Totale uitval LPI
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2018 12:24 #1451862
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringen
Gisteren heb ik alle 4 15A zekeringen door nieuwe vervangen en met contactspray de houders schoongemaakt. Daarna zonder problemen ruim 200km op LPG gereden. Het zal toch niet waar zijn... We kijken het nog een tijdje aan.
Tijdens het testen ook nog de 400.000 km grens doorbroken
Tijdens het testen ook nog de 400.000 km grens doorbroken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
29-12-2018 10:53 #1451901
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic 200 km
Wanneer het geval het 200 km heeft uitgehouden kan je het idee van een defecte pomp wel laten varen.
Een oorzaak kan zijn dat het de overgangsweerstanden bij contacten zijn. Bedenk wel dat zekeringen doorpiepen bij een te hoge stroom. Nooit bij een te lage. Slechte contacten maken de weerstand in de keten hoger, dus loopt er een lagere stroom.
Zekeringen die er uit vliegen doen dat bij een hogere stroom cdan de nominale. Bij voorbeeld door kortsluiting door een beschadigde isolatie, bij voorbeeld. Dus: kabelboom inspecteren.
Soms zit de stroom net tegen de maximale grens. De zekering wordt dan warm, de smeltdraad oxideert en de metaaldikte neemt af. Dit komt in het algemeen niet voor bij een goede kwaliteit zekering, de meeste bouwmarktexemplaren vertonen helaas dit verschijnsel. Goede zekeringen koop je bij de automaterialenboer of een bedrijf gespecialiseerd in auto-elektriciteit. Of bij de Volvo dealer.
Wat ook kan helpen is een zwaardere zekering, bij voorbeeld 20 Ampere in plaats van 15. Mits de draaddikte het toelaat. 2.5 mm-kwadraat is dan eigenlijk te dun, 4mm-kwadraat is dan vereist.
Verder: Zekeringhouders die open en bloot liggen vervangen door waterdichte houders, of een waterdicht zekeringkastje. Ook te koop bij watersportspecialisten (scheepsbenodigdheden).
Een oorzaak kan zijn dat het de overgangsweerstanden bij contacten zijn. Bedenk wel dat zekeringen doorpiepen bij een te hoge stroom. Nooit bij een te lage. Slechte contacten maken de weerstand in de keten hoger, dus loopt er een lagere stroom.
Zekeringen die er uit vliegen doen dat bij een hogere stroom cdan de nominale. Bij voorbeeld door kortsluiting door een beschadigde isolatie, bij voorbeeld. Dus: kabelboom inspecteren.
Soms zit de stroom net tegen de maximale grens. De zekering wordt dan warm, de smeltdraad oxideert en de metaaldikte neemt af. Dit komt in het algemeen niet voor bij een goede kwaliteit zekering, de meeste bouwmarktexemplaren vertonen helaas dit verschijnsel. Goede zekeringen koop je bij de automaterialenboer of een bedrijf gespecialiseerd in auto-elektriciteit. Of bij de Volvo dealer.
Wat ook kan helpen is een zwaardere zekering, bij voorbeeld 20 Ampere in plaats van 15. Mits de draaddikte het toelaat. 2.5 mm-kwadraat is dan eigenlijk te dun, 4mm-kwadraat is dan vereist.
Verder: Zekeringhouders die open en bloot liggen vervangen door waterdichte houders, of een waterdicht zekeringkastje. Ook te koop bij watersportspecialisten (scheepsbenodigdheden).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2018 22:49 #1451912
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vandaag heb ik ook weer zo'n
Vandaag heb ik ook weer zo'n klusje gedaan waarbij zekeringhouders voor rare verschijnselen zorgden. Een vriend kwam langs met zijn Citroen Ami uit 1969, en had last van een af en toe niet werkend achterlicht en stadslicht voor.
Mijn eerste conclusie was dat dat een zekering kon zijn: vaak zitten beide achterlichten elk op een andere zekering. Dat bleek ook hier het geval.
De zekering zelf was goed (de Ami heeft glaszekeringen die in een doosje onder de motorkap wonen).
Na een rondje alle zekeringen eruit, alle zekeringklemmen even samenknijpen voor wat meer klemkracht, en even inspuiten met contactcleaner deed niet alleen het achterlicht, maar ook het grootlicht het weer correct. De zekeringen zelf waren allemaal goed...
Mijn eerste conclusie was dat dat een zekering kon zijn: vaak zitten beide achterlichten elk op een andere zekering. Dat bleek ook hier het geval.
De zekering zelf was goed (de Ami heeft glaszekeringen die in een doosje onder de motorkap wonen).
Na een rondje alle zekeringen eruit, alle zekeringklemmen even samenknijpen voor wat meer klemkracht, en even inspuiten met contactcleaner deed niet alleen het achterlicht, maar ook het grootlicht het weer correct. De zekeringen zelf waren allemaal goed...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-01-2019 16:56 #1452456
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de volledigheid
Ik heb de 4 15A zekeringen bij de accu vervangen door nieuwe en de houder flink schoongespoten met contactspray.
Sindsdien alweer honderden kilometers op LPi gereden zonder problemen
Sindsdien alweer honderden kilometers op LPi gereden zonder problemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2019 12:17 #1458183
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer, ik had een verhaal
Jammer, ik had een verhaal getypt maar dat ging niet goed met posten. Korte versie dan maar even:
Bovenstaande gelezen, ik heb hetzelfde probleem. Alles deed het perfect tot gisteren de lpi uitviel. Ineens en helemaal.
Zekeringen getest, zijn goed en vernieuwd. Pomp draait, relais bij de tank functioneert. Wat blijft er dan nog over? Zit er op de injectie ook een relais?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Bovenstaande gelezen, ik heb hetzelfde probleem. Alles deed het perfect tot gisteren de lpi uitviel. Ineens en helemaal.
Zekeringen getest, zijn goed en vernieuwd. Pomp draait, relais bij de tank functioneert. Wat blijft er dan nog over? Zit er op de injectie ook een relais?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
14-12-2019 16:48 #1458186
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Relais bij de tank
is alleen een open-dicht afsluiter. Loopt de LPI-pomp? De druk meten/uitlezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2019 17:37 #1458187
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vermoed wel dat die het is
Ik vermoed wel dat die het is. Want hij ging van prima functioneren naar helemaal uit, thanks! Is dat een moeilijke/dure fiks?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
14-12-2019 19:35 #1458188
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic LPI-Vialle
Niets aan de gasinstallatie is moeilijk, de juiste diagnose stellen dat is andere koek
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
14-12-2019 19:40 #1458189
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Een
makkelijk systeem waarbij het moeilijk diagnose stellen is.
Makkelijk totdat het stuk gaat dus.
Makkelijk totdat het stuk gaat dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-12-2019 17:25 #1458226
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na nogmaals grondig zoeken
Na nogmaals grondig zoeken bleek de pomp onvoldoende te functioneren door gecorrodeerde klemmetjes op de aansluiting daarvan. Na een soldeer en schuursessie loopt de tank weer als een trein.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam