Hoe (on)zuinig ben jij op gas?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 12:20 #1415637
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het is een combinatie van rijstijl, gebruik, techniek en onderhoud.
Rijstijl: Zware rechtervoet is hoger verbruik. Snelheid waar je mee rijdt heeft natuurlijk ook invloed. De 700 serie heeft de aerodynamica van een zeecontainer (90 km/u vs 130 km/u op de snelweg).
Gebruik: rijd je veel in de stad en korte stukken of veel lange stukken, vaak volgeladen (altijd veel gereedschap mee) of met zware aanhanger of bijna altijd leeg?
Techniek: Een automaat is onzuiniger dan handbak, vooral bij lagere snelheden als de lockup niet inkomt. Verder nog wat andere verschillen maar die zijn klein in vergelijking met verschil automaat/handbak denk ik. Tenzij je alleen maar snelweg rijdt. Te denken valt aan overbrenging achteras, breedte van de banden.
Onderhoud: Een goed onderhouden auto (banden op spanning, om iets te noemen) helpt natuurlijk ook voor een gunstig verbruik.
Rijstijl: Zware rechtervoet is hoger verbruik. Snelheid waar je mee rijdt heeft natuurlijk ook invloed. De 700 serie heeft de aerodynamica van een zeecontainer (90 km/u vs 130 km/u op de snelweg).
Gebruik: rijd je veel in de stad en korte stukken of veel lange stukken, vaak volgeladen (altijd veel gereedschap mee) of met zware aanhanger of bijna altijd leeg?
Techniek: Een automaat is onzuiniger dan handbak, vooral bij lagere snelheden als de lockup niet inkomt. Verder nog wat andere verschillen maar die zijn klein in vergelijking met verschil automaat/handbak denk ik. Tenzij je alleen maar snelweg rijdt. Te denken valt aan overbrenging achteras, breedte van de banden.
Onderhoud: Een goed onderhouden auto (banden op spanning, om iets te noemen) helpt natuurlijk ook voor een gunstig verbruik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 17:11 #1415648
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic hmm
"1:8 lukt nog wel met een volle auto-ambulance aan de haak"
Op gas????? lijkt me geen LPI (tenzij je natuurlijk met die Volvo op de autoambulance staat .....)
Op gas????? lijkt me geen LPI (tenzij je natuurlijk met die Volvo op de autoambulance staat .....)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-02-2015 22:54 #1415656
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 6 cilinder in lijn
Verbruik ligt bij mijn 960's 6 in lijn (2,5 en 3 ltr, Lpi en ringmixer in die volgorde) gemiddeld rond 1 op 7. Bij louter snelweg schiet het verbruik omhoog naar 1 op 9,5. Geen verschil tussen de motoren. Het is het gewicht van de auto's dat moet worden versleept...
De 760's die ik had gereden (ringmixer) lag het gemiddelde verbruik op LPG op 1 op 6,5. Maakte niet uit of je zuinig met het gas om ging of niet, steevast 1 op 6,5.
De 760's die ik had gereden (ringmixer) lag het gemiddelde verbruik op LPG op 1 op 6,5. Maakte niet uit of je zuinig met het gas om ging of niet, steevast 1 op 6,5.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 11:20 #1415668
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2,7 Bar
Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Bandendruk op 2,7 bar schijnt normaal te zijn tegenwoordig?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 11:27 #1415669
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2.7
2.7 is misschien wat aan de hoge kant, maar de waarden in de Volvo handleiding en/of deurstijlen van de auto zijn mi te laag voor de hedendaagse banden. Op de site van Vredestein kun je de gegevens van de auto en banden invullen en krijgt dan precies de juiste spanning te zien. Wel even zoeken voor je het gevonden hebt maar dan is het vrij precies.
Helaas is Vredestein de enige waarvan ik weet dat ze zo goed advies geven. Bij de andere fabrikanten mag je het zelf maar uitzoeken. Je kunt het zien aan het slijtagepatroon van de band: De beide buitenkanten van het loopvlak meer gesleten dan het midden van het loopvlak dan is de band te zacht geweest. Is alleen het midden gesleten en de beide buitenkanten niet dan was de band te hard. Maar ja, voor je dat goed kunt zien heb je je band al bijna half afgesleten.
Ik houd zelf dus maar 2.5 bar aan. Meer niet, dwarsnaden op de snelweg (bijv. bij een brug) komen nu al hard genoeg door.
Helaas is Vredestein de enige waarvan ik weet dat ze zo goed advies geven. Bij de andere fabrikanten mag je het zelf maar uitzoeken. Je kunt het zien aan het slijtagepatroon van de band: De beide buitenkanten van het loopvlak meer gesleten dan het midden van het loopvlak dan is de band te zacht geweest. Is alleen het midden gesleten en de beide buitenkanten niet dan was de band te hard. Maar ja, voor je dat goed kunt zien heb je je band al bijna half afgesleten.
Ik houd zelf dus maar 2.5 bar aan. Meer niet, dwarsnaden op de snelweg (bijv. bij een brug) komen nu al hard genoeg door.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-02-2015 12:20 #1415671
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee klopt het is een dampgas
Nee klopt het is een dampgas installatie.
Als je met 90 km/h over de snelweg gaat met een autoambulance erachter lukt dat zelfs makkelijk. Eenmaal de massa op gang hoeft de auto nauwelijks extra te werken. En het is geen caravan die wind vangt.
Als je met 90 km/h over de snelweg gaat met een autoambulance erachter lukt dat zelfs makkelijk. Eenmaal de massa op gang hoeft de auto nauwelijks extra te werken. En het is geen caravan die wind vangt.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2015 20:22 #1415761
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waar dan?
Hallo Henk
Heb je een directe link? Ik heb al een paar keer gezocht, maar kan geen "bandendrukcalculator" vinden.
groetjes
Mathy
Heb je een directe link? Ik heb al een paar keer gezocht, maar kan geen "bandendrukcalculator" vinden.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2015 21:02 #1415762
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier
Hier, voor de 940 met 16 klepper:
www.vredestein.nl/autobanden/search/model/volvo/900er
serie/940 2.3 i glt 16v/325344
Ze hebben het veranderd. Je kunt nu een band zoeken adhv de autogegevens. Als je daar je merk en type ingeeft kun je de juiste uitvoering selecteren en geeft de site een overzicht met beschikbare banden in de juiste maat, met 3 tabbladen (zomer-, winter- en 4-seizoenenbanden)
Ze hebben het veranderd. Je kunt nu een band zoeken adhv de autogegevens. Als je daar je merk en type ingeeft kun je de juiste uitvoering selecteren en geeft de site een overzicht met beschikbare banden in de juiste maat, met 3 tabbladen (zomer-, winter- en 4-seizoenenbanden)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2015 21:12 #1415764
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Henk
Dank je. Die kon ik t.n.t. niet vinden.
groetjes
Mathy
Dank je. Die kon ik t.n.t. niet vinden.
groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2015 15:49 #1415834
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hier een 940 station op G2:
Hier een 940 station op G2: installatie met ringmixer, non-turbo B230FB met automaat.
Met een redelijk pittige rijstijl en vrijwel alleen lange afstanden kom ik op 1:7,5 gemiddeld: in de winter iets onzuiniger, in de zomer iets zuiniger. Redelijk pittig is: optrekken op maximaal koppel, snelheid zo'n 10 km/h boven de toegestane. Op snelwegen maximaal zo'n 145 km/h.
Een eerder exemplaar met handbak was wat zuiniger, rond de 1:8 bij vergelijkbare rijstijl.
Andere auto's met G3 heb ik overigens nooit veel benzineverbruik gehad: met een goede thermostaat en juiste afstelling schakel je ook met G3 binnen twee kilometer over naaar LPG.
Met een redelijk pittige rijstijl en vrijwel alleen lange afstanden kom ik op 1:7,5 gemiddeld: in de winter iets onzuiniger, in de zomer iets zuiniger. Redelijk pittig is: optrekken op maximaal koppel, snelheid zo'n 10 km/h boven de toegestane. Op snelwegen maximaal zo'n 145 km/h.
Een eerder exemplaar met handbak was wat zuiniger, rond de 1:8 bij vergelijkbare rijstijl.
Andere auto's met G3 heb ik overigens nooit veel benzineverbruik gehad: met een goede thermostaat en juiste afstelling schakel je ook met G3 binnen twee kilometer over naaar LPG.
Moderators: Jerry Stam