Niveau expansievat

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2015 18:59 #1423193 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt mannen voor de
Bedankt mannen voor de ervaringen die jullie gedeeld hebben. De theorie dat door de verhoogde hoeveelheid koelvloeistof het niveau van het expansievat zou doen veranderen is hierbij ontkracht :)

Bedankt,
Gr. Roelf

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2015 11:22 #1423579 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Koelvloeistof verlies
Komt veel voor bij een koeling met efan. De temperatuur in de kop loopt makkelijk op bij stilstand in de file. Je ziet het niet op je temperatuurmeter.
Oorzaak is het te laat inschakelen van de efan in combinatie met een minimaal pompende waterpomp bij stationair.
Verlies is wel te beperken, lees dit draadje:
volvo700vereniging.nl/benzine-motoren/koeling

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2016 00:03 #1429218 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Goh, lees ik me even wat...

Een expansievat is een ding dat, net als bij de CV verwarmingsketel, het uitzetten van de warme vloeistof opvangt.

Heb je een Volvo tijdens de poolwinter, dan zorg je dat de koelvloeistof op minimum staat. Draait de motor warm, dan gaat het vloeistofpeil naar maximum. Zet je de wagen weg dan staat na enige tijd het vloeistofpeil weer op minimum. Dit ongeacht of het een benzine, een diesel of een LPG bak is.

Zelfs al zou je er erwtensoep ingooien, dan zou het verschijnsel identiek zijn. De koeling natuurlijk niet. Bovendien zijn die kaantjes de pest voor je radiateur...

;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2017 17:06 #1434372 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koelvloeistof
Dat er koelvloeistof uitloopt is volkomen normaal. Het vat is een expoansievat, wordt de motir warm dan moet de koelvloeistof kunnen uitzetten. Daarom staat het p[eil in principe op minimum bij een koude motor in de winter, in de zomer met warme motor staat-ie op max. Staat het peil echter 's morgens op max en heb je met de caravan acher de wagen net een volwassen bergpas genomen en sta je uit te puffen, dan zie je ineens een plas koelvloeistof onder je idool verschijnen. Want er zit een overdrukklepje in voor geval de druk te hoog wordt. En wanneer de uitzetting extreem is dan kan de vloeistof er zelfs uit lopen. .

Niks aan doen, handen in de zakken hoiuden en geen paniek. Na verloop van tijd staat het peil weer goed. En zelfs wanneer het iets onder het minimum staat kan het ook geen kwaad. Het peil stijgt vanzelf wanneer de temperatuur weer oploopt...

Het kan echter tot trieste gebeurtenissen leiden. Een maatje reed na deze ervaring naar de camping en dorst niet meer verder te rijden. Hij heeft er één dag op een door de ANWB gezonden hulp-leger gewacht. Voor niets, bleek achteraf...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD