740 GL Estate: Nieuwe motor + LPG. Wat is de zuinigste en betrouwbaarste combinatie?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 14:37 #1093448 door V700 register
Hoi allemaal,
 
Onlangs heb ik voor weinig een mooie Volvo 740GLA Estate met B230K Automaat gekocht.
Op zich loopt 'ie prima, maar het blok zit onder de olie (koppakking, krukas, etc..) en ik hoor kantelende zuigers. Daarnaast stond hij ook niet vooraan in de rij met brandstofefficiëntie. Allemaal prima. Gezien de prijs, heb ik wat extra over om de auto helemaal naar mijn wensen te maken.
Nou heb ik gehoord dat nagenoeg alle motoren van Volvo onderling uitwisselbaar zijn. Ik heb daarom het plan opgepakt om een jongere donor aan te schaffen en de motor (en misschien ook meteen de hele aandrijflijn) over te zetten. Daarnaast wil ik er een LPG-installatie in zetten.
Mijn vraag: welke combi tussen motor en LPG-systeem is het meest zuinig en betrouwbaar? Ik hoef daarbij niet de snelste motor te hebben, aangezien ik toch als een ouwe pâke rijd...(;
Alvast bedankt.
 
Groeten Dirke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 15:04 #1361902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou gewoon een B230F met
Zou gewoon een B230F met aantoonbaar weinig kilometers zoeken...... Voordat je hem inbouwt even nieuwe koppakking, keerringen, waterpomp, distributie vervangen en je rijd weer 500000 km -:)
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-06-2012 16:50 #1361915 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic uit een 940
een motor uit en 940 past ook prima.
 
Je hebt dan de keuze uit de B230FK (met 135 pk) en de B230FT (165 pk).
 
Vaak zijn deze blokken gekoppeld aan een AW71 automaatbak of M90 schakelbak.
 
Je motorruimte is wel iets meer gevuld door het turbo gebeuren maar je krijgt er vooral meer koppel voor terug en dat is altijd heerlijk rijden. Denk bv ook dan aan een andere uitlaat, intercooler, oliekoeler, etc.
 
De kabelboom die bij een turbo injectie blok komt kijken is wel wat ingewikkelder. Dit past niet 1 2 3 op jouw carburatie kabelboom. Maar ik denk dat er verschillende mensen hier op het forum zijn die jou hierover van advies kunnen voorzien (kan het zelf ook gebruiken denk ik, omdat ik ook plannen heb in die richting).
 
Succes met je ombouw.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 19:14 #1361927 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Turbo
Met een turbo kun je problemen krijgen met je papieren.
Immers teveel vermogen.
De Turbo's hebben ook wat meer probleempjes.
De B230K van voor 1988 lijken wat mooier te lopen, maar hebben een dunnere krukas.
Na 1988 heeft Volvo die weer dikker gemaakt.
Zelf heb ik dus de keuze gemaakt de Turbo links te laten liggen.
Je kunt je carburateur er weer aan plakken of een injectie-verdamper laten monteren,
of een moderne LPG Injectie.
 
Succes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 20:21 #1361937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even een korte samenvatting

Ecleo schreef : Met een turbo kun je problemen krijgen met je papieren.

Immers teveel vermogen.

De Turbo's hebben ook wat meer probleempjes.

De B230K van voor 1988 lijken wat mooier te lopen, maar hebben een dunnere krukas.

Na 1988 heeft Volvo die weer dikker gemaakt.

Zelf heb ik dus de keuze gemaakt de Turbo links te laten liggen.

Je kunt je carburateur er weer aan plakken of een injectie-verdamper laten monteren,

of een moderne LPG Injectie.



Succes.


Allereerst, heel hartelijk bedankt voor alle reacties.

Als ik het zo goed lees, moet ik het mezelf niet al te lastig maken en voor een basic injectiesysteem gaan. Als ik het goed begrijp kan een B230K met een aanpassing worden omgebouwd naar een 230F.

Is het dan nog vanwege het gebruik raadzaam om er een B200F in te hangen? Of is deze even doorstig als z'n grotere broer?

In ieder geval alvast hartelijk bedankt.

Groeten Dirke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 20:42 #1361904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zat met het zelfde
Luik zat met het zelfde probleem.alleen bij mij zat er een v6 in. Ik heb ook gekozen voor een B230F met een simpel damp gas systeem. Werkt prima
Is makelijk in onderhoud zeer veel onderdelen van verkrijgbaar, betrouwbaar. Het is alleen ff wat werk met de kabelboom enzo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 21:37 #1361948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat een 2 liter dorstiger is, die moet harder werken (meer doortrekken).
Is er nog iets te zeggen over zuinigheid van een installatie met gasmengstuk vs LPG injectie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-06-2012 21:49 #1361950 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Of je er een Bosch 2.4 F in doet of FT
Dat maakt allemaal niet uit. Ook 2.0 of 2.3 liter maakt net uit.
Je rechter voet zal gebruik bepalen s mijn ervaring.ik zou er een lpt in leggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 22:44 #1361954 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik tussen een B200F en
Verbruik tussen een B200F en een B230F maakt niets uit. Heb nu een 200 en heb diverse 230's gehad. Alleen de 230FK's zijn een stuk dorstiger dan de uitvoering zonder turbo.
Ik rijd met de 200F gemiddeld 1:11,5 op lange stukken. Met de 230FK's en FT's reed ik 1:10.
Groet Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2012 22:50 #1361956 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Natuurlijk
Natuurlijk gewoon voor de allerbeste motor kiezen: een B234F!
2.3 Liter 16 Klepper ongeblazen met 155 PK's.
Heeft ook hydraulische klepstoters, dus nooit meer kleppen stellen.
Draaien perfect op LPG.
Of voor een lekkeree D24(T) (Hoef je ook maar weinig aan je kabelboom te doen en je hebt gelijk een 6 cilinder)
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD