Niveau expansievat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2015 19:04 #1104611
door V700 register
Niveau expansievat is gemaakt door V700 register
Dag Volvo liefhebbers,
Ergens heb ik gelezen dat doordat een LPG verdamper gekoeld wordt door koelvloeistof, de min max niet meer zou kloppen van het expansievat.
Er zit meer koelvloeistof in het systeem waardoor het basis niveau lager is dan de min van het reservoir.
Herkent iemand dit?
Gr. Roelf
Ergens heb ik gelezen dat doordat een LPG verdamper gekoeld wordt door koelvloeistof, de min max niet meer zou kloppen van het expansievat.
Er zit meer koelvloeistof in het systeem waardoor het basis niveau lager is dan de min van het reservoir.
Herkent iemand dit?
Gr. Roelf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2015 23:24 #1423157
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Nee.
Bij zowel de redblocks die ik heb gehad als de huidige 6 pitter S90 op gas staat het niveau van het expansievat altijd netjes net onder het maximum en blijft ook zo. Ik vul gemiddeld hooguit een kwart litertje per jaar bij. Dus jouw stelling herken ik in het geheel niet. Ik heb in de loop der jaren een 240, een 740, twee 940's en nu de tweede S90 (allen) op gas gereden ( in totaal zo'n miljoen kilometers).
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2015 23:43 #1423158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet gekoeld
Hoi Roelf,
De LPG-verdamper wordt niet gekoeld door koelvloeistof, maar gebruikt warme koelvloeistof om vloeibaar LPG om te zetten naar gasvormig LPG, om het daarna te mengen met de lucht die naar de motor gaat (via een mixer of via dampgasinjectie). Het enige verschil is dus dat er iets meer koelvloeistof in het totale systeem zal zitten (namelijk de hoeveelheid die door de verdamper loopt), maar eenmaal op peil heeft dit geen enkele invloed op de minimale of maximale hoeveelheid. Eenmaal door jou op een bepaald peil gebracht, hoort het (ongeveer) gelijk te blijven, met een klein verlies zoals Jan bijvoorbeeld schrijft.
Ik denk dat het enige moment dat de door jou gehoorde stelling klopt, is wanneer er net een LPG-verdamper is ingebouwd. Maar dan is het koelsysteem sowieso iets geleegd en dat verschil dus niet zichtbaar
De LPG-verdamper wordt niet gekoeld door koelvloeistof, maar gebruikt warme koelvloeistof om vloeibaar LPG om te zetten naar gasvormig LPG, om het daarna te mengen met de lucht die naar de motor gaat (via een mixer of via dampgasinjectie). Het enige verschil is dus dat er iets meer koelvloeistof in het totale systeem zal zitten (namelijk de hoeveelheid die door de verdamper loopt), maar eenmaal op peil heeft dit geen enkele invloed op de minimale of maximale hoeveelheid. Eenmaal door jou op een bepaald peil gebracht, hoort het (ongeveer) gelijk te blijven, met een klein verlies zoals Jan bijvoorbeeld schrijft.
Ik denk dat het enige moment dat de door jou gehoorde stelling klopt, is wanneer er net een LPG-verdamper is ingebouwd. Maar dan is het koelsysteem sowieso iets geleegd en dat verschil dus niet zichtbaar

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2015 07:44 #1423160
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch zie ik bij mijn auto
Toch zie ik bij mijn auto dat er wel iets aan de hand is met het koelvloeistofniveau, dat wil zeggen apart gedrag.
Namelijk alles wat ik bijvul (koud) tot boven het minimum wordt al snel weer uitgespuwd.
Staat het niveau op min dan blijft dat ook braaf zo. inderdaad wel met een verbruik van een kwart liter per jaar dat is bij mij ergens tussen de 25-30.000 km.
Namelijk alles wat ik bijvul (koud) tot boven het minimum wordt al snel weer uitgespuwd.
Staat het niveau op min dan blijft dat ook braaf zo. inderdaad wel met een verbruik van een kwart liter per jaar dat is bij mij ergens tussen de 25-30.000 km.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2015 08:11 #1423161
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat lijkt met niet goed.
Dat lijkt met niet goed. Staat er (veel) druk op de slangen? Ruik je LPG? Is de dop van het expansie vat goed?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2015 08:31 #1423163
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik hoor het vaker hoor, gewoon op min zetten dan blijft het constant en hoeft er ook niets bij.
Ik denk dat de lucht boven de koelvloeistof het drukverschil tussen koude en warme vloeistof (laag en hoog niveau tgv uitzetting door opwarming) opvangt. Lucht is samendrukbaar en vloeistof niet. Vul je het vaatje tot maximum dan zit er maar heel weinig lucht boven. Als de motor warm wordt dan gaat het niveau ten eerste over max heen (ik denk dat het verschil tussen min en max ongeveer 1,5-2 cm is) en de lucht die er in zit zal via de dop ontsnappen. Dat zal ongetwijfeld wat koelvloeistof meenemen.
Ik denk dat de lucht boven de koelvloeistof het drukverschil tussen koude en warme vloeistof (laag en hoog niveau tgv uitzetting door opwarming) opvangt. Lucht is samendrukbaar en vloeistof niet. Vul je het vaatje tot maximum dan zit er maar heel weinig lucht boven. Als de motor warm wordt dan gaat het niveau ten eerste over max heen (ik denk dat het verschil tussen min en max ongeveer 1,5-2 cm is) en de lucht die er in zit zal via de dop ontsnappen. Dat zal ongetwijfeld wat koelvloeistof meenemen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2015 08:53 #1423164
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mbt de verdamper
Mbt de verdamper kan ik me indenken dat het min streepje in het vaatje aan de lage kant kan zijn als de verdamper wat (te) hoog is ingebouwd. Als de verdamper hoger is ingebouwd dan het koelvloeistof niveau doorgaans is dan zullen er luchtbellen in de verdamper kunnen blijven zitten.
Als het buiten koud is kun je daar last van krijgen omdat er minder koelvloeistof door de verdamper stroomt en dus minder warmte kan toevoeren aan het verdampingsproces (zoals André goed heeft verwoord).
Als het buiten koud is kun je daar last van krijgen omdat er minder koelvloeistof door de verdamper stroomt en dus minder warmte kan toevoeren aan het verdampingsproces (zoals André goed heeft verwoord).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2015 13:39 #1423172
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic als hij koelvloeistof
als hij koelvloeistof eruitwerkt, zou je dat moeten kunnen zien, zeker bij het vat via de dop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2015 13:53 #1423173
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Als je boven min vult zie je inderdaad sporen van opgedroogde vloeistof rondom de dop/bovenop het vaatje.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2015 21:20 #1423182
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en dan is er niets aan de
en dan is er niets aan de hand
Moderators: Jerry Stam