Bevroren lpg leidingen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2012 11:43 #1347174
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij denk je net
Volgens mij denk je net verkeerd om.
LPG gaat vloeibaar naar de verdamper en wordt daar in gas omgezet.
Wat wel zou kunnen bij deze temperatuur en met de verkeerde LPG-mengverhouding is dat de LPG bevriest in je tank. En bevroren LPG in vaste toestand kan natuurlijk niet bij de verdamper komen. Maar volgens mij is het daar nog niet koud genoeg voor geweest, dat slaat meer op dat de LPG leiding tijdens het rijden zou kunnen bevriezen.
LPG gaat vloeibaar naar de verdamper en wordt daar in gas omgezet.
Wat wel zou kunnen bij deze temperatuur en met de verkeerde LPG-mengverhouding is dat de LPG bevriest in je tank. En bevroren LPG in vaste toestand kan natuurlijk niet bij de verdamper komen. Maar volgens mij is het daar nog niet koud genoeg voor geweest, dat slaat meer op dat de LPG leiding tijdens het rijden zou kunnen bevriezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2012 14:30 #1347191
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vloeibaar
LPG bevriest echt niet bij deze temperatuur. Het stollingspunt van butaan is -138° en van propaan zelfs -187°C. Als er iets bevriest, is het water wat in de buurt zit.
Butaan kookt bij -0.5°C, propaan bij -42°C. Dan gaat het over van vloeistof in gasvorm, vergelijkbaar met koken van water bij 100°C. Zolang de buitentemperatuur boven het kookpunt is, zal het vloeibare LPG willen verdampen, net zolang tot de druk in de tank gelijk is aan de dampspanning. De dampspanning is afhankelijk van de temperatuur, bij 15° is dat voor puur butaan 1.7 bar (propaan 6.5 bar). Bij 5° is dat nog maar 0.8 bar en bij -0.5°C is er geen overdruk meer. Als LPG uit puur butaan zou bestaan, is je tank dan drukloos bij -0.5°C. Vandaar het bijmengen van propaan dat bij 5°C nog steeds 4.7 bar druk heeft en pas bij -42°C drukloos is.
Zolang het LPG "kookt" duwt de gasdamp bovenin de tank het vloeibare LPG met de dampspanning naar de verdamper. In de verdamper wordt het vloeibare LPG verdampt. De energie die dat kost komt uit het koelwater van de motor.
LPG hou je dus vloeibaar bij normale temperaturen in een tank onder druk, óf in een koelcel in een open emmer.
Butaan kookt bij -0.5°C, propaan bij -42°C. Dan gaat het over van vloeistof in gasvorm, vergelijkbaar met koken van water bij 100°C. Zolang de buitentemperatuur boven het kookpunt is, zal het vloeibare LPG willen verdampen, net zolang tot de druk in de tank gelijk is aan de dampspanning. De dampspanning is afhankelijk van de temperatuur, bij 15° is dat voor puur butaan 1.7 bar (propaan 6.5 bar). Bij 5° is dat nog maar 0.8 bar en bij -0.5°C is er geen overdruk meer. Als LPG uit puur butaan zou bestaan, is je tank dan drukloos bij -0.5°C. Vandaar het bijmengen van propaan dat bij 5°C nog steeds 4.7 bar druk heeft en pas bij -42°C drukloos is.
Zolang het LPG "kookt" duwt de gasdamp bovenin de tank het vloeibare LPG met de dampspanning naar de verdamper. In de verdamper wordt het vloeibare LPG verdampt. De energie die dat kost komt uit het koelwater van de motor.
LPG hou je dus vloeibaar bij normale temperaturen in een tank onder druk, óf in een koelcel in een open emmer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2012 19:26 #1347230
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leiding
Dat er ergens water ( koelvloeistof) bevroren was geloof ik onmiddelijk maar dat verklaart niet waarom de LPGleiding vanaf de verdamper naar het inlaatspruitstuk kei - en keihard was.Die is nu weer soepel...Rversteeg schreef : LPG bevriest echt niet bij deze temperatuur. Het stollingspunt van butaan is -138° en van propaan zelfs -187°C. Als er iets bevriest, is het water wat in de buurt zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2012 19:40 #1347232
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kei en keihard
Hoi Rutger,
Misschien liep er een vrouwtje langs.
John
Misschien liep er een vrouwtje langs.
John
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2012 21:46 #1347247
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onmogelijk.
Dat heeft onmigelijk met bevriezing te maken.Dat is namelijk de drooggasslang. Zit lucht in en verdampt LPG, als alles normaal werkt.Dat ie hard is, komt enkel door stugheid bij koude.rudiger schreef : maar dat verklaart niet waarom de LPGleiding vanaf de verdamper naar het inlaatspruitstuk kei - en keihard was.Die is nu weer soepel...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam