Kan niet tanken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 18:50 #1108124
door V700 register
Kan niet tanken is gemaakt door V700 register
Ha volvovrienden,
Ik ben op vakantie in Spanje en het lukt me niet om lpg in mijn tank te krijgen. Tanken in Frankrijk was geen probleem, maar in Spanje wil het maar niet lukken. Volgens de man bij het Repsol tankstation zou het zo kunnen zijn dat de vuldruk in Spanje lager ligt, waardoor er geen gas in de tank wil stromen. Dat lijkt mij niet logisch want twee jaar geleden leverde gas tanken in Spanje geen enkel probleem op.
Nu las ik op het forum dat de 80% begrenzer vast kan zitten en dat dat ervoor zorgt dat je niet kunt tanken. Ik heb een vialle lpi-systeem met een ringtank op de plaats van het reservewiel. Ga ik in het wildeweg lopen meppen op de tank of op de afdekplaat van de pomp of is er een handige oplossing voor mijn probleem?
Groeten,
Steef
Ik ben op vakantie in Spanje en het lukt me niet om lpg in mijn tank te krijgen. Tanken in Frankrijk was geen probleem, maar in Spanje wil het maar niet lukken. Volgens de man bij het Repsol tankstation zou het zo kunnen zijn dat de vuldruk in Spanje lager ligt, waardoor er geen gas in de tank wil stromen. Dat lijkt mij niet logisch want twee jaar geleden leverde gas tanken in Spanje geen enkel probleem op.
Nu las ik op het forum dat de 80% begrenzer vast kan zitten en dat dat ervoor zorgt dat je niet kunt tanken. Ik heb een vialle lpi-systeem met een ringtank op de plaats van het reservewiel. Ga ik in het wildeweg lopen meppen op de tank of op de afdekplaat van de pomp of is er een handige oplossing voor mijn probleem?
Groeten,
Steef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 19:29 #1448360
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Druk buitenvuller
Heb ook wel eens gelezen dat dit kan komen door de druk in de buitenvuller. Wat dan kan helpen is met een lange schroevendraaier oid even wat gas laten ontsnappen door het ventiel in te drukken.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 20:00 #1448361
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Hoeveel nog in tank?
Hoeveel lpg zit er nog in je tank? Had soortgelijk probleem deze vakantie in Italië. Ook bovengenoemd ‘trukje’ uitgevoerd maar hielp niet bij dat tankstation. Toen tank verder leeg was (lees: nog paar liter erin) ging t wel weer (al was t in t begin tergend langzaam). Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat t ook bij een ander tankstation was. Mogelijk heeft t (dus?) iets te maken met de ‘restdruk’ die mogelijk lager is wanneer er minder lpg in de tank zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 21:57 #1448362
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe laat ik
die druk dan ontsnappen? Ik heb een buitenvuller waar altijd een adapter op moet worden gedraaid om te kunnen tanken. Dat lijkt omslachtig, maar voorlopig zit mijn vulaansluiting netjes achter mijn tankklepje weggewerkt.
De tank is volgens de viallemeter bijna op reserve want het laatste (rode) balletje is bijna bereikt. Met mijn kleine tankinhoud betekent dat dat ik ongeveer 30 liter kan tanken.
De tank is volgens de viallemeter bijna op reserve want het laatste (rode) balletje is bijna bereikt. Met mijn kleine tankinhoud betekent dat dat ik ongeveer 30 liter kan tanken.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 23:39 #1448364
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Klepje indrukken
In de aansluiting waar je je buitenvuller in draait zit in t midden (van t gat met schroefdraad er omheen) een (deuk) klep die je kan indrukken. Dat indrukken gebeurt bij t tanken automatisch door de druk van de lpg tankinstallatie (dus van t tankstation). Je kan die klep ook zelf indrukken, maar omdat er dan lpg naar buiten komt (en dus van vloeibaar overgaat in gasvorm; dus koud is / wordt !!) doe je dit via een lange schroevendraaier. Wat er vrij komt lijkt op wat er gebeurt na t ontkoppelen bij regulier tanken, alleen dat wat heftiger.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2018 23:50 #1448365
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel,
Dan ga ik dat morgen eens proberen met een lange schroevendraaier of iets dergelijks.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 01:01 #1448367
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Druk is temperatuur afhankelijk
De druk van lpg is afhankelijk van oa. de temperatuur. Een andere andere variabele is de verhouding tussen propaan en butaan (de belangrijkste gassen in lpg mengsel). Zie bijv ook:
www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/85384-druk-lpg/
(tabel in onderste posting waarbij het verloop van de drukontwikkeling van propaan uiteen gezet wordt).
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 01:21 #1448368
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Opletten bij schroevendraaier ‘truk’!!!!!
Lpg is en blijft een brandstof, dus wel even goed opletten en erg voorzichtig zijn bij bijv. ‘De truk met de schroevendraaier’ . Lpg in dampvorm is uiterst brandbaar!!! Dus opletten!!! Denk bijv. Aan warme uitlaat, en evt. Vonken (ook van statische electriciteit!).
‘Leuk /leerzaam’ artikel is bijv.: www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h020.pdf
‘Leuk /leerzaam’ artikel is bijv.: www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/h020.pdf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 09:45 #1448370
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vulslang
Tussen tank en buitenvuller zit een tussenslang. Aan de tankzijde zit een terugslagklep die er voor zorgt dat bij een scheur in de slang de tank niet (in je auto) leegloopt. Aan de buitenvulzijde zit een terugslagklep die er voor zorgt dat de inhoud van de tussenslang niet leegloopt als je vulkoppeling losmaakt. (het kleine beetje gas dat ontsnapt bij het losmaken van de vulkoppeling is het gas uit de vulkoppeling zelf).
Het klopt dat de gasdruk afhankelijk is van de temperatuur, maar dan vooral in de tank waar altijd gasvormig gas boven het maximaal 80% vloeibaar gas hangt. De slang is voor 100% gevuld met vloeibaar LPG en zit gevangen tussen de beide terugslagkleppen. Die druk kan daarom best hoger zijn dan de dampdruk van LPG bij een bepaalde temperatuur.
Het opgesloten gas kan niet weg richting buitenvuller, alleen richting tank. Je hebt een beetje druk nodig om de terugslagklep tegen de veerdruk plus tankdruk open te duwen. Als de vuldruk van de gaspomp net wat lager is dan de tankdruk+veerdruk, dan zal tanken niet lukken, zeker niet als de terugslagklep ook nog wat stroef beweegt.
Je zou kunnen proberen te tanken als de temperatuur in de tank lager is ('s morgen vroeg), dan is de tankdruk lager.
Je zou inderdaad ook de terugslagklep aan de buitenvuller kant even open kunnen drukken, zodat er iets druk kan ontsnappen. De terugslagklep op de tank zorgt er voor dat er geen gas uit de tank zelf kan ontsnappen, dus als de tussenslang leeg is, komt er geen gas meer uit. Het lijkt misschien of er heel wat gas uitkomt, maar 1 ltr vloeibaar gas geeft 200 ltr gasvormig gas. Ik zou het niet bij het pompstation doen, daar reageren ze nogal eens paniekerig op een wolkje gas.
Je kunt natuurlijk ook een ander pompstation zoeken waar iets meer druk op de vulleiding staat. Het gebeurt mij in Nederland ook wel eens dat ik er geen gas in krijg. Soms is pomp wisselen op het pompstation al voldoende.
Het klopt dat de gasdruk afhankelijk is van de temperatuur, maar dan vooral in de tank waar altijd gasvormig gas boven het maximaal 80% vloeibaar gas hangt. De slang is voor 100% gevuld met vloeibaar LPG en zit gevangen tussen de beide terugslagkleppen. Die druk kan daarom best hoger zijn dan de dampdruk van LPG bij een bepaalde temperatuur.
Het opgesloten gas kan niet weg richting buitenvuller, alleen richting tank. Je hebt een beetje druk nodig om de terugslagklep tegen de veerdruk plus tankdruk open te duwen. Als de vuldruk van de gaspomp net wat lager is dan de tankdruk+veerdruk, dan zal tanken niet lukken, zeker niet als de terugslagklep ook nog wat stroef beweegt.
Je zou kunnen proberen te tanken als de temperatuur in de tank lager is ('s morgen vroeg), dan is de tankdruk lager.
Je zou inderdaad ook de terugslagklep aan de buitenvuller kant even open kunnen drukken, zodat er iets druk kan ontsnappen. De terugslagklep op de tank zorgt er voor dat er geen gas uit de tank zelf kan ontsnappen, dus als de tussenslang leeg is, komt er geen gas meer uit. Het lijkt misschien of er heel wat gas uitkomt, maar 1 ltr vloeibaar gas geeft 200 ltr gasvormig gas. Ik zou het niet bij het pompstation doen, daar reageren ze nogal eens paniekerig op een wolkje gas.
Je kunt natuurlijk ook een ander pompstation zoeken waar iets meer druk op de vulleiding staat. Het gebeurt mij in Nederland ook wel eens dat ik er geen gas in krijg. Soms is pomp wisselen op het pompstation al voldoende.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2018 09:53 #1448371
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, kijk wel uit dat je
Hallo, kijk wel uit dat je geen beschadiging aan de klep aanbrengt, met een schroevendraaier heb je er zo een kras op je klepje!
Groetjes Kasper
Groetjes Kasper
Moderators: Jerry Stam