ziet dus ook je benzine injectortijd terwijl je op gas rijd.
Als je op benzine overschakeld dan mag dit als het goed is niet teveel wijzigen.
Dit kan je vergelijken in closed loop (dus in deellast met lambda regeling).
Vlak stuk rustige (snel)weg en met hulp van passagier.
Als je dit ok hebt dan acceleratie testen.
De interface sofware is helder van vogels en veel instelmogelijkheden.
Ook verrijking kan volgens mij nog toegevoegd worden.

Hoe heeft je lpg specialist je ontsteking vervroegd met 2 graden?
Dit kan nl helemaal niet zomaar.
Je kan 2 aansluitpunten van je ezk (ik meen pin 18 en 19, maar dit zoek ik nog ff op) aan massa leggen waarmee je ontsteking overall 3 graden vervroegd, niet is 2 graden.
Aan verdeler draaien is zinloos, dat is niet meer sinds lh 2.4 1989.
Op lpg is meer vervroeging bij lage toeren zeer wenselijk en zal zeker helpen maar vanaf 3000 a 3500 rpm wil je dat ie gelijk ligt met benzine en bij hogere toeren is juist een veel vlakkere stijging van vervroeging gewenst t.o.v. Benzine ivm temperaturen.
Je kan natuurlijk in hele lage toeren extreem vervroegen maar je moet ook op benzine kunnen rijden.
Daarom zou ik als ik jou was echt wel aangepaste chips voor lpg plaatsen.
Daar zitten de juiste vervroegingen in weg geschreven op een veilige manier.
Ook voor je ecu is een andere chip wenselijk.
Volvo originele software is Standaard zeer rijk bij verrijking.
Bij de 984 iets minder maar bij de rest...
Op lpg wil je minder rijk rijden, te rijk mengels zorgt op lpg namelijk juist voor meer warmte, precies tegengestelde van benzine, waar juist overmatige verrijking voor verkoeling zorgt.
Geloof me, ik heb een egt sensor meteen achter de 4e cilinder in t spruitstuk.
Kleine verschillen maken veel uit.
Met mn aangepaste chips zijn gassen nu koeler op lpg maar wel 15 graden warmer op benzine dan op lpg in closed loop maar op lpg een stuk lager dan met standaard software.
Met volgas of hoge snelheid in open loop ook veel verschil.
Ik kan bv in duitsland (wel met ipd nokkenas) 200km/h rijden onder de 800 graden en laats met 220 net 830.
Totaal geen probleem dus.
Ik weet dat je dit in nederland niet kan doen, wil alleen aangeven dat eea wel ten goede komt van je 940.

Trouwens, als je de vogels software zo gelijk mogelijk hebt dan ff zekering 1 10 sec eruit en opnieuw inleren maar nu gewoon op lpg.
Met vogels niet perfect te krijgen maar je ecu regelt m wel bij zodat ie zo goed mogelijk wordt.
Onder de 1500 a 2000 ga je met landi/vogels etc niet de power krijgen die je op benzine hebt maar je kan er wel in de buurt komen.

Tip voor tuning liefhebbers.
Wil je echt veel meer boost (turbodruk) draaien dan beter iets meer investeren en een prins nemen.
Die kunnen veel beter met hoge turbodruk omgaan.
Voor lage druk en vooral atmosferische motor gewoon ee vogels oid, werkt prima.
Vialle kan ook super met hoge druk (rijd ik zelf ook) maar is gelimiteerd door je injectoren.
Het is nl erg duur om die door iets grotere te vervangen.

Lang verhaal, misschien kan je er iets mee.
Weet niet waar je woont.
Als je in de buurt bent van Roermond dan kan je wel keertje komen.
Heb ook ideale testbaan 1km van huis.

Grtz Daniel




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 20:27 #1463789 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp
Hoe is je LPG pomp, nog voldoende capaciteit beschikbaar, is dat ook gecheckt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD