Uitlaatgasmeting APK...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2018 07:43 #1450586
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda sonde
Vanmorgen ook gelezen. Volgens mij wordt hier de lambda sonde bedoeld, dus dan zijn de emissies eenvoudig weer in het gareel te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2018 10:20 #1450591
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik vraag met dat af, want een
Ik vraag met dat af, want een auto met defecte lambdasensor komt niet zomaar met vlag en wimpel door een viergastest. Je mag er toch wel van uitgaan dat de vaag omschreven 'test bij de garage' een viergastest is geweest zoals voor de auto's na 1993 verplicht bij de APK is, en niet een CO meting zoals alleen bij auto's voor 1993 wordt gedaan...
Maar het hele stukje blinkt uit door enorme vaagheden. Het lijkt daardoor meer op paniekzaaierij door de anti-autolobby dan op een enigszins fatsoenlijk stuk journalistiek.
Maar het hele stukje blinkt uit door enorme vaagheden. Het lijkt daardoor meer op paniekzaaierij door de anti-autolobby dan op een enigszins fatsoenlijk stuk journalistiek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2018 10:46 #1450592
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Tempsensor
Denk dat deze bedoeld wordt. Deze staat in relatie met probleem NOx uitstoot bij te hoge temperatuur.
Oudere auto's met efan schakelen te laat, bij te hoge temp, de fan in. Ook de 940.
Oudere auto's met efan schakelen te laat, bij te hoge temp, de fan in. Ook de 940.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
09-11-2018 12:06 #1450594
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Sluit me helemaal bij Willem
Sluit me helemaal bij Willem aan, wat een belabberd geschreven stuk.
Van enige journalistiek is in mijn ogen al helemaal geen sprake.
Zal wel door een snuffel-stagiaire zijn geschreven...
Vooral frapant is dat in het artikel "een sensor" de schuld wordt gegeven.
Terwijl de TNO in hun verslag expliciet aangeeft dat ze de oorzaak niet onderzocht hebben.
Ze beschrijven enkel en alleen een korte ongeteste theorie waarin ze vermelden dat bij stationair-toerental de uitstoot erg laag is. En dat daarom de lambda en katalysator hoogst waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Als aanbeveling geven ze aan om de EGR te onderzoeken....maar om de EGR nou simpelweg "een sensor" te noemen.....
"" De APK-meetapparatuur noch het uitlezen van de boordcomputer gaf aanwijzingen voor een defecte sensor. ""
In het onderzoek staat expliciet vermeld dat 1 van de voertuigen met verhoogde NOx een actieve OBD-code geeft voor wat betreft de EGR.
Van enige journalistiek is in mijn ogen al helemaal geen sprake.
Zal wel door een snuffel-stagiaire zijn geschreven...
Vooral frapant is dat in het artikel "een sensor" de schuld wordt gegeven.
Terwijl de TNO in hun verslag expliciet aangeeft dat ze de oorzaak niet onderzocht hebben.
Ze beschrijven enkel en alleen een korte ongeteste theorie waarin ze vermelden dat bij stationair-toerental de uitstoot erg laag is. En dat daarom de lambda en katalysator hoogst waarschijnlijk niet de oorzaak zijn. Als aanbeveling geven ze aan om de EGR te onderzoeken....maar om de EGR nou simpelweg "een sensor" te noemen.....
"" De APK-meetapparatuur noch het uitlezen van de boordcomputer gaf aanwijzingen voor een defecte sensor. ""
In het onderzoek staat expliciet vermeld dat 1 van de voertuigen met verhoogde NOx een actieve OBD-code geeft voor wat betreft de EGR.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2018 18:28 #1450614
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Maar Willem en Noppen
Wat jullie zeggen klopt allemaal wel maar denk je niet dat de gemiddelde krantlezer na 3 regels afhaakt anders ? EGR, NOx, OBD.. etc.
Voor jullie normale termen, maar voor de gemiddelde consument echt niet hoor.
Blijft wel dat een artikel moet deugen natuurlijk. Ook in J & J taal.
Voor jullie normale termen, maar voor de gemiddelde consument echt niet hoor.
Blijft wel dat een artikel moet deugen natuurlijk. Ook in J & J taal.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2018 02:57 #1450761
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Defecte sensor?
JenJ taal is nog tot daar aan toe, maar al te vaak worden er door mensen (een jurnalist is namelijk ook een mens), niet gehinderd door enige kennis en ervaring pure nekzwets losgelaten op de mensheid.
De lambdasonde is defect wanneer deze niet op lambda 1 afregelt. Bij vollast regelt de sonde iets verrijkt om het vermogen te behouden en om schade aan te hete uitlaatklepjes tegen te gaan. Regelt de sonde niet af op lambda 1 dan is-ie defect. Of er is iets wat een goed motormanagement verstoort, zoals een licht lekkende uitlaat of een lekkende vacuümslang. Iedereen kent onderhand mijn passie voor slechte massaverbindingen, dus vermeld ik die maar even niet.
Bij LPG-gebruik is het ook aan te raden om de kleppen 0.05 mm ruimer te stellen. Hierdoor blijft de klep iets langer in de zetel hangen en koelt daardoor beter. Ik heb geen noemenswaard vermogensverlies kunnen constateren en sinds ik dit doe hoeven de kleppen bij controle ook minder vaak te worden gesteld omdat een goed gekoelde (uitlaat)klep nu eenmaal minder inslaat,
Toch zijn er dan mensen die over vermogensverlies beginnen te zeuren. Mensen die de laatste druppels paardenkracht uit hun burgermansbolide wensen te persen. Heb ik een goede raad voor, koop een wagen met een zwaardere motor, dan haal je minder krampachtig hogere prestaties...
De lambdasonde is defect wanneer deze niet op lambda 1 afregelt. Bij vollast regelt de sonde iets verrijkt om het vermogen te behouden en om schade aan te hete uitlaatklepjes tegen te gaan. Regelt de sonde niet af op lambda 1 dan is-ie defect. Of er is iets wat een goed motormanagement verstoort, zoals een licht lekkende uitlaat of een lekkende vacuümslang. Iedereen kent onderhand mijn passie voor slechte massaverbindingen, dus vermeld ik die maar even niet.

Bij LPG-gebruik is het ook aan te raden om de kleppen 0.05 mm ruimer te stellen. Hierdoor blijft de klep iets langer in de zetel hangen en koelt daardoor beter. Ik heb geen noemenswaard vermogensverlies kunnen constateren en sinds ik dit doe hoeven de kleppen bij controle ook minder vaak te worden gesteld omdat een goed gekoelde (uitlaat)klep nu eenmaal minder inslaat,
Toch zijn er dan mensen die over vermogensverlies beginnen te zeuren. Mensen die de laatste druppels paardenkracht uit hun burgermansbolide wensen te persen. Heb ik een goede raad voor, koop een wagen met een zwaardere motor, dan haal je minder krampachtig hogere prestaties...
Moderators: Jerry Stam