Hoe (on)zuinig ben jij op gas?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 20:47 #1415256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor
Voor een LPT is de druk standaard 0.35 bar en levert de motor 135 pk en 230 Nm bij 2300 toeren. Bij een HPT (een "940 turbo") is de druk 0.65 bar en levert de motor 165 pk en ik meende 264 Nm bij een wat hoger toerental.

Met een MBC kun je bij een LPT de druk verhogen om zo meer vermogen te krijgen. Meestal kun je tot 0.7 a 0.8 bar gaan, ongeveer 170-180 pk. Daarboven moet je gaan chippen.

Met een automaat schijnt een hogere turbodruk een gunstiger verbruik te geven omdat je de bak eerder kunt laten schakelen. Bij een handbak maakt het denk ik niet zoveel uit.

Mijn verbruik was met 0.35 bar, ik doe niet aan MBC's en rij gewoon standaard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-01-2015 21:27 #1415257 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Prins
Mijn verbruik is vrijwel altijd 1 op 8,5 op een volle tank lpg. Gemiddelde rijstijl en voornamelijk 80 km/ wegen. Ik heb een Prins VSI gasinjectie (uit 2012) met (nog wel) een standaard LPT in een 945 '98. Werkt feilloos, je start op benzine en zodra de koelwatertemp. de 45 graden bereikt schakelt hij automatisch over van benzine op lpg.
Je hoeft er niets aan te doen. In de winter (zoals vandaag bij minus 3 graden C) is dat na ongeveer 1,5 km rijden, in de zomer na zo'n 750 m rijden en je kunt de complete lpg tank zonder problemen leeg rijden als je dat wilt (er zit geen in-tank pomp in die dan schade kan oplopen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 21:33 #1415258 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kijk, wat een antwoord, dank!
Kijk, wat een antwoord, dank! En ik ga even de nodige termen uitpluizen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 21:50 #1415261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de uitgebreide info
Dank voor de uitgebreide info! Gelukkig geen griezelverhalen over 1 op 5 :). En het starten op benzine en dan automatisch over gaan op LPG spreekt me aan!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 22:07 #1415263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Dat naadloos overschakelen kunnen de meeste (alle?) G3 installaties wel. Neem wel een LPG injectie, dampgas of vloeibaar, systeem.

Het verbruik hangt nogal van je rijstijl en gebruik af. Als je een automaat hebt en de gewoonte hebt om elke dag 2km door de stad van huis naar werk en omgekeerd te rijden met een vlotte rijstijl dan kon je wel eens aardig bij die 1 op 5 eindigen. De automaten zijn (flink) onzuiniger dan de handbakken zolang de lockup niet inkomt. Die komt rond de 90 km/u in en koppelt de automaat mechanisch (zoals bij een handbak) waardoor je veel minder verliezen in de automaat bak hebt. Veel optrekken, stoppen en weer optrekken bij lage snelheid neemt nogal wat brandstof. Koud lopen deze motoren behoorlijk rijk wat het verbruik ook opjaagt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2015 22:49 #1415267 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn 944 met turboloze 230FB
Mijn 944 met turboloze 230FB motor en automaat is voorzien van een OMVL verdamper en AEB closed loop lambda regeling. Januari vorig jaar ingebouwd, volledig probleemloos. Verbruik tussen 1:7 en 1:8 afhankelijk van inzet. Records 1:5 bij tank alleen maar rond de kerk en 1:9 met 100 km/h naar Brabant en terug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2015 16:31 #1415286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 op 6 hier.
1 op 6 hier.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2015 19:43 #1415292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tocht wel zuinig
1 op 7.8 tot 1 op 9. Van gecombineerd rijden binnen en buiten de bebouwde kom tot snelweg met 120 1 op 9. Het is een 945 LPT automaat op vialle lpg3.
Achteraf ben ik niet zo blij met G3 en had liever mijn oude verdamperinstallatie. Hier heb ik er 4 van gehad (allen volvo 240-940). Die schakelde naadloos na 2 seconden, ook in de winter bij strenge vorst, van benzine op lpg. Vialle doet dat afhankelijk van temperatuur pas na 1- 2 km en dat kost net zo veel benzine als het belastingvoordeel heb ik inmiddels gemerkt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2015 12:22 #1415308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd wel 1 op 7 op lpg.
Altijd wel 1 op 7 op lpg.
Ongeregelde installatie, b230fb, zf22
Meestal 120 à 140 +

Laatst nog weer 600 km in een weekend en constant tussen de 140 en 160 dan gewoon ook 1 op 7
1 op 8 ooit bijna gehaald op een rit van Zwolle naar spa op de cruise Control.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2015 16:45 #1415328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1:8 in de winter en tussen de
1:8 in de winter en tussen de 1:8,5 en 1:9 in de zomer.
Dit met een dampgas installatie.

Bedenk wel dat je op G3 nogal wat kilometers op benzine maakt. Vind ik het grote nadeel van zo'n installatie. Benzine blijft duur rijden...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD