Derde zekering Lpe brand door.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2015 11:48 #1104386 door V700 register
Derde zekering Lpe brand door. is gemaakt door V700 register
Beste leden,

De derde zekering van links van mijn gasinstallatie brand steeds door.
Er is al een andere Lpe computer op aangesloten en een ander schakel blok.
De auto loopt gewoon op benzine, maar met een nieuwe zekering zie ik korte tijd in de auto het groene led je knipperen en soms schakelt de auto gewoon op gas. Maar dan voor korte duur.

Iemand een idee wat dit kan zijn of waar de 3é zekering voor is?
Op de bijgevoegde foto gaat het mode wat donkerder zekering 3e van links of anders de 2é van rechts

Alvast bedankt!

Ad Kompagne

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2015 12:01 #1421885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke
Welke zekering waar voor is kun je denk ik het beste even nameten. In hoeverre dat standaard was, en of elke monteur zich aan die standaard hield, lijkt me ook een gok.

Eentje is voor de LPE, eentje is voor de pomp en die andere twee zijn voor de LPi injectoren (per twee op één zekering). Je kunt ze allemaal in de motorruimte nameten met een multimeter op doorpiepstand of weerstandsmetintg. Haal de zekeringen eruit, maak de LPE en de stekkers op de injectoren los, en haal het relais voor de LPi pomp er ook uit. Dat relais vind je meestal op veerpoot, dicht bij de zekeringen. Dan meten waar de zekeringhouder mee verbonden is (weerstand 0, of < 10 ohm). Als je geen resultaat krijgt op de ene pen in de zekeringhouder moet je de andere even proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2015 14:51 #1421888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lpg
Beste,

Op de multi meter 2000k zag ik alleen reactie als ik de LPE stekker aangesloten had.
Dan krijg ik op alle injectoren reactie.
De multi meter heb ik aangesloten op de pen die niet direct met de accu was verbonden.
Op de andere zekeringen kreeg ik geen enkele reactie. Het lijkt wel of de derde zekering alle injectoren aanstuurt.
Het relais erin of eruit maakte niet uit.

Groeten Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2015 17:10 #1421891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb het niet duidelijk genoeg uitgelegd zie ik.

Als je goed wilt uitmeten welke zekering bij welke verbruiker (LPE, pomp, injectorgroep 1 en injectorgroep 2) hoort, moet je de LPE-stekker losmaken, het relais van de pomp uit de voet halen en de connectors op alle 4 de injectoren losmaken.

Dan moet één zekering naar een contact in de stekker voor de LPE leiden, twee naar één van de twee injectorgroepen en één naar een contact in de relaisvoet. Je weet dan welke zekering war voor is. Je zat goed met het meten in de zekeringhouder, je moet inderdaad meten op de pen die niet met de accu is verbonden.

Als je de connectoren op de injectoren laat zitten, heb je kans dat je ze alle 4 tegeiljk meet waardoor het kan lijken of ze allemaal op 1 zekering zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2015 18:30 #1421892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schema
Dank Henk,

Maar wat te doen als ik weet dat zekering 3 naar injector 1 en 3 gaat?
Ik zag schema's op dit forum waarbij dat steeds het geval is.
Dan heb ik daar ergens sluiting.

Groeten Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2015 19:06 #1421895 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, als die zekering eruit gaat heb je sluiting. Je zou dan de weerstand van de betreffende injectoren eens kunnen meten. Dus over de beide pennetjes, per injector meten. Of misschien (ik ben niet zeker) zit er een voorschakelweerstand in de LPE die stuk is.

Maar dat de 3e zekering van links op het schema ook de 3e zekering van links in de auto is, is nogal een aanname hoor. Hoe weet je nu zeker dat de monteur de zekeringhouder niet heeft omgedraaid en je dus eigenlijk de 2e zekering van links moet hebben?? En is het links als er voor staat of als je achter het stuur zit?? Het schema wat op de site staat is bedoeld om aan te geven hoe de boel elektrisch aan elkaar zit. Niet om de locatie en orientatie van de onderdelen heel precies aan te duiden.

Als je er altijd blindelings op zou kunnen vertrouwen dat de werkelijkheid precies klopt met de tekening of het schema zou dat het werk van een hoop mensen een stuk makkelijker maken.

Wie weet is die zekering die er nu uitgaat van de pomp en maakt de bedrading in de appendagekast op de tank sluiting. Als je gestructureerd en precies wilt foutzoeken (om uiteindelijk toch zo snel en goed mogelijk bij de oorzaak te komen) moet je de zoektocht niet starten op basis van aannames.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2015 10:58 #1421901 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pomp
Bij mij liep de LPi pomp af en toe (bijna) vast en brandde de zekering af en toe door. Maar inderdaad zul je moeten meten om te bepalen welke zekering in welke kring hoort.
Ik zou met de gemakkelijkste beginnen en het pomprelais aan de linker veerpoot er uit trekken. Alle zekering eruit en meten op de juiste pen in de relaisvoet wanneer de 12V voeding terugkomt bij het één voor een terugsteken van de zekeringen.
Het lampje blijft groen knipperen, dus blijkbaar loopt de voeding van de LPi computer niet via de doorgebrande zekering. Om zeker te weten: meten bij welke zekering er 12V voeding terugkomt op pen 32 van de multistekker van de LPi connector.
Tenslotte dezelfde truc op de connectors van de LPi injectoren, wetende dat die per twee zijn gevoed door één zekering.
Dit zijn trouwens allemaal constante plus signalen, dus hoeft de motor niet te draaien of op contact te staan.
Het zou mij overigens niet verbazen als je een sluiting in het benzineverbreekrelais vindt...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2015 11:40 #1421903 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzineverbreekrelais
Waar zit het benzineverbreekrelais relais?
Is het die op de veerpoot of zit die achter de asbak of si dat het het apparaat met "this site up"?

groeten Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2015 11:44 #1421904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die op de veerpoot is voor de pomp. Het verbreekrelais zit NIET achter de asbak, maar meestal tegen het schutbord, onder de bobine.

Of er een orientatie aanduiding op staat durf ik zo niet te zeggen ,ik dacht wel dat die op het nieuw type relais staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2015 13:21 #1421905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorlaatste type
Op het voorlaatste type staat inderdaad iets van "this side up" of een gele sticker met pijltjes of zo. Aan de aansluitkant zit een rand rondom (bijgaand plaatje van gevonden). Dit type is gevoelig voor vocht, zeker als de connectorzijde niet naar beneden wijst. Het laatste type is helemaal dichtgeseald en zou beter bestand moeten zijn tegen vocht (alhoewel... zie volvo700vereniging.nl/node/53314 ).
Wat ik mij net nog bedenk, springt de zekering er ook uit als je NIET op LPG rijdt? Als dat inderdaad zo is, kun je een zwaarlopende LPi pomp uitsluiten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC