G2 versus G3
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 19:47 #1091021
door V700 register
G2 versus G3 is gemaakt door V700 register
Ik heb een vraag over de G3 installaties. Ik heb veel ervaring met het rijden op gas met een volvo 240 (jaarlijks 30.000km). G2 dus en over het algemeen met zeer weinig problemen. Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen op G3 t.o.v. G2. Vooral de storingsgevoeligheid en kosten bij onderhoud. Ik lees nl nogal wat over kapotte LPG pompen (??) Bij G2 hoor ik hier niets over. Ook heb ik iets gehoord over gasinjectoren die het kunnen begeven. De enige problemen bij G2 waar ik wel eens tegen aangelopen ben is een versleten verdamper. Een kleine 200,- euro en je kunt weer jaren vooruit. Kortom, ik twijfel tussen 940 op G2 of G3. O, ja, klopt het dat G3 geen backfire's kent?
Alvast dank voor jullie reacties
Alvast dank voor jullie reacties
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 22:20 #1344742
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op Gas....
Kijk eens op mijn blog onder het kopje "Volvo op gas".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2012 23:07 #1344747
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic G2 en G3
Er is nogal wat misverstand over het fenomeen G2 en G3. Het is niets meer en niets minder dan een typegoedkeur op het kenteken waardoor je een korting op de MRB krijgt.
Het bouwjaar en motortype v.d. auto en de manier waarop de geinstalleerde LPG installatie de emissiewaarden bijstuurd is een basis voor een G3 goedkeuring.
Als voorbeeld kun je de installatie in mijn auto nemen, een 945 met B230FK van 1997. De LPG installatie is een "ouderwetse" verdamper met ringmixer. Enkel en alleen door toevoeging van een computertje dat op basis van het lambdasignaal en gasklepschakelaar het gasmengsel (en dus de emissie) bijstuurt staat er een G3 op het kenteken.
Zo heb je 4 hoofdsoorten LPG installaties:
1) Dampgas met ringmixer of venturi
2) Dampgas met ringmixer of venturi en eletronische regeling
3) Dampgas met injectoren, altijd elektronisch geregeld
4) LPI (patent Vialle), altijd elektronisch geregekld
Nummer 1 kan nooit een G3 keur op kenteken krijgen. De andere soorten kun je zowel met als zonder G3 keur op kenteken tegenkomen. Dit afhankelijk van bouwjaar etc. Nummer 1 heeft geen elektronica en is in theorie het minst storingsgevoelig. Hoe meer elektronica hoe gevoeliger is de theorie. In de praktijk heb ik zowel met mijn huidige auto als met de vorige met Vialle LPI weinig gedoe gehad. (tenminste, zolang je maar de LPG specialist vind met de juiste kennis)
Alleen met de nummers 1 en 2 kun je (theoretisch) een backfire krijgen, met 2 is die kans kleiner als met 1. Bij 3 en 4 heb je te maken met injectoren. Of ze vaak kapot gaan? Geen idee, hoor en lees er in ieder geval weinig over. Wat bij 4, LPI, wel eens gebeurt is dat de injectoren los gaan zitten in de zitting en dus valse lucht doorlaten. Nieuwe dampgasinjectoren zitten tussen de €50,- en €100,- per 4 geloof ik en Vialle injectoren zijn duurder maar hoeveel weet ik niet precies.
De kapotte pompen waar je in je post over praat komen wel eens voor bij Vialle LPI installatie. LPI staat voor Liquid Propane Injection en in die installaties wordt LPG in vloeibare vorm ingespoten in het inlaatspruitstuk. De LPG blijft vloeibaar door hoge druk, die hoge druk wordt opgebracht door een in de tank ingebouwde pomp. Die pomp wil ergens tussen de 200.000 en 300.000 km-ers wel eens de geest geven. Was altijd een dure reparatie, is de laatste jaren al redelijk betaalbaar geworden.
Nu de grote grap, bij Vialle LPI is een G2 relatief eenvoudig om te keuren naar G3. Het enige wat er moet gebeuren is een andere computer waar iets andere software in zit. Omdat alleen LPG inbouwers de juiste certificaten aan de RDW kunnen overleggen, kunnen alleen zij dit voor je doen. Kost ongeveer € 500,-
Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn en ik kan er natuurlijk op een paar punten ook naast zitten. Andere forumleden kunnen me dan misschien even aanvullen.
Al met al, een 940 met G3 is echt aan te raden. Let wel even op de kwaliteit v.d. installatie en dan met name op de kwaliteit van de inbouw.
groeten, Chris
Het bouwjaar en motortype v.d. auto en de manier waarop de geinstalleerde LPG installatie de emissiewaarden bijstuurd is een basis voor een G3 goedkeuring.
Als voorbeeld kun je de installatie in mijn auto nemen, een 945 met B230FK van 1997. De LPG installatie is een "ouderwetse" verdamper met ringmixer. Enkel en alleen door toevoeging van een computertje dat op basis van het lambdasignaal en gasklepschakelaar het gasmengsel (en dus de emissie) bijstuurt staat er een G3 op het kenteken.
Zo heb je 4 hoofdsoorten LPG installaties:
1) Dampgas met ringmixer of venturi
2) Dampgas met ringmixer of venturi en eletronische regeling
3) Dampgas met injectoren, altijd elektronisch geregeld
4) LPI (patent Vialle), altijd elektronisch geregekld
Nummer 1 kan nooit een G3 keur op kenteken krijgen. De andere soorten kun je zowel met als zonder G3 keur op kenteken tegenkomen. Dit afhankelijk van bouwjaar etc. Nummer 1 heeft geen elektronica en is in theorie het minst storingsgevoelig. Hoe meer elektronica hoe gevoeliger is de theorie. In de praktijk heb ik zowel met mijn huidige auto als met de vorige met Vialle LPI weinig gedoe gehad. (tenminste, zolang je maar de LPG specialist vind met de juiste kennis)
Alleen met de nummers 1 en 2 kun je (theoretisch) een backfire krijgen, met 2 is die kans kleiner als met 1. Bij 3 en 4 heb je te maken met injectoren. Of ze vaak kapot gaan? Geen idee, hoor en lees er in ieder geval weinig over. Wat bij 4, LPI, wel eens gebeurt is dat de injectoren los gaan zitten in de zitting en dus valse lucht doorlaten. Nieuwe dampgasinjectoren zitten tussen de €50,- en €100,- per 4 geloof ik en Vialle injectoren zijn duurder maar hoeveel weet ik niet precies.
De kapotte pompen waar je in je post over praat komen wel eens voor bij Vialle LPI installatie. LPI staat voor Liquid Propane Injection en in die installaties wordt LPG in vloeibare vorm ingespoten in het inlaatspruitstuk. De LPG blijft vloeibaar door hoge druk, die hoge druk wordt opgebracht door een in de tank ingebouwde pomp. Die pomp wil ergens tussen de 200.000 en 300.000 km-ers wel eens de geest geven. Was altijd een dure reparatie, is de laatste jaren al redelijk betaalbaar geworden.
Nu de grote grap, bij Vialle LPI is een G2 relatief eenvoudig om te keuren naar G3. Het enige wat er moet gebeuren is een andere computer waar iets andere software in zit. Omdat alleen LPG inbouwers de juiste certificaten aan de RDW kunnen overleggen, kunnen alleen zij dit voor je doen. Kost ongeveer € 500,-
Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn en ik kan er natuurlijk op een paar punten ook naast zitten. Andere forumleden kunnen me dan misschien even aanvullen.
Al met al, een 940 met G3 is echt aan te raden. Let wel even op de kwaliteit v.d. installatie en dan met name op de kwaliteit van de inbouw.
groeten, Chris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 07:47 #1344771
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij
Volgens mij staat de G in G1/G2/G3 voor generatie. De eerste generatie zal wel compleet ongeregeld zijn (1, volgens uitleg van Chris), de tweede elektronisch geregeld en de derde generatie met een betere regeling. Dit wekt vaak verwarring. Vialle LPi is een G3 installatie, maar kan ook als G2 op kenteken staan. Je kunt daar G3 van maken door montage van een nieuwe computer (de auto/installatie verandert er niet van en blijft net zo zuinig, krachtig etc).
Met de injectiesystemen heb je geen kans op backfires. Vialle LPi heeft de naam wat storingsgevoeliger te zijn, oa inderdaad de pomp, loszittende injectoren, lekkende injectoren en een slecht onderbreekrelais. Dat de LPi installatie die je nu in kunt laten bouwen net zo slecht is als de installaties die 10-15 jaar terug in onze Volvo's zijn gezet denk ik niet. Ik denk dat ze toch wel een verbeterslag hebben doorgevoerd. Naast Vialle LPi heb je ook Landi LSI met vloeibare injectie, en er zijn er nog wel een paar meer. Bij de systemen met pomp in de tank is het verstandig om altijd een 10-15 liter in de tank te houden omdat de levensduur anders sterk achteruit gaat. Als je veel bijna leeg rijdt haal je misschien de ton niet eens.Als ik nu de keuze zou hebben, dan zou ik denk ik voor dampgasinjectie gaan (bijv. Prins VSI). Geen pomp die stuk kan gaan en geluid maakt, volledige inhoud kun je oprijden, wel elektronische regeling, geen vermogensverlies en G3 op kenteken.
Met de injectiesystemen heb je geen kans op backfires. Vialle LPi heeft de naam wat storingsgevoeliger te zijn, oa inderdaad de pomp, loszittende injectoren, lekkende injectoren en een slecht onderbreekrelais. Dat de LPi installatie die je nu in kunt laten bouwen net zo slecht is als de installaties die 10-15 jaar terug in onze Volvo's zijn gezet denk ik niet. Ik denk dat ze toch wel een verbeterslag hebben doorgevoerd. Naast Vialle LPi heb je ook Landi LSI met vloeibare injectie, en er zijn er nog wel een paar meer. Bij de systemen met pomp in de tank is het verstandig om altijd een 10-15 liter in de tank te houden omdat de levensduur anders sterk achteruit gaat. Als je veel bijna leeg rijdt haal je misschien de ton niet eens.Als ik nu de keuze zou hebben, dan zou ik denk ik voor dampgasinjectie gaan (bijv. Prins VSI). Geen pomp die stuk kan gaan en geluid maakt, volledige inhoud kun je oprijden, wel elektronische regeling, geen vermogensverlies en G3 op kenteken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
20-01-2012 08:01 #1344772
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Nee Henk, volgens mij niet.
LPi is altijd geschikt voor omkeuring naar G3 en in nieuwe installaties vrijwel per definitie G3, tenzij je bedonderd wordt.
G2 en G3 is enkel en alleen een registratie code. In mijn 740 sedan had ik dampgas, geregeld via lambdasignaal. Dit systeem is G3 waardig, maar omdat hij uit 92 was, kon hij het nooit worden. Mijn huidige 940 sedan met lpi heb ik gekocht en direct omgekeurd. Ook al zat er een G3 waardige computer in, het keurstation plaatst alleen nieuwe computers en daar zitten de kosten in.
Zoals Chris het uitlegt is in mijn ogen het duidelijkst. Om toch iets toe te voegen: Je komt daarmee eigenlijk uit op bijvoorbeeld het thuisbrengen van een koe binnen het dierenrijk. Een koe is zeker een zoogdier, maar niet elk zoogdier is een koe.
Maar een reptiel zal nooit een koe kunnen zijn en een koe nooit een reptiel.
Ongeregeld dampgas is het reptiel zeg maar. De koe LPi met G3 keurmerk
De rest kan een ieder zelf invullen. En het is maar een analogie, die gaat nooit honderd procent op.
Groet en werkse.
Peter
G2 en G3 is enkel en alleen een registratie code. In mijn 740 sedan had ik dampgas, geregeld via lambdasignaal. Dit systeem is G3 waardig, maar omdat hij uit 92 was, kon hij het nooit worden. Mijn huidige 940 sedan met lpi heb ik gekocht en direct omgekeurd. Ook al zat er een G3 waardige computer in, het keurstation plaatst alleen nieuwe computers en daar zitten de kosten in.
Zoals Chris het uitlegt is in mijn ogen het duidelijkst. Om toch iets toe te voegen: Je komt daarmee eigenlijk uit op bijvoorbeeld het thuisbrengen van een koe binnen het dierenrijk. Een koe is zeker een zoogdier, maar niet elk zoogdier is een koe.
Maar een reptiel zal nooit een koe kunnen zijn en een koe nooit een reptiel.
Ongeregeld dampgas is het reptiel zeg maar. De koe LPi met G3 keurmerk
De rest kan een ieder zelf invullen. En het is maar een analogie, die gaat nooit honderd procent op.
Groet en werkse.
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 08:26 #1344773
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er
Er worden twee dingen naast elkaar gebruikt, dat zorgt voor de verwarring. Enerzijds de aanduiding van de overheid/de RDW op kentekenbewijs: G of G3. Anderzijds de indeling van verschillende typen installaties adhv technische kenmerken, afgezet tegen de technische ontwikkelingen in generaties (G1, G2 en G3).Het voordeel van G3 op kenteken is ruim 300 euro per jaar minder wegenbelasting...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 09:44 #1344778
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind dat ook wel een erg
Ik vind dat ook wel een erg moeilijk bedachte regeling. Feitelijk zou je verwachten;
- katalysator + geregelde LPG installatie = G3
- alle andere = G2
- katalysator + geregelde LPG installatie = G3
- alle andere = G2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 10:45 #1344784
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tot
Tot voor een paar jaar terug was er een andere regeling. Om G3 op kenteken te krijgen moest de importeur een soort typegoedkeuring regelen voor een combinatie van blok en LPG installatie. Volvo heeft dit voor de B230FK icm Vialle LPi gedaan en verkocht dit af-fabriek als "Volvo LPI". Die konden dus G3 op kenteken krijgen. Importeur heeft niet de moeite genomen om voor andere combinaties (kat + geregelde installatie) dit ook aan te vragen. Daarom kon je tot een paar jaar terug alleen met Vialle LPi G3 krijgen. Nu is dat ruimer geworden, en kun je volgens mij, als het blok de juiste emissiecode heeft, met alle geregelde installaties G3 op kenteken krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 10:57 #1344785
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic praktijk
Een jaar geleden heb ik mijn G2 naar een G3 laten omkeuren. In mijn 940 zat geen katalysator. Ik heb die laten aanbrengen, plus een lambda-sonde. Daardoor bleef hij nét binnen de emissie-normen en kreeg ik G3. De 940 is van 1996. Als hij een jaar jonger was geweest waren de emissie-normen strenger geweest en was het niet gelukt. Het gaat om een (Landi) dampgas-installatie, groter tankvolume en minder kwetsbaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-01-2012 22:19 #1344885
door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic LPi niet altijd naar G3
Wel opletten met een 940 met LPi dat 'ie inderdaad om te keuren is.
Als je de versie hebt met twee 'computerkastjes' (één behuist de computer, de ander de injector versterkers) tegen elkaar onder de motorkap, heb je oudste versie LPi installatie. Die is niet zonder aanpassing kabelboom om te keuren naar G3. Ik heb zo'n installatie. Ben wel bezig geweest de verschillen uit te zoeken, maar nog steeds niet zo ver de handel om te bouwen.
Verder heb ik wel ondervonden dat een LPi installatie voor een gewoon autoleven bedoeld is. Na zo'n 400.000 km heb ik ondertussen vrijwel alles, behalve computer, kunnen vervangen. Het rijdt lekker in combinatie met een LPT, maar houd rekening met de nodige kosten (zit nu boven de 500.000).
Als je de versie hebt met twee 'computerkastjes' (één behuist de computer, de ander de injector versterkers) tegen elkaar onder de motorkap, heb je oudste versie LPi installatie. Die is niet zonder aanpassing kabelboom om te keuren naar G3. Ik heb zo'n installatie. Ben wel bezig geweest de verschillen uit te zoeken, maar nog steeds niet zo ver de handel om te bouwen.
Verder heb ik wel ondervonden dat een LPi installatie voor een gewoon autoleven bedoeld is. Na zo'n 400.000 km heb ik ondertussen vrijwel alles, behalve computer, kunnen vervangen. Het rijdt lekker in combinatie met een LPT, maar houd rekening met de nodige kosten (zit nu boven de 500.000).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam