Zelf lpg inbouwen in een 740 van 1992

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-04-2017 23:33 #1106593 door V700 register
Zelf lpg inbouwen in een 740 van 1992 is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik ben ineens de trotse bezitter van een Volvo 740 uit 1992. Ik had al even gekeken bij de emissie eisen voor lpg, en die ga ik vast halen.

Echter nu lees ik de tekst van de rdw nog een keer en stuit ik op onderstaande tekst.

Kan iemand me vertellen wat dit betekent, een typegoedgekeurde installatie? Google en zoeken op deze site heeft mij het antwoord niet opgeleverd. Maar mijn moeder zegt altijd dat ik niet kan zoeken :-)

Alvast veel dank,
Eelco van Heerde

Het geschikt maken van een voertuig voor LPG als motorbrandstof mag uitsluitend plaatsvinden als het
voertuig blijft voldoen aan de emissie-eisen. Hierdoor kan en zijn dat het voertuig met een LPG-installatie
moet worden uitgerust waarvoor een typegoedkeuring is verstrekt (verder te noemen: typegoedgekeurde
LPG-installatie). Het voertuig moet uitgerust worden met een typegoedgekeurde LPG-installatie die voor dat
type voertuig speciaal is ontwikkeld.
Personenauto's met de volgende milieucode in de typeaanduiding, moeten worden voorzien van een
typegoedgekeurde LPG-installatie:
1. ‘U9’, met inspuitmotor en in gebruik genomen ná 30 juni 1990;
2. ‘U9’, anders dan met inspuitmotor en in gebruik genomen ná 31 augustus 1990;
3. ‘S6’, ‘S9’, ‘K6’ of ‘K9’, en in gebruik genomen ná 31 december 1990;
4. ‘E2’, ‘N2’ en ‘N9’, en in gebruik genomen ná 31 december 1991.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-04-2017 00:09 #1436195 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens
mij klopt dat niet .
U9 betekent gewoon dat je een werkende katalysator moet hebben.
Niet dat je en LPG installatie moet hebben.
Ik denk dat je bedoelt dat als er bv U9 staat en je wilt gas inbouwen het een typegoedgekeurde installatie moet zijn.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2017 18:54 #1436361 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 7
Voorzover ik het zelf weet, mag de tank niet ouder zijn dan 10 jaar OF bewijs van drukproef. Je moet dus leeftijd kunnen overleggen of een drukproef bewijs.

Daarnaast mag de vulleiding niet ouder zijn dan 1 jaar.

Verder kan je tweedehands delen gewoon gebruiken.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2017 19:36 #1436363 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is prima te doen, al zal mijn
Is prima te doen, al zal mijn keus voor een gas injectie systeem zijn. Ook prima zelf te monteren, alleen wat boor en tap werk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 12:16 #1436397 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reactie van de RDW
Er blijkt toch wel iets te zijn, maar heel concreet is het antwoord van de RDW niet...

Ik heb ervaring met het installeren van de oude installaties met een gasmengstuk. Maar weet iemand hoe ik aan kennis kom over lpg injectie. Ik snap conceptueel het systeem met een slave computer. Maar hoe je aan de spullen en schema' s komt?

De tekst:

Geachte heer van Heerde,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Het zelf instaleren van de installatie is geen probleem. Dit heeft geen relatie met een typegoedgekeurde installatie. Het moet mogelijk zijn bij een leverancier een typegoedgekeurde installatie te bestellen. Deze zijn in het verleden wel leverbaar geweest. Het zou kunnen dat ze niet meer leverbaar zijn. Daar kan de RDW u helaas niet mee helpen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2017 15:16 #1436406 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Dubbelpost
Wat ik schrijven wilde is dat je bij LPG inbouw wat betreft de RDW niet te moeilijk moet doen. Kwestie van de inbouweisen volgen, staan op de rdw site.
www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/LPG-regelgeving.aspx
De PDF met inbouweisen is het belangrijkste. Alle in EU verkochte installaties voldoen aan resp G1 G2 of G3 normen, alleen G3 mag alleen door een erkende LPG inbouwer afgemeld worden.

