B230 motor alleen op lpg rijden?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2020 18:37 #1464078
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic 3mm...
3mm van een kop af slijpen is enorm veel. Volgens de Volvo specificatie is maaximaal 1 mm toegelaten. Je komt bovendieen in d knoop met de kleppenbediening en dat heeft met een bovenliggende nokkenas, die de B23A niet heeft, ook consequenties voor de distributie, ook de kleppen komen dan dichter bij de zuigers. Wel is het een B230A maar dan nog dan moet je ook de verbrandingsruimte aanpassen. Het is simpeler een nieuwe motor te bouwen. Wil je meer compressie, koop dan een fietspomp, die zijn veel goedkoper.
Wat je wel kunt doen is de motor verwisselen voor een B230 K, dat is een ervaring geweest. Mijn 240 werd toen ineens een snellere jongen. Een maand 's avonds in de garage, andere ontsteking er in en een tussenas, eindeloos pielen om de vervroegingscurve aan te passen een het juiste ontstekingstijdstip te bepalen, M47 bak er achter, aanaangepaste koppeling en achteras...
Nee, zoiets doe ik vanwege voortschrijdend inzicht nooit meer. het is wel een sublieme wagen geworden, op benzine en LPG, hij heeft mij 480K km trouw door heel Europa gediend, maar die moeite neem ik niet meer. Mijn huidige 940 is een dijk van een wagen en oerbetrouwbaar en daar gaat het uiteindelijk over.
Wat je wel kunt doen is de motor verwisselen voor een B230 K, dat is een ervaring geweest. Mijn 240 werd toen ineens een snellere jongen. Een maand 's avonds in de garage, andere ontsteking er in en een tussenas, eindeloos pielen om de vervroegingscurve aan te passen een het juiste ontstekingstijdstip te bepalen, M47 bak er achter, aanaangepaste koppeling en achteras...
Nee, zoiets doe ik vanwege voortschrijdend inzicht nooit meer. het is wel een sublieme wagen geworden, op benzine en LPG, hij heeft mij 480K km trouw door heel Europa gediend, maar die moeite neem ik niet meer. Mijn huidige 940 is een dijk van een wagen en oerbetrouwbaar en daar gaat het uiteindelijk over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-11-2020 20:06 #1464110
door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic Jur, kun je misschien
Jur, kun je misschien aangeven wat je gedaan hebt om de vervroegingscurve aan te passen? Aangepaste koppeling en andere achteras? Andere overbrenging?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2020 00:16 #1464256
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nee, het was nodig om de verdeler te verplaatsen.
Omdat bij de 240 geen ruimte was voor de originele verdeler achter het blok hebben wij een normale verdeler vooraan links gemonteert. Ook moesten wij de tussenas van de distributie vervangen. De centrifrugaalvervroeging klopte ook niet dus deze hebben wij ook trial and error aangepast.
Met een koppeling wordt de ontsteking niet geregeld en met de achteras ook niet. Dus volstond een M47 koppeling met dito bak.
Behalve dat de 240 een logge boot is en deze geen stuurbekrachtiging had was het een dijk van een wagen. Bij Luik de helling op naar de Ardennen en op het steile stuk terugschakelen en met 230 moeiteloos omhoog.
Een vacuumpot had het ding amper, dus gewoon het brandstoffilter van een Daihatsu diesel op het schutbord gemonteerd en aangesloten en de andere zijde afgesloten.
Het luchtfilter werd aangepast omdat het niet meer onder de motorkap paste. Top in Duitsland 210 km/u, maar dat is geen pretje, de wagen is niet op de snelheid gebouwd. Het stuurde knap lullig.
Met een koppeling wordt de ontsteking niet geregeld en met de achteras ook niet. Dus volstond een M47 koppeling met dito bak.
Behalve dat de 240 een logge boot is en deze geen stuurbekrachtiging had was het een dijk van een wagen. Bij Luik de helling op naar de Ardennen en op het steile stuk terugschakelen en met 230 moeiteloos omhoog.
Een vacuumpot had het ding amper, dus gewoon het brandstoffilter van een Daihatsu diesel op het schutbord gemonteerd en aangesloten en de andere zijde afgesloten.
Het luchtfilter werd aangepast omdat het niet meer onder de motorkap paste. Top in Duitsland 210 km/u, maar dat is geen pretje, de wagen is niet op de snelheid gebouwd. Het stuurde knap lullig.
Moderators: Jerry Stam