960 verbruikt veel benzine
- Paul Goossens (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 13:46 #1105143
door Paul Goossens (GAST)
960 verbruikt veel benzine is gemaakt door Paul Goossens (GAST)
Dag volvofielen,
sinds kort ben ik de trotse bezitter van een 960 24v oxford. op LPG, uiteraard. daar lijkt echter het probleem te zitten. Zoals bekend moet hij altijd op benzine starten. echter in plaats van na enkele seconden omschakelen, heeft hij toch al gauw een aantal kilometers nodig, of wanneer stationair warmdraaien een minuut of 3 á 4. ook als ik hem even heb uitgezet om bijvoorbeeld te tanken, heeft hij daarna weer tijd nodig voordat hij terug op lpg kan. ook moet ik hem wegzetten op benzine (een paar km vantevoren dus al op benzine zetten) anders gaat hij heel onregelmatig lopen wanneer hij weer gestart wordt, en gaat hij horten en stoten.
in principe vond ik dit allemaal niet zo erg, tot blijkt dat die stukjes op benzine er nogal inhakken qua verbruik: 7 l/100 km LPG, en op diezelfde 100 km ook nog 8 l benzine...
hoe los ik dit op?
Bedankt alvast
Paul
sinds kort ben ik de trotse bezitter van een 960 24v oxford. op LPG, uiteraard. daar lijkt echter het probleem te zitten. Zoals bekend moet hij altijd op benzine starten. echter in plaats van na enkele seconden omschakelen, heeft hij toch al gauw een aantal kilometers nodig, of wanneer stationair warmdraaien een minuut of 3 á 4. ook als ik hem even heb uitgezet om bijvoorbeeld te tanken, heeft hij daarna weer tijd nodig voordat hij terug op lpg kan. ook moet ik hem wegzetten op benzine (een paar km vantevoren dus al op benzine zetten) anders gaat hij heel onregelmatig lopen wanneer hij weer gestart wordt, en gaat hij horten en stoten.
in principe vond ik dit allemaal niet zo erg, tot blijkt dat die stukjes op benzine er nogal inhakken qua verbruik: 7 l/100 km LPG, en op diezelfde 100 km ook nog 8 l benzine...
hoe los ik dit op?
Bedankt alvast
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 14:23 #1426749
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dat is een vrij lastig
Dat is een vrij lastig oplosbaar probleem.
Mijn eigen ervaring met een prima afgestelde 960 3.0 automaat is dat 1 : 8 een normaal verbruik is. Op LPG heb ik geen ervaring. Maar de wandelgangen hebben het daar over 1 : 7. Je rechtervoet is daarbij zeer bepalend voor het verbruik.
Als je auto hort en stoot bij het starten zonder dat je vooraf hebt overgeschakeld op benzine, dan klopt er iets niet bij de afstelling. Dat hoort niet. En dat probleem zou ik als eerste oplossen.
O ja, het zijn wel heel fijne auto's!!!
Mijn eigen ervaring met een prima afgestelde 960 3.0 automaat is dat 1 : 8 een normaal verbruik is. Op LPG heb ik geen ervaring. Maar de wandelgangen hebben het daar over 1 : 7. Je rechtervoet is daarbij zeer bepalend voor het verbruik.
Als je auto hort en stoot bij het starten zonder dat je vooraf hebt overgeschakeld op benzine, dan klopt er iets niet bij de afstelling. Dat hoort niet. En dat probleem zou ik als eerste oplossen.
O ja, het zijn wel heel fijne auto's!!!
- Paul Goossens (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 16:11 #1426751
Beantwoord door Paul Goossens (GAST) in topic tja, het verbruik maakt me
tja, het verbruik maakt me niet zo heel veel uit.. (ik woon vlakbij belgie dus lpg tanken voor 0.26 euro). alleen dat benzineverbruik wil ik minimaliseren. bedankt voor de reactie in ieder geval!
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 19:46 #1426761
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dan minimaliseer je het
Dan minimaliseer je het bezine-gebruik het gemakkelijkste door de LPG-installatie helemaal in orde te krijgen.
Veel plezier met je mooie auto!
Veel plezier met je mooie auto!
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 21:22 #1426768
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Afstelling.
Kun je aangeven welke LPG installatie je hebt? De Vialle LPI die uit 1995/1996 stamt, heeft een lange overschakeltijd voordat ie van benzine op gas schakelt. Vanaf 1997 hebben ze de gascomputer geupgraded zodat hij sneller overschakelt. In mijn eerste S90 had ik de LPI installatie van Vialle, die heb ik in 2002 laten inbouwen en die deed er vanaf een koude start gemiddeld 1 km over tot ie omschakelde op gas.
Mijn huidige S90 heeft een dampgas installatie van OMVL en die schakelt koud ook binnen een kilometer om. Bij een warme start schakelt ie binnen twintig seconden weer over op gas.
Verbruik van mijn huidige s90 is op benzine rijdend tussen de 1:9 en 1:10. Op gas rijd ik gemiddeld 1:7,3. Lange afstanden rustig 1:8, korte stukjes met een aanhanger erachter kan ook 1:6 opleveren. Inmiddels heb ik met een S90 op gas gedurende 13,5 jaar als zo'n 2,5 ton aan kilometers gereden. De LPI installatie beviel mij minder goed, de huidige OMVL installatie doet het al bijna 11 jaar perfect. Alleen in die tijd twee keer nieuwe injectoren geplaatst.
Succes met de oplossing, Jan.
Mijn huidige S90 heeft een dampgas installatie van OMVL en die schakelt koud ook binnen een kilometer om. Bij een warme start schakelt ie binnen twintig seconden weer over op gas.
Verbruik van mijn huidige s90 is op benzine rijdend tussen de 1:9 en 1:10. Op gas rijd ik gemiddeld 1:7,3. Lange afstanden rustig 1:8, korte stukjes met een aanhanger erachter kan ook 1:6 opleveren. Inmiddels heb ik met een S90 op gas gedurende 13,5 jaar als zo'n 2,5 ton aan kilometers gereden. De LPI installatie beviel mij minder goed, de huidige OMVL installatie doet het al bijna 11 jaar perfect. Alleen in die tijd twee keer nieuwe injectoren geplaatst.
Succes met de oplossing, Jan.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 21:25 #1426769
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic O ja,
ik vergeet nog te zeggen dat met de 25000 km die ik jaarlijks momenteel met de s90 rijdt, ik op jaarbasis zo'n 80 liter benzine ( zeg maar 1 volle tank) nodig heb voor omschakelen van benzine naar gas. Ik rijd eigenlijk nooit langere stukken op benzine.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 00:40 #1426778
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overschakelen van lpg op benIne
overschakelmoment van lpg op benzine kan softwarematig ingesteld worden. Bij mijn auto zijn de temperatuur, toerental en wel/geen acceleratie de varabelen. Het is niet heel ingewikkeld om dit naar eigen wens in te stellen. Je moet een interface hebben en de juiste software.
Ik kwam er bij toeval achter dat mijn lpg inbouwer het zo had ingesteld dat de auto onder de 1200 toeren steeds terug schakelde op benzine. Dit deed hij omdat hij dacht dat de klant een hekel zou hebben aan het getik van de lpg-injectoren. (Dat is inderdaad bij lage toerentallen hoorbaar).
Via eBay (12€) een inface gekocht en ea. naar eigen wensen ingesteld. Het bespaart mij best veel wat betreft benzine verbruik. Ik kan nu bijv. ook starten op gas als de motor nog boven de 30 graden is.
Ik kwam er bij toeval achter dat mijn lpg inbouwer het zo had ingesteld dat de auto onder de 1200 toeren steeds terug schakelde op benzine. Dit deed hij omdat hij dacht dat de klant een hekel zou hebben aan het getik van de lpg-injectoren. (Dat is inderdaad bij lage toerentallen hoorbaar).
Via eBay (12€) een inface gekocht en ea. naar eigen wensen ingesteld. Het bespaart mij best veel wat betreft benzine verbruik. Ik kan nu bijv. ook starten op gas als de motor nog boven de 30 graden is.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 10:25 #1426788
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je op 100km EN 7 liter
Als je op 100km EN 7 liter LPG EN 8 liter benzine verbruikt, dan loopt de auto zo te lezen op twee brandstoffen tegelijk. Of de verhouding rijden op benzine/rijden op LPG is vrijwel gelijk.
Totaalverbruik van 15 l/100km komt uit op 1:7: dat is geen vreemde waarde voor een 960. Zeker niet als het een 2,5 automaat is, met zijn achterlijk korte eindreductie en dus veel te veel toeren bij constante snelheid.
Totaalverbruik van 15 l/100km komt uit op 1:7: dat is geen vreemde waarde voor een 960. Zeker niet als het een 2,5 automaat is, met zijn achterlijk korte eindreductie en dus veel te veel toeren bij constante snelheid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-03-2016 17:25 #1426804
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moment van naar LPG schakelen
Moment van naar LPG schakelen, is al gezegd, is softwarematig in te stellen. Sterker nog, je kan instellen dat ie op gas start als ie warm is. Gewoon eff langs een goed LPG adres.
- Paul Goossens (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2016 02:01 #1426821
Beantwoord door Paul Goossens (GAST) in topic Bedankt voor de reacties
Bedankt voor de reacties mensen! Voel me al onderdeel van een groep hier haha. Het betreft inderdaad een lpi vialle installatie als ik me goed heb laten informeren. Ik zal dan eens op zoek gaan naar zo'n interface dingetje.. Verdere tips uiteraard meerdan welkom!
PS het is inderdaad een top motor, maar een ruk automaat.. Dat ie altijd de koppeling in duwt als je het gas loslaat kost ook enorm veel benzine/gas..
PS het is inderdaad een top motor, maar een ruk automaat.. Dat ie altijd de koppeling in duwt als je het gas loslaat kost ook enorm veel benzine/gas..
Moderators: Jerry Stam