Verbruik Vialle Lpi in V90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 12:27 #1085878 door V700 register
Verbruik Vialle Lpi in V90 is gemaakt door V700 register
Beste heren,
Het verbruik van mijn V90 op LPG is naar mijn idee erg stevig. 1 op 6  gemiddeld. Er wordt normaal gesproken in de stad, op de 80 km wegen en snelweg gecombineerd gereden.
Ik heb een rustige rijstijl, geen zware rechtervoet, normaal optrekken en rijden op cruise control. Recent zijn de lambda sondes vervangen en heb ik de accupolen een tijd losgehad. Hierna ruim 25 km op benzine gereden zodat de computer zich opnieuw kon inleren. Niets heeft geholpen. Ik besef dat een 3.0 24V op lpg geen zuinigheidswonder is. Zelfs op lange ritten op de Duitse Autobahn met 130 km/h, twee personen met wat bagage loopt ie nog 1 op 7. Iemand enig idee wat ik nog kan doen om het verbruik acceptabeler te maken?
Alvast bedankt voor de aanbevelingen.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 12:30 #1308894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt
Lijkt me normaal hoor, zeker als er ook ritjes in de stad bij zitten (zoals je aangaf). Thermostaat is nog goed, dwz dat de temperatuurmeter snel in het midden staat ?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 12:40 #1308896 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic 1 op 7
Met mijn V90 automaat en Vialle LPI rij ik met wisselend gebruik, dus ook 2 keer per dag op de A13 in de file 350 km en dan gaat er weer 50 liter in. Dus 1 op 7.
Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 12:42 #1308897 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet verontrusten hoor,

Check deze link maar eens,
<a href=" www.spritmonitor.de/en/user/immo_we.html ">immo_we
Wel minder fijn voor de portemonnee

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 14:00 #1308910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auw! 17.35l/100km?
Dan kun je beter een tankwagen als aanhanger gaan gebruiken.
De thermostaat is overigens vorig jaar vervangen. Motor komt nu snel op temperatuur. Ongeveer binnen 1 km op een kwart, dan snel doorstijgend naar een het midden van de wijzerplaat. (blijft daar ook keurig staan bij allerlei buitentemperaturen. ) Slechts éénmaal tegen het rood aan op ongeveer 2.500 m hoogte in de Franse alpen. Toen had het rode monster het even warm.
Ik heb begrepen dat een LPI ook computergestuurd is. Is het een mogelijkheid om die computer eens te resetten of opnieuw  in te laten stellen?
Marcel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 14:55 #1308911 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw
Nieuw instellen kan niet zomaar, en dit is ook niet de bedoeling. LPi volgt het benzinesysteem, als dat goed is dan moet LPi in principe ook goed werken. Resetten schijnt op <a href="/node/21074" target="_blank">deze</a> manier te kunnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 17:08 #1308921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Resetten Ecu/lpi ecu
Ik ga straks even de boel resetten. Eens kijken of we een verbetering kunnen krijgen.
Het zou erg prettig zijn als we een wat gunstiger verbruik kunnen realiseren. Nogmaals, door mijn lichamelijke beperkingen kan ik niet meer zo scheuren als vroeger. Dus, rustig optrekken, op tijd afremmen voor bochten en verkeerslichten en zo gelijkmatig mogelijk rijden.
Ik las al allerlei topics over CIS kleppen en LMM's en kreeg al visioenen van allerlei reparaies. Wat nodig is moet natuurlijk gebeuren maar het moet wel leuk blijven.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 17:25 #1308922 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als het iets van je zorgen weg kan nemen: De CIS klep heeft hier geen invloed op. Die werkt alleen bij stationairloop, dat zal niet bepalend zijn voor je verbruik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 17:50 #1308925 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je verbruik klopt wel!!
Hej Marcel,
Je verbruik klopt wel, maak je geen zorgen. Eigenschap van LPG is dat ze minder energie per liter "bevat" dan benzine..
De verbrandingswaarde van benzine is ongeveer 32,8 MJ/ltr, en dat van LPG 24,5MJ/ltr. Voor dezelfde energie die er bij gebruik van LPG vrijkomt, stijgt het verbruik dus ongeveer met 32,8/24,5=34% Een 960/V90 6 cilinder rijdt op benzine ongeveer 1 op 9,5 tot 1 op 9,7. Dus een verbruik van 9,5/1,34=1 op 7 klopt wel. PS: mijn 960 op LPG rijdt 1 op 6,5 en op benzine ongeveer 1 op 9,5.
Robert
PS: komt nog bij dat de benzinemotoren niet optimaal zijn ontwikkeld voor de verbranding op LPG.. Dus het verbruik neemt nog iets toe. De compressie kan een flink stuk omhoog (ongeveer tot 1:14 ipv 1:10 bij benzine!!) en de ontsteking kan een flink stuk worden vervroegd omdat het octaangehalte van LPG stukken hoger is dan benzine...
Al met al blijft LPG een schonere brandstof; minder CO2 uitstoot maar meer H2O uitstoot dan benzine en nog minder fijnstof. Maar het kabinet hecht daar geen meerwaarde aan. Dat is een heel ander verhaal.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2011 19:34 #1308947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is een hele geruststelling
Dank voor alle antwoorden. Ik zou het erg jammer vinden als er dure reparaties nodig zzouden zijn. Ik ben en blijf blij met mijn rode monster. Het rijdt heerlijk comfortabel en we zitten niet gauw met ruimtegebrek,
Ten aanzien van ons huidige Kabinet: daar hecht ik ook niet zoveel waarde aan. Hoplijk struikelen die snel. Zeker als ik zie en lees wat ze met de Sociale zekerheid van plan zijn, maar dat is een andere discussie.
Nogmaals allen hartelijk dank voor de gegeven antwoorden.

Groet,

Marcel

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC