Af en toe LPG lucht

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2018 08:44 #1107452 door V700 register
Af en toe LPG lucht is gemaakt door V700 register
Sinds een jaar of zo heb ik af en toe kort een LPG lucht in de auto. Eigenlijk alleen direct nadat ik stil kom te staan en dan ook nog alleen bij een behoorlijke wind van achteren. Het lijkt of de motor dan heel even te rijk draait of zo, maar aan de motorloop is niets te merken.
Ik ruik niets onder de motorkap, ook niet bij rommelen aan de LPG slangen of zo. Ook ruik ik niets bij normaal stationair draaien, ook niet aan de uitlaat.
Het verbruik is onveranderd (ca. 1:8), andere LH/EZK maakt geen verschil. Wel gaan katalysator en lambda sonde al minimaal 400K mee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2018 21:06 #1443185 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Alle aansluitingen
Alle aansluitingen-koppelingen enz. met b.v. zeepsop controleren op lekkage. Vergeet de appendagekast niet.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2018 22:24 #1443188 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic lekker, die LPG lucht...
Wind van achteren doet denken aan de uitlaat als oorsprong van het luchtje. Dan zou de Lambda regeling te rijk kunnen staan.

Een lambda sensor gaat 180.000 kilometer mee volgens fabrieksopgave. In de praktijk kan dit zelfs twee maal zo veel zijn. al vind ik 300 km wel een goed tijdstip om het ding uit te wisselen. Controleren, de signaalspanning op de lambdasonde moet continu variëren tussen de 0,2 en 0,6 volt, gemeten tussen de sondedraad en het motorblok. Dit geldt voor zowel de LH Jetronic als voor de Bendix Regina regeleenheid. Meten bij stationair toerental.

Verder zou je bij een G2 installatie (dus met verdamper) kunnen denken aan een poreus membraan of een niet goed meer sluitende regelklep in de verdamper. Revisiesetjes zijn te koop voor rond de 35 euro. En lekkage testen, met zeepsop is uitstekend, of met een lekkagecontrolemiddel (spuitbus). De laatste heeft het voordeel dat je overal gemakkelijk bij kan komen. Een spiegeltje op een steeltje is ook erg handig...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2018 00:40 #1443195 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti
Hallo Volvisti

"Wind van achteren" doet mij, als het om LPG gaat, denken aan de aansluitingen op de tank. De geur uit de uitlaat bevat ook uitlaatgas. Lekt er iets in de buurt van de tank, dan ruik je pure LPG.

Gebruik als het even kan lekkagecontrolemiddel uit de spuitbus. Dat gebruiken installateurs ook. Toen ik destijds stage liep bij een installatiebedrijf (verwarming etc.) gebruikte alleen de grootste prutser (die, waar ik bij stond, grote schade aanrichtte in een pas gerenoveerde woning) zeepsop. Dat plakt namelijk meer dan je lief is.

groetjes

Mathy

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2018 11:46 #1443220 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Luchtje aan
@Mattie
Wanneer je Dreft gebruikt wordt het zelfs schoon!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2018 00:54 #1443413 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Plakt
Hallo Tiemun

Als je het daarna goed afspoelt met water wel ja. In alle andere gevallen wordt het een plakboel. Vaak genoeg gezien. Genoeg collega's destijds die erover klaagden dat de prutser zeepsop gebruikte.

groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2018 09:54 #1443621 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik zou ook even de
Ik zou ook even de buitenvuller meenemen. Zeker als er zonder stofkap is gereden, kan daar vuil inzitten waardoor die niet lekker sluit. Flink uitspuiten met remmenreiniger kan geen kwaad, liefst een merkbus met hoge druk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2018 13:30 #1443706 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Buitenvuller
Bedankt voor de adviezen.
Als de motor niet of alleen stationair draait, ruik ik helemaal niets, ook nooit iets als die geparkeerd staat. Als de vulaansluiting zou lekken, zou je dat ook op willekeurige andere momenten moeten ruiken toch (de vuldop zit er eigenlijk altijd op)?
Dat geldt ook voor de (vul)aansluiting op de tank.
Ik heb een tijdje rondgereden zonder deksel op de appendagekast, maar ook dan ruik ik helemaal niets. Rondom de injectoren is ook niet te ruiken of te zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 13:37 #1454040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog gevonden wat het is? ik
Nog gevonden wat het is? ik heb precies hetzelfde!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 16:54 #1454047 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let op
Ik heb recent een lekkage gehad van LPG onder de auto, voor de achteras. Dit kwam aan het licht tijdens een beurt/apk. De monteur rook LPG. De leiding kwam ergens tegen aan waardoor die kennelijk toch was doorgesleten. Dus ik denk dat je niet alleen aansluitpunten moet controleren maar de hele leiding even moet checken. Het is een originele Vialle installatie.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC