LPG Backfire

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 11:01 #1379695 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Zeldzaam.
Roger,
wat jij nu hebt meegemaakt is wel heel zeldzaam bij een dampgasinjectiesysteem. Ook bij een lekke injector zou de motor niet aan mogen slaan. Want dan moet je doorstarten tot het te rijke mengsel weg is. Heb je de afgelopen tijd gemerkt dat je langer moet starten? Een sensor hoort dat te meten of je mengsel niet te rijk is. Wellicht is die defect i.c.m. een lekke injector?
Ik weet niet waar je je installatie vandaan hebt maar ik zou even met de gebr. van Orsouw in Eindhoven contact opnemen. Die weten echt heel veel op dit gebied. Mijn dampgasinstallatie is van OMVL en werkt ( even afkloppen) al ruim 7 jaar perfect. Wel 2 keer nieuwe injectoren gehad. Je spruitstuk zit vast met rubber moffen en die zijn door de knal losgeschoten. Kost tijd om ze weer te monteren maar waarschijnlijk is er niets stuk.
Succes en sterkte met de reparatie en de oplossing.

Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 22:16 #1379755 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic inderdaad zeldzaam
Jan (en anderen)
Een backfire is inderdaad zeldzaam en ik dacht dat het bij een injectie installatie nooit kon voorkomen....,maar blijkbaar toch. Ik rijd zelf al 12 jaar op LPG en nog nooit voorgekomen. Installatie is ingebouwd door van Orsouw. Goed idee om hen eens te raadplegen, al zal het ook voor hun moeilijk zijn om van afstand iets te zeggen.
De motor start normaal vrijwel direct. Er is dus geen rijk mengsel aanwezig welk eerst verwijderd moet worden. Een lekkende gasinjector lijkt mij dan ook niet waarschijnlijk. Enige tijd geleden is wel de koppakking van de motor vervangen. Sinds die tijd draait de motor direct na het aanslaan op zijn stationair toerental. "Vroeger" had de motor direct na het aanslaan een soort "overshoot" had dus heel even een verhoogd toerental welk direct weer daalde naar stationair. Daarbij sloeg de motor vroeger direct aan als ik de slutel aanraakte, nu moet hij eerst even een paar keer ronddraaien, maar dat is maar een seconde of zo. Of dit iets met de backfire te maken heeft?
De opmerking over het lage olie niveau maakte ik omdat ik niet weet hoe de hydraulisch kleppen hierop reageren. Kan het zijn dat deze hierdoor open blijven of openen ze net minder door het lage olieniveau zoals in een van de racties wordt gesteld.
Overslag in het ontstekingscircuit lijkt me niet waarschijnlijk omdat deze motoren zijn uitgerust met bobines per cylinder. De echte hoogspanning wordt dus pas direct op de cylinder gemaakt.
Wat de rubber moffen/sokken betreft op het spruitstuk, in theorie zijn die inderdaad terug te duwen, maar in de praktijk is dat een hoop werk omdat je van alles los moet maken om dit goed te kunnen doen. En dan moet ik er nog achter komen of er niet meer zaken kapot zijn gegaan door de explosie.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 00:53 #1379765 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Opbouwen.
Hallo Roger,
ik zou eerst de boel weer (laten) opbouwen en dan een compressietest doen. Een defecte klep kan nl. ook een backfire veroorzaken. Is dat alles goed dan systematisch je ontstekingssysteem goed controleren, injectoren, gascomputer etc. Wellicht als de auto weer op benzine draait toch een bezoek aan Eindhoven. Mijn ervaring in de ruim 13 jaar dat ik daar kom is dat ze de zeldzame keren dat er een storing optrad, ze die zeer snel gelocaliseerd hadden en daarmee oplosten. Overigens heeft een laag oliepeil niets met dit geval te maken. Doordat het inlaatspruitstuk losgeschoten is, verwacht ik verder geen schade door deze backfire.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2013 06:03 #1379767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook bij 740
Ik heb dan wel een gewone 4 cylinder 740 (B230F), maar herken de beschrijving van de ontploffing meteen na het starten maar al te goed. Mijn LPG installatie is géén dampgas, hoewel ik wel een injectiemotor heb. Pennywise, poundfoolish heb ik er een gewone LPG-installatie in laten bouwen, dus met gasmengstuk vóór het inlaatspruitstuk. Hij startte niet al te best op gas, dus handmatig steeds overschakelen tussen benzine en gas. Dat ging prima, tot ik het een keertje vergat. Auto had net gelopen en ik start een minuut later weer. BENG! alle plastic delen van de inlaat compleet verwoest.
Maar erger was dat er zo'n druk was ontstaan dat ook de koppakking er uitgeblazen was. Alles hersteld en de auto start wonderwel gewéldig op gas nu! Zelfs na een flinke vorstnacht. Wel verlies ik nog KVS (olie blijft mooi schoon). Ik heb het vermoeden dat de compressie toch weglekt naar de koelkanalen en zo de KVS via de overloop eruit drukt. Alsof de koppakking toch niet goed sluit (?? Heb de juiste aanhaalmomenten aangehouden).
Heel verhaal (sorry) om je aan te raden toch ook even goed de rest van de motor na te lopen, want zo te horen was het ook bij jou een flinke klap. Zeker de compressie na laten kijken!
Succes en keep loving 'm!!
Sietse

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC