Totale uitval LPI

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2018 22:45 #1108396 door V700 register
Totale uitval LPI is gemaakt door V700 register
Hoi,

Vorige week op de snelweg met ongeveer 100 km/u begon mijn 940 ineens te bonken en inhouden. Na snel overschakelen op benzine deed hij het weer goed.
Sindsdien is de LPI dood. Schakel je met de hand over naar LPI dan valt de motor meteen uit. Terug naar benzine en hij rijdt weer prima.

Ik mag er dus vanuit gaan dat het geen probleem met de injectoren is. Niet allemaal tegelijk.

Ik denk aan een relais (dat hoop ik zelfs) of de pomp. Maar ik heb geen idee hoe ik die beide moet meten. Ik ben redelijk handig, maar weet niet eens waar die dingen zitten. Ik heb de versie met een dubbele tank achterin, 45 liter netto. Die zit overigens stampvol, voor de zekerheid namelijk nog getankt (metertje is kapot).

Kan ik zelf wat doen of is het beter even langs een LPG boer te gaan, TSS in Utrecht komt er hier op het forum goed vanaf en die is dichtbij voor mij.

Grt, Pom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2018 06:10 #1450583 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Zwevende zekeringen
Zou beginnen met de zwevende zekeringen nakijken bij de accu dus die 4x 15A.
Had pas ook dat in een keer de zekering van 15a voor de pomp eruit geklapt was. Vervangen en daarna ook nooit meer gebeurt.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2018 10:12 #1450590 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij mij was schoonmaken van
Bij mij was schoonmaken van de zekeringen en de zekeringhouder de oplossing, maar haal ook even het omschakelrelais eruit en maak de pootjes en relaisvoet schoon.
Beiden zitten redelijk onbeschermd in de motorruimte en hebben daardoor last van stof, vuil en vocht.
Overigens: ik heb twee auto's met LPI: in de ene zitten de zekeringen in open voetjes en dus heel onbeschermd, in de andere is een net doosje gebruikt waardoor eht probleem een stuk minder groot is. Dus even een mooi zekeringdosje voor vier zekeringen halen en installeren is wel nuttig in het eerste geval.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-11-2018 13:15 #1450595 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic luisteren
door goed te luisteren in de nabijheid van je LPG tank (evt. via 'trukje' lange schroevendraaier met 1 zijde op de tank en andere zijde aan je oor) kan je horen of de LPI pomp al dan niet draait. Indien de pomp niet draait, dan via meten van electrische bedrading vast stellen of het een electrisch of een mechanisch probleem is. En vandaar uit zoeken naar de oorzaak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2018 16:57 #1450597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp
Met je oor op de rechtertank hoor je de pomp wel draaien.
Direct na het starten op LPG draait de motor nog op benzine. In jouw geval slaat die dan nog niet af, dat is pas na overschakelen. Dat geeft je even de tijd om naar de pomp in de tank te luisteren. Als de motor afslaat, dan stopt de LPi pomp ook met draaien.
Check de zekeringen en het pomprelais. Dit pomprelais wordt rechtstreeks door de LPi computer aangestuurd en zorgt voor 12V voeding naar de pomp. Je zou ook op de tank kunnen meten.
Is er wel 12V maar draait de pomp niet, dan zit die waarschijnlijk vast en ontkom je niet aan een revisie / nieuwe pomp.
Is er geen 12V dan zou het relais kunnen haperen, de zekeringen vuil kunnen zijn of de multistekker op de LPi computer vuil zijn. Dat de meter ook al geen LPG stand aangeeft, zou daar ook op kunnen wijzen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2018 12:10 #1450608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Hiermee kan ik zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2018 12:10 #1450660 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stapje verder
Er was inderdaad 1 van de 4 zekeringen bij de accu kaduuk. Die heb ik vervangen (netjes door 15A) en daarna deed hij het weer op LPG. Een kilometer of 30... toen moest ik even inhouden voor ik kon inhalen en tijdens het inhalen ging het al ineens niet erg lekker, maar bleef nog werken.
Heel even later hetzelfde: even inhouden voor ik kon inhalen en daarna tijdens het inhalen (best rustig overigens) stopte de LPG ermee.
Ik heb de zekeringen in het donker visueel gecheckt en ze lijken alle 4 goed te zijn, maar ik moet nog meten.
LPG doet het dus weer niet.

Zekeringen gaan wel eens stuk met een reden: ik denk dat ik nu die reden moet zoeken.
Wat zou het kunnen zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2018 12:59 #1450661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp
Het lijkt er op alsof je pomp aan het overlijden is. Die gaat blijkbaar steeds zwaarder lopen waardoor die meer stroom gaat vragen. Bij inhalen gaat die even hoog toerental draaien, stroom loopt op tot boven 15A en de zekering springt. Als de druk daarna uit de leiding is verdwenen, stopt de motor er mee.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2018 17:25 #1450665 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Maar alle andere redenen voor
Maar alle andere redenen voor een hoge stroom gelden ook. Overgangsweerstanden bijvoorbeeld, dus een rondje aardklemmen schoonmaken, en ik zou in 1 keer alle vier de zekeringen vervangen, en ook daar even de contact cleaner loslaten.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2018 20:20 #1450669 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Slijtage
Die tip van Willem, vervangen van alle vier de 15 ampère zekeringen, is een hele goede. Uit ervaring weet ik dat (deze) zekeringen slijten: had ook last van vage lpi problemen, na schoonmaken van de contacten en vervanging van de zekeringen was het over.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC