LPGaat niet meer zo lekker
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 11:27 #1447900
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Maar
Dat was destijds wel afhankelijk welk merk wagen je reed JP.
Een VW kever in die jaren kon je aan het eind van de dag maar beter terug zetten op benzine.
Na een nacht stilstand op gas proberen te starten was een ramp.
Groeten,
Ton.
Een VW kever in die jaren kon je aan het eind van de dag maar beter terug zetten op benzine.
Na een nacht stilstand op gas proberen te starten was een ramp.
Groeten,
Ton.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 13:04 #1447905
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, een kever..
Ik praat over een automobiel, de 142 europa (alias kale bak) met een 90 liter LPG tank. Alleen in de strenge winter was het een probleem, omdat de benzine installatie niet goed meer was. Ach ja, vrouger

- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2018 16:14 #1447922
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Grappig! Mijn vader reed rond
Grappig! Mijn vader reed rond 1980 een 244DL (van 1979, twee stuks gehad) op gas. Als hij vergeten was aan het eind van de dag op benzine terug te schakelen, kon mijn moeders benzine-142 er 's morgens met een touwtje voor, want het ding was met geen mogelijkheid meer te starten. En dat was dus met een jonge dealer-onderhouden auto met door Volvo geleverde gasinstallatie, waarschijnlijk van Necam. Onze eerste LPG auto met buitenvuller: 1978 zat nog in de kofferbak.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 00:19 #1447936
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Hmm
Ok, Snap nu wat je bedoelt.
Het is toch goed voor gas-auto's om af en toe op benzine te rijden ?
Lees wel vaker dat gas-rijders balen van elke cc benzine die er soms toch doorheen gaat . Kost geld. Maar een auto die nooit op benzine rijdt kost ook geld aan allerlei reparaties extra. Pennywise..Pound foolish ?
Of zie ik dit verkeerd ?
Het is toch goed voor gas-auto's om af en toe op benzine te rijden ?
Lees wel vaker dat gas-rijders balen van elke cc benzine die er soms toch doorheen gaat . Kost geld. Maar een auto die nooit op benzine rijdt kost ook geld aan allerlei reparaties extra. Pennywise..Pound foolish ?
Of zie ik dit verkeerd ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 08:47 #1447944
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine
Op zich is het van belang dat je benzine systeem regelmatig gebruikt wordt. Dat leerde ik in Duitsland waar mijn volvo LPG-loos stond met een redelijk volle benzinetank..
Alleen ging het in mijn vorige volvo wel erg snel en omdat de benzinemeter niet altijd optimaal werkte (Nu ook weer niet trouwens) heb ik toch wel een keer of wat moeten bijtanken vanuit een jerrycan. Overigens is de uitstoot van benzine slechter dan LPG, zeker bij een koude motor. Nu rijd ik zo af en toe met een warme motor op benzine, juist om het systeem goed te houden.
Alleen ging het in mijn vorige volvo wel erg snel en omdat de benzinemeter niet altijd optimaal werkte (Nu ook weer niet trouwens) heb ik toch wel een keer of wat moeten bijtanken vanuit een jerrycan. Overigens is de uitstoot van benzine slechter dan LPG, zeker bij een koude motor. Nu rijd ik zo af en toe met een warme motor op benzine, juist om het systeem goed te houden.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 09:22 #1447946
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het enige wat je daar
Het enige wat je daar misschien mee op peil houdt zijn de benzine injectoren.
Al het andere spul draait gewoon volle bak mee wanneer je op LPG rijdt.
Je pomp blijft gewoon draaien, en blijft benzine rond pompen in je leidingen. En ook je brandstofdrukregelaar blijft gewoon zijn werk doen. Het enige wat er niet gebeurd is dat je injectoren benzine inspuiten.
Stukken op benzine rijden om de boel "goed" te houden? Lijkt mij dus wat overbodig...
Waar je wel op kan letten is dat je niet te lang met dezelfde benzine rond rijdt, maar ook zeker niet te lang met weinig benzine. Maar denk dat de gemiddelde gebruiker toch wel +- elke 3 a 4 maanden benzine moet tanken. Zeker bij dagelijks gebruik, en al helemaal in de winter wanneer het langer duurt voor de boel over gaat op LPG.
Al het andere spul draait gewoon volle bak mee wanneer je op LPG rijdt.
Je pomp blijft gewoon draaien, en blijft benzine rond pompen in je leidingen. En ook je brandstofdrukregelaar blijft gewoon zijn werk doen. Het enige wat er niet gebeurd is dat je injectoren benzine inspuiten.
Stukken op benzine rijden om de boel "goed" te houden? Lijkt mij dus wat overbodig...
Waar je wel op kan letten is dat je niet te lang met dezelfde benzine rond rijdt, maar ook zeker niet te lang met weinig benzine. Maar denk dat de gemiddelde gebruiker toch wel +- elke 3 a 4 maanden benzine moet tanken. Zeker bij dagelijks gebruik, en al helemaal in de winter wanneer het langer duurt voor de boel over gaat op LPG.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 19:40 #1447974
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ok
dank voor de uitleg .
Dan is het ook voor niet gas rijders te volgen,
Hopelijk komt het goed.
Dan is het ook voor niet gas rijders te volgen,
Hopelijk komt het goed.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-07-2018 23:47 #1447992
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Marktplaats: RAC Revisie
Naast Romio (Diana autoservice in Assen), zie ik ook een andere aanbieder staan op Marktplaats: RAC Revisie uit / in ‘t Loo Oldenbroek.
Zie bijv. Deze link (let wel: verder geen ervaring oid met deze aanbieder):
LPG/LPI pomp g3 revisie (vialle tank)gas tank gaspomp
link.marktplaats.nl/m1302549086?utm_sour...&utm_content=app_ios
Zie bijv. Deze link (let wel: verder geen ervaring oid met deze aanbieder):
LPG/LPI pomp g3 revisie (vialle tank)gas tank gaspomp
link.marktplaats.nl/m1302549086?utm_sour...&utm_content=app_ios
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2018 15:00 #1448243
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp regeling
Volgens mij is alleen de regeling van de pomp in de tank anders en daar kan de oude generatie LPi computer niet mee weg (alleen hoog/laag toerenregeling). Als je het nieuwe model tank (donut) laat inbouwen, moet daarom ook de LPi computer worden vervangen. Het injectiedeel blijft zitten, bij mijn weten.
De gascomputer volgt één op één de inspuitstrategie van de benzinecomputer, dus aan het verbruik zal in principe niets veranderen.
Het voordeel van de nieuwe tanks is dat de pomp kleiner is en veel gemakkelijker is te vervangen. Bij de oude tank moet die klep aan de zijkant er af om bij de pomp te komen. Overigens ook geen rocket science, maar ik vermoed dat het moeilijk is om nog aan een oud model pomp (of onderdelen) te komen.
Ik heb twee jaar geleden voor een paar tientjes een complete, oud model LPi tank uit een sloper ingezet. Werkt nog steeds. De defect tank (dubbel model) drukloos gemaakt en eens van binnen bekeken. Het vervangen van de pomp lijkt mij niet te moeilijk, maar zolang de slopertank nog werkt hoef ik me daar nog niet druk over te maken. De pompen zijn allemaal hetzelfde, dus als je een willekeurige LPG tank met werkende pomp kunt vinden, wil één van die snuiters die misschien wel voor je overzetten in je dubbele tank?
De gascomputer volgt één op één de inspuitstrategie van de benzinecomputer, dus aan het verbruik zal in principe niets veranderen.
Het voordeel van de nieuwe tanks is dat de pomp kleiner is en veel gemakkelijker is te vervangen. Bij de oude tank moet die klep aan de zijkant er af om bij de pomp te komen. Overigens ook geen rocket science, maar ik vermoed dat het moeilijk is om nog aan een oud model pomp (of onderdelen) te komen.
Ik heb twee jaar geleden voor een paar tientjes een complete, oud model LPi tank uit een sloper ingezet. Werkt nog steeds. De defect tank (dubbel model) drukloos gemaakt en eens van binnen bekeken. Het vervangen van de pomp lijkt mij niet te moeilijk, maar zolang de slopertank nog werkt hoef ik me daar nog niet druk over te maken. De pompen zijn allemaal hetzelfde, dus als je een willekeurige LPG tank met werkende pomp kunt vinden, wil één van die snuiters die misschien wel voor je overzetten in je dubbele tank?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2018 15:26 #1448245
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zijn een aantal tanks met pomp motor aangeboden
waarvan de leeftijd twijfelachtig is (minimaal 15 jaar of met vervangen pomp) en het systeem werkte toen de donor-auto geamputeerd werd. Kosten daarvan liggen zo rond de 250-300 euro, ongeveer de helft van de donut optie. Dan is niet alleen de pomp maar zijn ook de bekabeling en de electronica vervangen, wat na 20 jaar ook wel zinvol kan zijn.
De oude pompen zijn niet meer te koop en/of worden niet meer vervangen, behalve dan door die man in Oldenbroek. Kost 150 euri. Romio heb ik twee jaar geleden al gevraagd maar die was er al mee gestopt.
Rob, bedankt voor de heldere uitleg!
De oude pompen zijn niet meer te koop en/of worden niet meer vervangen, behalve dan door die man in Oldenbroek. Kost 150 euri. Romio heb ik twee jaar geleden al gevraagd maar die was er al mee gestopt.
Rob, bedankt voor de heldere uitleg!
Moderators: Jerry Stam