De afgelopen jaren heb ik de onderstaande installaties zelf ingebouwd en bij RDW laten keuren:
Citroen BX met OMVL verdamper en AEB 175 regeling
Volvo 240 B230F met een Prins VSI
Citroen XM V6 met een Vogels VGI, (zelf inbouw, bij LPG inbouwer afgemeld op G3)
Volvo 740 met een OMVL verdamper, verder ongeregeld
Mercedes 250 1971 OMVL verdamper, verder ongeregeld

Alle installaties kwamen probleemloos door de keuring en zijn tot nu toe allemaal probleemloos gebleken. Zelf ben ik niet technisch opgeleid, doe geen werk in techniek maar ben wel handig en kan goed lezen. :-) Voor het inregelen/afstellen is een viergastester nodig. Die heb ik niet en het inregelen heb ik iedere keer laten doen bij LPG Nieuwenhuizen in Emmeloord.

De installaties zijn gekocht op marktplaats, www.drypa.pl of bij Nagaz24.pl Voor divers klein LPG grut zijn er in NL een paar goede webwinkels.

Schema's zijn op diverse sites te vinden of worden bij nieuwe spullen bij de computer bijgeleverd, bv:
www.pliki.drypa.pl/entry-9ca6c25ddd2a4f78ae2653e6a1f6d999.htm
www.vogelsautogas.nl/downloads/page.html

Indien je een tweedehands tank koop mag deze niet ouder zijn dan 1 jaar en moet je de tankdocumenten erbij hebben. Tankdocumenten zijn op diverse plaatsen downloadbaar, kwestie van merk en type googelen.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2017 13:22 #1436440 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 1 jaar of 10 jaar?
Dag Chris,

Je schreef:

"indien je een tweedehands tank koop mag deze niet ouder zijn dan 1 jaar en moet je de tankdocumenten erbij hebben. "

Mij staat bij dat de tank 10 jaar oud mag zijn, ik heb even op de RDW site gekeken (o.a de link die je hier hebt geplaatst)

[img src=" mollymolly.nl/Volvo/Overige/beproevingsdatumtank.jpg " /]

Volgens deze docu dus 10 jaar oud of opnieuw laten druktesten.

Groeten,
Gerben

• Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2017 13:38 #1436442 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic tikfoutje
Inderdaad Gerben 10 jaar. Bij het tikken is de nul weggevallen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2017 13:29 #1436563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook uit de verzameling inbouweisen
Je redenering snijdt hout.

Echter de tekst die ik heb gekopieerd komt ook uit de inbouweisen. Nu ben ik bang dat ik met een ongeregelde installatie wel de emissienor haal, maar dat ze toch besluiten dat het geen 'type goedgekeurd' is. Whatever that may be :-)

Moeilijk moeilijk.....

Maar ik zal me eens verdiepen in de computergestuurde technieken. Ik loop natuurlijk een beetje achter met mijn gasmengstukje....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2017 01:35 #1436609 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gasinjectie is natuurlijk
Gasinjectie is natuurlijk technisch veel mooier dan gasmengstuk, bij een auto met "moderne" injectie. Je bent tenslottte om te beginnen de restrictor (aka gasmengstuk) kwijt in je luchtinlaat, en de mengselregeling is net zo nauwkeurig als bij benzine. Ringmixer bljft toch vooral " hit and miss" wat dat betreft: altijd net-niet goed.
Maar met een 740 uit 1992 (vermoedelijk B200F, met veel geluk een B230F) heb je alvast niets te maken met G3: daarvoor heeft de motor gewoon niet de juiste certificering. Dat kan alleen op een B230FK, of een auto vanaf 1995. De rest blijft G2, hoe mooi de gasinstallatie ook is.
Typegoedkeur heeft elke installatie die je bij een normale leverancier binnen europa nieuw koopt. En bedenk dat "speciaal voor het type voertuig ontwikkeld" bij de RDW dus betekent: voor een personenauto, of een autobus, of een vrachtwagen. Niet voor een Peugeot 608XLGTR ofzo.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC