Oliedom? Motorolie voor 960 op LPG

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2014 07:58 #1404394 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ben
het wel gedeeltelijk met je eens Henk, maar het is inmiddels allang bewezen, in de diverse olietopics op de diverse fora, dat het voor onze blokkies geen enkele meerwaarde heeft (volsyntheet ipv halfsyntheet cq mineraal).
Sterker nog, ik raad het persoonlijk zelfs af aan mensen...  Dit ook met kans op olielekkage van de keerringen als je wilt overstappen van half- naar volsyntheet, of van mineraal naar bijvorbeeld volsyntheet.  Een hoop keerringen gaan dit niet ech leuk vinden, met dus die kans op olielekkages waar ik het zojuist over had.
Heb de 5 cilinder motoren, zoals toegepast in de 850 /x70's hierdoor al genoeg uit elkaar kunnen halen om die meuk te vervangen en opnieuw op te bouwen....  Een hoop mensen onderschatten dit helaas en word bij de verkoop van de volsyntheet ook absoluut niet vermeld door de verkoper....
Het was voor mij dan ook puur bedoeld als waarschuwing....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2014 10:29 #1404402 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klepstoters
Beste Volvotics,

Na een aantal hydrolische klepstoters uit elkaar gehaald te hebben ben ik er van overtuigd dat voor dit onderdeel vol synthetische olie een noodzaak is.

Die dingen bouwen inwendig een afzetting op die, mijns inziens, zowel de prestaties als de levensduur van de motor negatief beinvloed.

Groet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2014 11:58 #1404410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoveel mensen...
Bij aanschaf van mijn 940 ruim 5 jaar geleden hing er een kaartje aan het stuur dat er Castrol 5W40 volsyntheet in zat en dat die over 15.000 km ververst moest worden.
Dat ik heb ik braaf gedaan met hetzelfde merk en type olie en doe ik nog steeds. Olieverbruik max. 0,5 liter op 15.000 km, bij kilometerstand 254.000. Klepspeling verloopt ook niet/nauwelijks. Twee plaatjes vervangen in 76.000 km.
Bij een oude motor overstappen van b.v. minerale 15W40 naar een volsyntheet kan wel minder verstandig zijn, zoals Dirk ook schrijft. De meer reinigende werking van de synthetische olie kan ervoor zorgen dat keerringen of pakkingen die lekker 'dichtgesmeerd' zaten ineens gaan lekken.
Moraal van mijn verhaal: Gewoon de olie blijven gebruiken die er in zat als het olieverbruik acceptabel is en de motor er lekker op draait.
Dat gezegd hebbende lijkt me dat je in dit geval wel prima over kunt stappen van 5W30 naar 5W40. Bij koude motor zijn 5W30 en 5W40 even vloeibaar, maar 5W40 is als de motor op bedrijfstemperatuur is wat dikker dan 5W30. Vandaar ook dat je op dat plaatje van de handleiding ziet dat Volvo *W40 voorschrijft bij hogere omgevingstemperaturen.
Overigens kun je bij echt teveel olieverbruik beter op zoek gaan naar de oorzaak en dat fixen dan proberen om het dicht te smeren met een dikkere olie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2014 01:10 #1404437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10W40
Bij mijn eerstvolgende beurt wordt de motor afgevuld met Mobil 10W40. Ik ga het even goed in de gaten houden. Vooral de koude start en het verbruik hebben mijn aandacht.

Bedankt voor jullie input. Wordt over een paar dagen vervolgd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2014 14:02 #1404581 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschil door andere motorolie?
Een paar dagen geleden is bij een kleine beurt de Total 5w30 motorolie in mijn LPG 960 3.0 vervangen door semi-synthetische Mobil 10w40.
Eerste rit geen noemenswaardig verschil gemerkt. Maar al gauw merkte ik een opmerkelijk verschil. De auto schakelt beduidend soepeler.
Huh?! Er is andere motorolie in gegaan, geen versnellingsbakolie vervangen...
Maar, echt. Bij opschakelen kon de auto wat bonkig aanvoelen. Nu is het soepeler geworden. Alsof de auto minder inhoudt / terugvalt na het schakelmoment. Of wellicht beter oppakt na het schakelmoment. Geen idee. Het voelt in ieder geval comfortabeler.
Ik had mijn aandacht gericht op minder olieverbruik, niet op soepeler opschakelen. Kan dit daadwerkelijk een gevolg zijn van andere motorolie?
Bij starten merk ik overigens geen verschil. De auto startte met 5W30 goed en dat doet deze met 10W40 nog steeds. Ik durf ook niet te beweren dat de motor duidelijk stiller loopt.
Over het olieverbruik kan ik nog niks zinnigs zeggen. Dat ga ik de komende tijd bijhouden. Ik heb het oude verbruik helaas nooit bijgehouden.
Wordt vervolgd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2014 14:31 #1404585 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft
Heeft men toen ook niet toevallig de accuklem losgehad?Als ik mijn vorige 940 inleerde op LPG was hij vaak (naar mij idee) wat bonkiger dan wanneer ik dat eerst op benzine deed. Ook bij het rijden op LPG leek het soepeler.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2014 15:10 #1404586 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen idee

henk 940LPT schreef : Heeft men toen ook niet toevallig de accuklem losgehad?

Weet ik niet.
Volgens mij is er niet direct een reden om bij een kleine beurt een accu los te koppelen. Of wel? Geen idee...

Ik zit plots te denken. Als de motor daadwerkelijk wat soepeler loopt door de andere olie dan moet ik dat toch ook enigszins aan het brandstofverbruik kunnen merken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2014 15:28 #1404587 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik verwacht niet dat het verschil in verbruik duidelijk merkbaar moet zijn. Ik denk dat andere factoren meer invloed hebben. Stijging van de temperatuur in de lente, misschien wat andere ritten (meer snelweg vs meer km's in de stad, of lang/kort) om een paar te noemen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC