Uitlaatgasmeting APK...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2018 18:36 #1108392
door V700 register
Uitlaatgasmeting APK... is gemaakt door V700 register
vanmorgen (eindelijk) naar de (
APK kunnen gaan na reparatiewerkzaamheden met veel oponthoud en weer nwe problemen erbij.
Op het analyseapparaat (hoe dat ding ook heet) van de uitlaatgassen werd vastgesteld (stationair en verhoogd toerental): CO 0,00% en HC <6ppm, lambda waarde ergens 1,0002 of zo, vrijwel 1. Ik vroeg de keurmeester of die waarden juist zijn. Ja was het antwoord, en die zijn heel prima! De waardes zijn gemeten met LPG als brandstof.
Dat dacht ik ook. Heeeel goede waarden zelfs en dat voor een "oude" 960 type II uit '96. De motor is een B6254F met kat, EGR, LPi en een Motronic 4.4 ECU.
De HC en CO zijn erg laag en tegenwoordig wordt de limiet uitgedrukt in g/km voor de HC. Iemand een idee hoe de ppm om te rekenen naar de HC? Dat is lastig omdat je moet weten hoeveel dat ding uitstoot per km. Mss voldoet hij nog wel aan de huidige strenge normen voor nwe auto''?

Op het analyseapparaat (hoe dat ding ook heet) van de uitlaatgassen werd vastgesteld (stationair en verhoogd toerental): CO 0,00% en HC <6ppm, lambda waarde ergens 1,0002 of zo, vrijwel 1. Ik vroeg de keurmeester of die waarden juist zijn. Ja was het antwoord, en die zijn heel prima! De waardes zijn gemeten met LPG als brandstof.
Dat dacht ik ook. Heeeel goede waarden zelfs en dat voor een "oude" 960 type II uit '96. De motor is een B6254F met kat, EGR, LPi en een Motronic 4.4 ECU.
De HC en CO zijn erg laag en tegenwoordig wordt de limiet uitgedrukt in g/km voor de HC. Iemand een idee hoe de ppm om te rekenen naar de HC? Dat is lastig omdat je moet weten hoeveel dat ding uitstoot per km. Mss voldoet hij nog wel aan de huidige strenge normen voor nwe auto''?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2018 09:45 #1450529
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Knappe cijfers in elk geval!
Knappe cijfers in elk geval! Het geeft weer eens aan dat LPG toch wel de schoonste fossiele brandstof is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2018 13:40 #1450536
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omrekenen
Ik denk niet dat je kunt omrekenen. De uitstoot per km wordt bepaald in een bepaalde rijcyclus met allerlei verschillende situaties zoals optrekken en constante snelheid. Dat is wel wat anders dan een meting met onbelaste motor stationair en verhoogd toerental.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
07-11-2018 18:03 #1450544
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Kleine nuance
Lpg ontstaat bij productie en behandeling van aardgas en aardolie en is dus een fossiele brandstof. Tegenwoordig wordt ongeveer 60% van de lpg gewonnen uit gasvelden tegen 40% uit raffinage van olie.
Bron Wikipedia.
Dus LPG is bij verbranding zeker schoon. Dat klopt wel.
Vergeet alleen niet dat er wel aardolie voor gewonnen moet worden. En 60 % komt uit gasvelden. Dus aardgas rijden helpt aardbevingen veroorzaken.
Bron Wikipedia.
Dus LPG is bij verbranding zeker schoon. Dat klopt wel.
Vergeet alleen niet dat er wel aardolie voor gewonnen moet worden. En 60 % komt uit gasvelden. Dus aardgas rijden helpt aardbevingen veroorzaken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2018 23:18 #1450561
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het punt is
Het punt is dat ik mij afvroeg bij al die nieuwe Euro 4, 5 en 6 benzine motoren is hoe men de uitstoot bij de APK keurt. Dus: werkt zo'n nwe Euro 5 motor nog wel volgens de normen toen ie uit de fabriek rolde en hoe controleert men dat bij de APK? Alles in verband met die lage emissie zones zoals Antwerpen en zo. Er kan van alles mis gaan met zo'n nwe Euro 5 motor, men kijkt alleen naar het bouwjaar. Niet naar wat ie presteert om de stad in te mogen.
Het is heel goed mogelijk dat een "oude" grote motor met veel inhoud, weinig pk's koel draait en dus weinig NOx en HC uitstoot als in dat laatste geval ook de ontsteking top in orde is. Dat is ie: allen bobines vervangen. Ik zeg weinig pk's omdat men tegenwoordig 200pk haalt uit een 1,6ltr turbo. Dat ding draait heel heet met alle gevolgen voor de NOx.
Weet iemand wat de APK eisen zijn voor de nwe Euro 4..6 motoren mbt de uitstoot? Daar moet een norm voor zijn. Die auto's moeten schoon blijven zeg maar. En: er zijn ook oude auto's die aan die APK norm voldoen. Zeker als ze bedoeld waren voor de Amerikaanse markt.
Het is heel goed mogelijk dat een "oude" grote motor met veel inhoud, weinig pk's koel draait en dus weinig NOx en HC uitstoot als in dat laatste geval ook de ontsteking top in orde is. Dat is ie: allen bobines vervangen. Ik zeg weinig pk's omdat men tegenwoordig 200pk haalt uit een 1,6ltr turbo. Dat ding draait heel heet met alle gevolgen voor de NOx.
Weet iemand wat de APK eisen zijn voor de nwe Euro 4..6 motoren mbt de uitstoot? Daar moet een norm voor zijn. Die auto's moeten schoon blijven zeg maar. En: er zijn ook oude auto's die aan die APK norm voldoen. Zeker als ze bedoeld waren voor de Amerikaanse markt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
08-11-2018 00:48 #1450566
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Vind het maar
moeilijk te volgen wat je nu wilt weten eigenlijk of vertellen.
Hoe meet men de uitstoot bij nieuwe motoren ? Ik denk op dezelfde manier als bij oude motoren alleen gelden er andere normwaarden.
Apk Eisen zijn vast op de RDW site te vinden.
En oude auto's die aan de APK norm moeten voldoen ? Dat kan maar dan is er sprake van een andere norm dan voor nieuwe auto's. Er is dus geen "de norm". Er zullen meerdere normen zijn.
Hoe meet men de uitstoot bij nieuwe motoren ? Ik denk op dezelfde manier als bij oude motoren alleen gelden er andere normwaarden.
Apk Eisen zijn vast op de RDW site te vinden.
En oude auto's die aan de APK norm moeten voldoen ? Dat kan maar dan is er sprake van een andere norm dan voor nieuwe auto's. Er is dus geen "de norm". Er zullen meerdere normen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 41
08-11-2018 00:54 #1450567
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Moderne motoren meten zelf
En ze slaan afwijkingen op in het geheugen.
Een recente auto hoeft dus niet gemeten te worden met de uitlaatgasmeter.
Gewoon uitlezen.
Zie deze tekst;
De APK-regelgeving is in 2012 herzien. Eén van de nieuwe regels is het verplicht uitlezen met een EOBD scanner tijdens de APK. Dit houdt in dat voertuigen die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten een emissiemeting moeten krijgen. Deze regelgeving geldt voor zowel benzinevoertuigen, dieselvoertuigen als ook voor hybride voertuigen.
Een recente auto hoeft dus niet gemeten te worden met de uitlaatgasmeter.
Gewoon uitlezen.
Zie deze tekst;
De APK-regelgeving is in 2012 herzien. Eén van de nieuwe regels is het verplicht uitlezen met een EOBD scanner tijdens de APK. Dit houdt in dat voertuigen die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten een emissiemeting moeten krijgen. Deze regelgeving geldt voor zowel benzinevoertuigen, dieselvoertuigen als ook voor hybride voertuigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
08-11-2018 01:02 #1450568
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Tsja
Vraag is hoelang dat nog zo blijft na het gesjoemel van de autofabrikanten die dus eigenlijk hun eigen waar keuren op deze wijze en daar trapt de overheid in blijkt dus weer.
Maar je zegt "hoeft niet gemeten te worden" maar ook dat ze "een emissiemeting moeten krijgen" .
Ik volg het niet.
Maar je zegt "hoeft niet gemeten te worden" maar ook dat ze "een emissiemeting moeten krijgen" .
Ik volg het niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2018 16:21 #1450572
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gesjoemel
Dat eigen waar keuren klopt niet helemaal. De overheid (bij ons de RDW) meet van alle modellen de totale uitstoot over een bepaald, nauwkeurig omschreven traject. Dat was nou precies het gesjoemel: de hele testcyclus en de omstandigheden (bijv. temperatuur) zijn zo precies omschreven dat de electronica in de auto kon herkennen dat die op de proefbank stond. Die ging dan over op een speciale schone modus en kwam zo aan mooie lage emissiewaardes. De rest van de tijd draait de motor gewoon in de alledaagse smerige modus. Willens en wetens de boel oplichten dus.
Moderne auto's meten zelf of de motor en het hele nabehandelingssysteem nog goed werkt en slaan die gegevens op. Als alles nog binnen grenswaarden goed werkt, wordt er van uitgegaan dat de emissies voldoen aan de eisen, zoals bij de typegoedkeuring is vastgesteld en is een individuele emissiemeting niet nodig.
Bij onze Volvo's worden alleen de emissies gecontroleerd bij stationair en onbelast verhoogd toerental. Dat kan best schoon zijn, maar wie weet wat er in werkelijkheid tijdens zo'n rijcyclus allemaal uitkomt? Daar zit bijvoorbeeld ook een stukje optrekken in.
Moderne auto's meten zelf of de motor en het hele nabehandelingssysteem nog goed werkt en slaan die gegevens op. Als alles nog binnen grenswaarden goed werkt, wordt er van uitgegaan dat de emissies voldoen aan de eisen, zoals bij de typegoedkeuring is vastgesteld en is een individuele emissiemeting niet nodig.
Bij onze Volvo's worden alleen de emissies gecontroleerd bij stationair en onbelast verhoogd toerental. Dat kan best schoon zijn, maar wie weet wat er in werkelijkheid tijdens zo'n rijcyclus allemaal uitkomt? Daar zit bijvoorbeeld ook een stukje optrekken in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
09-11-2018 06:13 #1450584
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Artikeltje
Kwam toevallig dit artikeltje tegen. Niet echt over LPG maar beschrijft wel dat de waardes wat “vaag” kunnen zijn in de echte praktijk.
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ben...le-diesel~b371f2e86/
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ben...le-diesel~b371f2e86/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam