Kan niet tanken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 11:19 #1448374
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk
verhaal; ik zal eerst eens proberen om met een lange schroevendraaier voorzichtig de druk in de vulslang te verminderen. Zoek ik wel ff een rustig plekje voor op om mens en niet nodeloos nerveus te maken. Wordt vervolgd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 14:28 #1448376
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hamer
Ik rijd als dagelihkse auto een Clio op LPG en daar heb ik dit probleem ook een keer mee ervaren, gewoon in Nederland. Ik heb met een rubberen hamer wat voorzichtige tikken rondom op de bovenkant van de ringtank gegeven en daarna kon ik weer tanken. Ik zou eerst dat proberen voordat je met ern schroevendraaier in de vuller gaat porren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-08-2018 00:15 #1448422
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En gelukt
Vanmiddag het ventiel in de tankopening ingedrukt tot er geen gas meer uitt kwam. Dat ging best snel trouwens. Toen naar de pomp om te kijken of ik nu wel gas kon tanken. De eerste liter duurde erg lang, maar na ongeveer een minuut of twee begon het gas gewoon de tank in te stromen. Inmiddels rij ik dus weer op lpg en dat geeft een gerust gevoel. Allemaal bedankt voor jullie oplossingen en goede raad.
Groeten,
Steef
Groeten,
Steef
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2018 08:08 #1448443
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Wat een primitieve maatregelen...
Door de warmte kan een vloeistof uitzetten. Daarom kan de druk in de vulslang behoorlijk oplopen. En zeker in de zomer en in landen als Spanje. Vandaar dat de vuldruk van de pomp wel eens te laag kan zijn.
In plaats van prehistorische maatregelen met hamers en schroevendraaiers is er een methode die ontwikkeld is toen de mens door de evolutie het Neanderthalertijdperk ontgroeide.
In een later tijdperk, ik meen in de middeleeuwen, werd het verlagen van de druk bewerkstelligt door de voiture even in de diepvriezer te zetten. Maar dit kostte ook behoorlijk veel tijd en inspanning.
Tegenwoordig, wanneer het tanken niet wil lukken:
De pompslang ontkoppelen waardoor er wat gas ontsnapt en de druk vermindert. Daarna weer aansluiten en tanken. Eventueel een keer herhalen. Succes gegarandeerd..
In plaats van prehistorische maatregelen met hamers en schroevendraaiers is er een methode die ontwikkeld is toen de mens door de evolutie het Neanderthalertijdperk ontgroeide.
In een later tijdperk, ik meen in de middeleeuwen, werd het verlagen van de druk bewerkstelligt door de voiture even in de diepvriezer te zetten. Maar dit kostte ook behoorlijk veel tijd en inspanning.
Tegenwoordig, wanneer het tanken niet wil lukken:
De pompslang ontkoppelen waardoor er wat gas ontsnapt en de druk vermindert. Daarna weer aansluiten en tanken. Eventueel een keer herhalen. Succes gegarandeerd..
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
17-08-2018 09:23 #1448448
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Dat klinkt leuk, maar als het
Dat klinkt leuk, maar als het de eerste klep (die nét achter de vulnippel) is die roet in het eten gooit gaat dat met de slang niet op. Dat had heb ik ook meerdere keren geprobeerd. Het gas wat je dan ziet ontsnappen is wat uit de slang en vulnippel komt.
Toegegeven; het is geen fraaie methode om die klep in te drukken... maar heeft mij in het verleden al vaak geholpen waar al het andere faalde.
Het is al eerder gezegd; een schroevendraaier kan de klep mogelijk beschadigen. Met die reden heb ik op vakantie altijd een iets wat toegetakelde pollepel mee op vakantie.
Toegegeven; het is geen fraaie methode om die klep in te drukken... maar heeft mij in het verleden al vaak geholpen waar al het andere faalde.
Het is al eerder gezegd; een schroevendraaier kan de klep mogelijk beschadigen. Met die reden heb ik op vakantie altijd een iets wat toegetakelde pollepel mee op vakantie.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2018 11:35 #1448457
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Tja Noppen
Grappig, wij hebben het wel over dezelfde klep en de druk die er achter zit....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2018 15:09 #1448462
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Druk of mechanisch
Als het vulpistool de terugslagklep mechanisch openduwt, dan kan één of meer keren los te koppelen de druk in de vulslang verlagen. Als de klep door de druk van de pomp wordt opengeduwd, heeft dat geen zin.
Ik heb al honderden keren gas getankt, maar daar nog nooit op gelet. Ik zal de volgende keer eens in het vulpistool kijken. Ik vermoed dat Jur wel eens gelijk kon hebben, want waar zou anders dat kleine beetje LPG vandaan komen als je ontkoppelt zonder te hebben getankt?
Ik heb al honderden keren gas getankt, maar daar nog nooit op gelet. Ik zal de volgende keer eens in het vulpistool kijken. Ik vermoed dat Jur wel eens gelijk kon hebben, want waar zou anders dat kleine beetje LPG vandaan komen als je ontkoppelt zonder te hebben getankt?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2018 15:30 #1448464
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic In Nederland
In Nederland zal die denk ik inderdaad mechanisch worden ingedrukt. Maar in het buitenland lees de Duitse of Italiaanse nippel zeker niet aangezien je er daar nog een nippel extra in schroeft kan die nooit de klep indrukken. Of er moet een of ander lange spriet in zitten die qua lengte kan verschillen want de combinatie NL nippel + verloop is natuurlijk langer dan alleen een duitse koppeling dus zou de spriet in lengte moeten kunnen verschillen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2018 12:17 #1448480
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geprobeerd, maar zonder resultaat.
Ha Jur,
Jouw methode heb ik een aantal maal geprobeerd, maar dat gaf geen enkel resultaat. Uiteindelijk heb ik het ventiel in de vulopening ingedrukt met een dikke houten satéprikker, en dat werkte wel. Dus gewoon zonder “prehistorische maatregelen ”. Soms zijn simpele werktuigen uitermate geschikt om problemen op te lossen.
Groeten,
Steef
Jouw methode heb ik een aantal maal geprobeerd, maar dat gaf geen enkel resultaat. Uiteindelijk heb ik het ventiel in de vulopening ingedrukt met een dikke houten satéprikker, en dat werkte wel. Dus gewoon zonder “prehistorische maatregelen ”. Soms zijn simpele werktuigen uitermate geschikt om problemen op te lossen.
Groeten,
Steef
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-08-2018 09:47 #1448508
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De klep in de auto wordt niet
De klep in de auto wordt niet mechanisch bediend.
Die gaat enkel en alleen open door eventuele gasdruk.
De koppeling op de slang van het tankstation heeft wél een mechanisch bediende klep. Zodra je het de hendel omhaalt wordt de slang door middel van de bajonet sluiting op de nippel gedrukt, en opent de klep van de slang zich.
Deze klep zit er omdat anders de complete inhoud van de slang geloosd wordt wanneer je deze loskoppelt, en dat is een aanzienlijke gaswolk! Als je de slang alleen koppelt en ontkoppelt dan vult enkel en alleen de nippel zich met gas. Dit is dan ook het kleine gaswolkje wat je bij het tanken ziet.
Die gaat enkel en alleen open door eventuele gasdruk.
De koppeling op de slang van het tankstation heeft wél een mechanisch bediende klep. Zodra je het de hendel omhaalt wordt de slang door middel van de bajonet sluiting op de nippel gedrukt, en opent de klep van de slang zich.
Deze klep zit er omdat anders de complete inhoud van de slang geloosd wordt wanneer je deze loskoppelt, en dat is een aanzienlijke gaswolk! Als je de slang alleen koppelt en ontkoppelt dan vult enkel en alleen de nippel zich met gas. Dit is dan ook het kleine gaswolkje wat je bij het tanken ziet.
Moderators: Jerry Stam