740 GL Estate: Nieuwe motor + LPG. Wat is de zuinigste en betrouwbaarste combinatie?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Onlangs heb ik voor weinig een mooie Volvo 740GLA Estate met B230K Automaat gekocht.
Op zich loopt 'ie prima, maar het blok zit onder de olie (koppakking, krukas, etc..) en ik hoor kantelende zuigers. Daarnaast stond hij ook niet vooraan in de rij met brandstofefficiëntie. Allemaal prima. Gezien de prijs, heb ik wat extra over om de auto helemaal naar mijn wensen te maken.
Nou heb ik gehoord dat nagenoeg alle motoren van Volvo onderling uitwisselbaar zijn. Ik heb daarom het plan opgepakt om een jongere donor aan te schaffen en de motor (en misschien ook meteen de hele aandrijflijn) over te zetten. Daarnaast wil ik er een LPG-installatie in zetten.
Mijn vraag: welke combi tussen motor en LPG-systeem is het meest zuinig en betrouwbaar? Ik hoef daarbij niet de snelste motor te hebben, aangezien ik toch als een ouwe pâke rijd...(;
Alvast bedankt.
Groeten Dirke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

Groet Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
-
- Premium lid
-
- Berichten: 145
Je hebt dan de keuze uit de B230FK (met 135 pk) en de B230FT (165 pk).
Vaak zijn deze blokken gekoppeld aan een AW71 automaatbak of M90 schakelbak.
Je motorruimte is wel iets meer gevuld door het turbo gebeuren maar je krijgt er vooral meer koppel voor terug en dat is altijd heerlijk rijden. Denk bv ook dan aan een andere uitlaat, intercooler, oliekoeler, etc.
De kabelboom die bij een turbo injectie blok komt kijken is wel wat ingewikkelder. Dit past niet 1 2 3 op jouw carburatie kabelboom. Maar ik denk dat er verschillende mensen hier op het forum zijn die jou hierover van advies kunnen voorzien (kan het zelf ook gebruiken denk ik, omdat ik ook plannen heb in die richting).
Succes met je ombouw.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Immers teveel vermogen.
De Turbo's hebben ook wat meer probleempjes.
De B230K van voor 1988 lijken wat mooier te lopen, maar hebben een dunnere krukas.
Na 1988 heeft Volvo die weer dikker gemaakt.
Zelf heb ik dus de keuze gemaakt de Turbo links te laten liggen.
Je kunt je carburateur er weer aan plakken of een injectie-verdamper laten monteren,
of een moderne LPG Injectie.
Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ecleo schreef : Met een turbo kun je problemen krijgen met je papieren.
Immers teveel vermogen.
De Turbo's hebben ook wat meer probleempjes.
De B230K van voor 1988 lijken wat mooier te lopen, maar hebben een dunnere krukas.
Na 1988 heeft Volvo die weer dikker gemaakt.
Zelf heb ik dus de keuze gemaakt de Turbo links te laten liggen.
Je kunt je carburateur er weer aan plakken of een injectie-verdamper laten monteren,
of een moderne LPG Injectie.
Succes.
Allereerst, heel hartelijk bedankt voor alle reacties.
Als ik het zo goed lees, moet ik het mezelf niet al te lastig maken en voor een basic injectiesysteem gaan. Als ik het goed begrijp kan een B230K met een aanpassing worden omgebouwd naar een 230F.
Is het dan nog vanwege het gebruik raadzaam om er een B200F in te hangen? Of is deze even doorstig als z'n grotere broer?
In ieder geval alvast hartelijk bedankt.
Groeten Dirke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is makelijk in onderhoud zeer veel onderdelen van verkrijgbaar, betrouwbaar. Het is alleen ff wat werk met de kabelboom enzo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is er nog iets te zeggen over zuinigheid van een installatie met gasmengstuk vs LPG injectie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
- Berichten: 39
Je rechter voet zal gebruik bepalen s mijn ervaring.ik zou er een lpt in leggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik rijd met de 200F gemiddeld 1:11,5 op lange stukken. Met de 230FK's en FT's reed ik 1:10.
Groet Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
2.3 Liter 16 Klepper ongeblazen met 155 PK's.
Heeft ook hydraulische klepstoters, dus nooit meer kleppen stellen.
Draaien perfect op LPG.
Of voor een lekkeree D24(T) (Hoef je ook maar weinig aan je kabelboom te doen en je hebt gelijk een 6 cilinder)
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.