LPG Backfire

  • Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 23:17 #1096336 door Roger Smeets
LPG Backfire is gemaakt door Roger Smeets
Nadat ik zonder problemen op de plek van bestemming was aangekomen, startte ik afgelopen weekend na ca. 45 minuten mijn auto weer. Direct na het aanslaan van de motor, slaat hij ook weer af met een luide knal. Tevens was er een sterke verbrande rubberlucht te ruiken. Het blijkt dat ik een backfire heb gehad, waardoor o.a. het inlaatspruitstuk over de laatste drie cylinders helemaal los gekomen is van de motor. Omdat dit op een parkeerplaats onder een straatlantaarn niet te repareren valt, is de auto afgesleept naar de garage. Dit gaat dus weer enige euro's kosten.
Het betreft hier een v90 die is uitgerust met een Prins VSI installatie welke nog geen vijf jaar oud is. De vraag die me nu bezig houd, is waardoor de backfire kan zijn ontstaan. De bougies zijn ca. 10 duizend km geleden vervangen. De motor liep ook goed. Wel was het olie niveau aan de lage kant (olie zelf ook ca. 10 duizend km geleden vervangen). Kan het zijn dat de klepspeling hierdoor niet goed geregeld werd?
Iemand een idee waardoor deze backfire veroorzaakt zou kunnen zijn? Eigenlijk zou dit toch bij een dampgas injectie installatie niet mogen, die start toch op benzine. (Omdat de motor nog warm was op het moment van starten schakelt hij wel direct over van benzine naar gas, maar dan loopt hij al).
Ik houd me aanbevolen voor tips die de achterliggende oorzaak kunnen oplossen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2013 23:27 #1379675 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klepstand/stelling bougie
klepstand/stelling
bougie kabels slecht zodat verkeerde bougie een vonk kreeg.
olie stand zo laag dat hydraulische klep bediening niet werkte (maar weet niet of dat kan)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 00:00 #1379679 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lekkende injector
Ik ben niet bekend met de 960/v90's en een VSi installatie, maar zou het een lekkende injector kunnen zijn?

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 00:01 #1379680 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Backfire...
Vreselijk, moet er niet aan denken. Nachtmerries zou ik er aan over houden. Lees eens de verhalen van ons mede V90 lid Willem Strik...  . Gewoon gaan dieselen... . Zelfs koken doen we hier thuis niet meer op gas... .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 08:00 #1379685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic om de angst meteen de kop in te drukken
Om het angstzaaien meteen de kop in te drukken: Willem had een LPG installatie in zijn V90 die niet geschikt is voor deze motoren (met gasmengstuk). Qua backfire gevoeligheid niet met VSI te vergelijken. VSI is prima geschikt voor de 6 cilinders en turbo motoren. Deze keer is voor het eerst dat ik hoor van een backfire bij VSI, in de 5.5 jaar dat ik hier rondhang.
Ik zou ook denken aan een lekkende injector, of eentje die onterecht open is gestuurd. Ontsteking nakijken. Een klep met niet gevulde stoter blijft dicht of opent minder ver neem ik aan? Loopt de motor altijd meteen na starten zoals zou moeten of eerst wat rommelig en na een aantal seconden of minuten pas strak?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 08:04 #1379687 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Bijzonder
een VSi installatie die een backfire geeft, dat is wel bijzonder. Als het systeem gewoon gezond is en goed afgesteld dan zou de hoeveelheid lpg in het spruitstuk onvoldoende zijn om tot ontploffing te kunnen komen. Want dit kun je wel een ontploffing noemen...
Als de auto gemaakt is zou ik eerst langs een LPG specialist gaan voordat je weer op lpg gaat rijden.
groeten, Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 09:13 #1379688 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste klap ook!
Inlaat spruitstuk los,
Is dat, pakking er uit, of gewoon ook echt afgebroken draad einden ?
Geplofde lucht slang ken ik wel, nu al onder hand de 5e in mijn auto meen ik, moet toch es kijken of dat spul niet per meter te koop is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 09:19 #1379689 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Slanklemmen
960:V90 spruitstuk zit op een wat unieke manier vast met rubber pijpjes en slangenklemmen.

Groeten,
Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 10:14 #1379693 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic rsmeets schreef:  De motor

rsmeets schreef :  De motor liep ook goed. Wel was het olie niveau aan de lage kant (olie zelf ook ca. 10 duizend km geleden vervangen). Kan het zijn dat de klepspeling hierdoor niet goed geregeld werd?

Nooit van gehoord dat een laag olieniveau zonder dat het lampje al brandt kritisch is voor de klepspeling, lijkt mij niet waarschijnlijk.
De enig reden die ik kan bedenken is inderdaad een massief lekkende LPG injector. Indicator voor lekkende LPG injectoren is meestal dat de startmotor een paar keer moet rondraaien voordat de motor aanslaat.
Ben ook wel benieuwd wat er nu precies is losgekomen van het spruitstuk. Dat de rubber balgjes losschieten is inderdaad het meest waarschijnlijk. Dat zijn heel stevige dingen. Met een beetje geluk kan je de balgjes hergebruiken en hoef je alleen maar het spruitstuk er weer op te duwen en nieuwe slangenklemmen te monteren.
Ik zou voor het starten de zekering van de LPG installatie verwijderen. Eerst laten checken voordat je weer op LPG gaat rijden.
Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2013 10:24 #1379694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hier ook...
maar in België zoeken we gene jaren achter de oorzaak
de 960 vroeger dierf dat ook al eens hebben
stuk uit de luchtfilter gesneden en vervangen door een rubber flap die omhoog/open kan bij een backfire en de overdruk langs daar wegkan
geen schade meer
wel nog backfire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD