Af en toe LPG lucht

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 17:09 #1454051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog niets mee gedaan
Ik heb er nog niets mee gedaan. Ik ruik het heel af en toe en dan alleen bij sterke wind van achter, dus moet het uit de uitlaat komen. Ik weet zeker dat het geen lekkage is, dus maak me verder niet zo'n zorgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2019 23:44 #1454252 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Harder rijden
is de oplossing.
:-)

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2019 23:47 #1454253 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Smerige lucht
trouwens . LPG.
Helemaal geen lekker luchtje. Maar maakt je wel alert op lekkages natuurlijk.
Zal me niets verbazen als dat ook zo bedacht is, Net als met aardgas. Stinkt ook.
Benzine en diesel stinkt van zichzelf al. Geen stank-additief nodig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2019 10:28 #1458220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op 3 cilinders
Om dit verhaal maar weer even tot leven te wekken: af en toe draait de motor even op drie cilinders. Overschakelen op benzine lost dat direct op, dus het moet in het LPG systeem zitten. Ook als je op LPG even blijft doorhobbelen op 3 cilinders pakt de motor na 5 of 10 seconden gewoon weer gewoon op.
Het gebeurt alleen na afremmen op de motor, bijvoorbeeld na verlaten van de snelweg of een langere helling afrijden. Ook soms na heel rustig in de file meesukkelen, maar ook dan alleen na afremmen op de motor. Opvallend is dat dit alleen bij vochtig weer optreedt.
Mijn gedachte is dat één van de LPi injectoren door de onderdruk in het spruitstuk tijdens afremmen op de motor iets nalekt en bij vochtig weer dan bevriest.
Dat je LPG ruikt bij warmer weer is ook te verklaren als er iets LPG blijft nalekken. Te weinig voor een goede verbranding, maar wel genoeg om LPG achter de auto te ruiken.
Koudstarten is nooit een probleem, dus de injector lekt niet tijdens stilstand.
Maar hoe kom ik er achter of dit inderdaad zo is? Of zou er een andere oorzaak kunnen zijn? Enige slijtage in de injectoren zou niet gek zijn nadat er intussen meer dan 20.000 ltr per injector doorheen is gestroomd.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2019 00:28 #1458257 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic lekt
Lekt te weinig voor een slechte verbranding toch ?
Of
Zo weinig dat de verbranding toch nog goed is ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2019 13:30 #1458266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wel ontsteking
Bij afremmen op de motor is de onderdruk in het inlaatspruitstuk hoog. Er is geen injectie, maar wel ontsteking (toerenteller blijft werken). Als er dus af en toe LPG uit een injector wordt "gezogen" en ik ruik LPG bij wind van achter, dan moet de verbranding niet volledig zijn. Dus te arm of juist te rijk, geen idee eigenlijk.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2019 19:42 #1458274 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic lastig te volgen
LPG lucht te ruiken met wind van achteren ? betekent dat dan automatisch dat er te weinig brandstof in de cilinder komt ?

"Het lijkt of de motor dan heel even te rijk draait of zo, maar aan de motorloop is niets te merken."

Geen verschil in motorloop, maar waar merk je dat dan wel aan ? Dat de motor te rijk lijkt te lopen ?

En je hebt het al een jaar zeg je en de auto rijdt eigenlijk niet slechter. Kan het nooit heel ernstig zijn.

Maar mijn toerenteller geeft ook toeren aan met afremmen op de motor, Da's toch normaal ? Betekent dat ontsteking dan ?
Telt de toerenteller vonkjes ? of omwentelingen ?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2019 19:44 #1458275 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Misschien ruik je wel LPG
Die uit de tank ontsnapt of uit een leiding.
Hoeft niet uit de uitlaat te komen, toch ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2019 18:09 #1458292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gooit de verdamper geen roet
gooit de verdamper geen roet in het eten? Verlies je ook ietsje KVS?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2020 18:00 #1458476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @lastig te volgen
Mijn redenering is dat als er geen lekkage aan het systeem zelf is, je dus LPG moet ruiken die onverbrand of onvolledig verbrand uit de uitlaat komt. Door wind van achteren wordt die naar voren geblazen en is het te ruiken. Bij wind van voren worden de gassen naar achteren weggeblazen en is het niet te ruiken.

Bij afremmen op de motor wordt geen brandstof ingespoten, maar blijven de bougies wel doorgaan met vonken. De toerenteller telt inderdaad het aantal vonken van de bobine en leidt daar het toerental van af. Zonder vonk dus ook geen toeren op de teller. Als er dan toch LPG in een cilinder terecht komt (hoort niet, de ECU spuit niet in), dan zou dat worden verbrand, tenzij het mengsel te arm of te rijk is.

Dat na lang afremmen op de motor die soms af en toe op maar drie cilinders oppakt, zou een bevroren injector kunnen zijn toch? Er komt dan ook relatief weinig warmte terug uit de motor want er is veel luchtdoorstroming maar geen verbranding.

Ik geloof niet direct in een lekkage uit tank of leiding, want dan zou ik het ook op andere momenten ruiken. Het is een Vialle LPi systeem, dus geen verdamper of andere koppeling met het koelsysteem.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC